החורף המתקרב צפוי להיות גשום יותר מזה שהיה אשתקד, כך מעריך החזאי הוותיק אורי בץ. לפי המודל שהכין בץ, בחורף צפויות לרדת בחלק מהאזורים כמויות משקעים מעל הממוצע. ככל הנראה, לנוכח שינויי האקלים הגשמים עשויים לרדת לעתים בעוצמה חזקה.

בץ, חזאי בכיר, מכין במשך שנים ארוכות לקראת כל חורף מודל בנוגע למשקעים הצפויים. "אנחנו רואים את השפעת שינויי האקלים בשיטפונות באזורים שונים בכדור הארץ", הוא אומר. "אנחנו רואים יותר תופעות של מזג אוויר קיצוני גם באזורים בעולם שאף אחד לא חשב שזה עלול לקרות בהם. על הרשויות להיות ערוכות לכל תרחיש של מטחי גשם מרוכזים וחזקים, שעלולים לגרום לשיטפונות והצפות".

עם זאת, בץ מעריך כי בחודשי הסתיו אוקטובר־נובמבר יירדו גשמים בכמויות נמוכות יותר מהממוצע השנתי לאותם חודשים. אולם ייתכן שהם יהיו מרוכזים למערכות קצרות יותר, אשר במהלכן יירדו משקעים רבים.

לעומת המודל הגשום יותר של בץ, המודל האמריקאי שנערך לא מכבר דווקא חזה חורף עם כמות משקעים נמוכה יותר מהממוצע באזורים נרחבים. בץ הבהיר בתגובה כי מודלים עשויים להתעדכן, אבל עדיף כבר להיות ערוכים גם לתרחיש של חורף גשום עם מטחי גשם חזקים ועוצמתיים.

בתוך כך, המשטרה כבר החלה בהיערכות מוקדמת לקראת החורף עם שירותי החירום והרשויות המקומיות, למתן מענה משולב ומהיר לתרחישים באירועים של הצפות ושיטפונות. "אנחנו נערכים גם לתרחיש של סגירת נתיבי איילון וצירי תנועה מרכזיים בשל הצפות", אמר ל"מעריב" קצין משטרה בגוש דן והוסיף: "מהירות התגובה מאוד חשובה".

בסוף השבוע הנוכחי צפוי מזג האוויר להיות מעונן חלקית עד מעונן, עם עלייה קלה בטמפרטורות. מידות החום בתל אביב ובחיפה יגיעו ל־29 מעלות, בירושלים – 28, בטבריה – 36, בבאר שבע – 31 ובאילת – 36.