הסערה בעיצומה: היום (חמישי) יימשך הקור העז וגשם מקומי ירד ברוב חלקי הארץ. מערכת השלג שהחלה בצפון רמת הגולן התרחבה והדרימה לאזורים נוספים בארץ, הגיעה למקומות רבים בגליל ובשומרון וגם לירושלים, שם דווח על שלג קל שהחל לרדת בשעות הערב. בעקבות השלג החליטה העירייה לדחות את פתיחת הלימודים בבתי הספר בבירה לשעה 09:00.

אמש ירדו, כאמור, פתיתי שלג גם באזור ירושלים ובהרי המרכז, אך הוא לא נערם על פני הקרקע. בעיריית ירושלים לא לקחו סיכונים, הכריזו על היערכות מיוחדת והכינו את המפלסות לפיזור מלח על צירי התנועה מחשש להצטברות קרח בדרכים. מסיבה זו יתחילו הלימודים בעיר הבוקר בשעה 9:00. נוסף על השלגים, ירדו אתמול גם כמויות נאות של משקעים, בעיקר בצפון הארץ.

מנתונים שמסר מנהל אגף אקלים בשירות המטאורולוגי בבית דגן ד"ר עמוס פורת עולה כי בכפר גלעדי נמדדו 47 מ"מ גשם, בחרשים – 45 מ"מ, בקיבוץ אילון – 42 מ"מ, בצפת – 40 מ"מ, בראש הנקרה – 39 מ"מ, במרום גולן – 33 מ"מ, בעמיעד – 31 מ"מ, בחיפה – 23 מ"מ, בירושלים – 15 מ"מ, בתל אביב – 11 מ"מ, בבית דגן – 10 מ"מ ובבאר שבע – 7 מ"מ בלבד.

מזג האוויר הסוער והקור העז גרמו במהלך היום לשיבושים באספקת החשמל באזורים שונים. השתבשה גם תנועת הרכבות החשמליות. מחברת החשמל נמסר כי אמש נשבר שיא הצריכה בחורף של כל הזמנים, והוא עמד על 14,735 מגה ואט. השיא הקודם נרשם בחורף 2020, שבו הוא עמד על 13,182 מגה ואט. 

בחברת החשמל ציינו כי אתמול משעות הבוקר תוקנו מאות פגיעות ברשת בעקבות נזקי מזג האוויר, ובכמה יישובים ערביים נרשמו תקלות חוזרות ונשנות בשל עומסים מחיבורים לא מוכרים. העובדים פעלו במתכונת מתוגברת בניסיון להחזיר את אספקת החשמל הסדירה ככל האפשר.

שלג בגוש עציון (צילום: יעקב ליפקין)
שלג בחברון (צילום: בשי דרשן/TPS)
אמבולנס מד"א 4X4 שמתאים לשלג (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

גם היום לא יתקיימו לימודים ברמת הגולן

המועצה האזורית גולן עדכנה כי "לאחר יום לבן ויפה אנו נערכים ללילה וליום לבן אף יותר. לאורך היום קיימנו מספר הערכות מצב בהשתתפות כלל הגורמים, בהם נתיבי ישראל, משטרת ישראל, גורמי ביטחון אזוריים ונציגי צה"ל".

"לאור התחזית הקיימת להמשך הערב ולמחר הכוללת טמפרטורות נמוכות מאוד, קרח ובוץ על הכבישים והשלג הצפוי להיערם במהלך הלילה, החליט ראש המועצה בהתייעצות עם גורמי המקצוע השונים ולאחר קבלת אישור משרד החינוך, על סגירת בתי הספר: אביטל, ילקוט רועים, ובתי הספר בקשת".

"בנוסף יבוטלו הסעות בתי הספר אל ומהישובים הבאים כולל הסעות לחינוך המיוחד: נווה אטיב, נמרוד, אודם, אלרום, מרום גולן, עין זיוון, אורטל, שעל, קלע אלון, רמת טראמפ, קדמת צבי, אלוני הבשן וקשת. בתי הספר שיסגרו יפעלו במתכונת של למידה מרחוק. מערכות החינוך לגיל הרך יופעלו במתכונת פנים יישובית על בסיס כוח אדם מהיישוב ועבור ילדיי היישוב בלבד".

"בתחבורה הציבורית יחולו שינויים בקווים, יש להתעדכן מול מוקד גולן ודף הפייסבוק של המועצה. תוכניות פנאי וחוגים בצפון הגולן לא יפעלו מחר. החסימות בכבישי הגולן יתבצעו ע"י משטרת ישראל. עד פתיחת הצירים אנא הימנעו מהגעה לאזור". 

ראש המועצה חיים רוקח: "הגולן לבן ואין מראה מרהיב מזה! אנו שמחים ומתרגשים. העסקים הגולנים יפתחו את שעריהם מחר, לכל הבאים לאחר פתיחת הצירים ובהתאם להנחיות המשטרה. במהלך היום קיימנו מספר הערכות מצב, לקראת מזג האוויר הצפוי מחר. ההבנה כי הלילה ירדו כמויות שלג גדולות והשלג יגיע גם לאזורים הנמוכים יותר בגולן, ומעל הכל בשל הטמפרטורות הנמוכות והקרח שייווצר על הכבישים, דורשת מאתנו משנה זהירות".

"הביטחון האישי והבטיחות צריכים להוביל את ההתנהגות של כולנו בראש ובראשונה. הימנעו מהגעה לאזורי מרכז וצפון הגולן מחר טרם יפתחו הכבישים, אל תעצרו או תחנו בשולי הדרך - הדבר אינו מאפשר את תנועת המפלסות ואף מסכן אתכם ואת יתר משתמשי הדרך. היזהרו מכניסה לשטחים בציידי הדרך ופתחת גדרות תיל, במיוחד אלו המסומנים כאזורי מיקוש, והתנהגו בהתאם להנחיות המשטרה".

ראש המועצה סיכם: "בואו נהנה מחג השלג יחד, וננהג בכבוד כלפי הטבע, התושבים והאחד לשני. כולנו מחכים לזמן הזה כל שנה ומחכים גם לכל עם ישראל שיגיע לנפוש בגולן - זה הזמן לגולן".

גם במועצת גוש עציון נערכו מבעוד מועד לאירועי מזג האוויר ותדרכו את עובדי המועצה להעניק סיוע לתושבים במידת הצורך.
ראש המועצה שלמה נאמן: "מזמין את עם ישראל להגיע לגוש עציון וליהנות מחבל ארץ יפהפה, סעו בזהירות".

מזג אוויר חורפי, שלג בצפון הגולן (צילום: עמיחי זלינגר, בראשית)

בחרמון מעדכנים: עונת גלישת הסקי תיפתח השבוע

בשורות טובות לגולשי הסקי: בעקבות מערכת השלגים האחרונה, באתר החרמון עדכנו כי עונת הגלישה 2022 תפתח ביום שישי הקרוב. זאת, לאחר שנמדדו במפלס התחתון כ-50 סמ' שלג טרי - כמות שמאפשרת את פתיחת מסלולי הגלישה לסקי ביום שישי הקרוב (21.1), עם פתיחת האתר בסיומה של המערכת הנוכחית. 

באתר החרמון מברכים על מנות השלג והקור ומקווים שלרגל שנת ה-50 לאתר עונת הסקי תהיה ארוכה, בטוחה וטובה. כזכור, בשנה שעברה נפתחה עונת הגלישה בתאריך 21.2.21, חודש מאוחר יותר מהשנה הנוכחית. 

שלג באתר החרמון (צילום: אתר החרמון)
שלג באתר החרמון (צילום: אתר החרמון)
שלג במנרה (צילום: מנרה לודג')
שלג במנרה (צילום: מנרה לודג')

שלג בצפון הגולן (צילום: לימור הולץ, דוברת מוא''ז גולן)
שלג בצפון הגולן (צילום: לימור הולץ, דוברת מוא''ז גולן)

שלג בצפון הגולן (צילום: לימור הולץ, דוברת מוא''ז גולן)
שלג בצפון הגולן (צילום: לימור הולץ, דוברת מוא''ז גולן)

תחזית מזג האוויר להמשך השבוע

היום יהיה מעונן חלקית, בשעות הבוקר עדיין יתכן טפטוף עד גשם קל ויהיה קר מהרגיל לעונה. בלילה צפויה קרה חמורה, בעיקר בהרים ובפנים הארץ.

ביום שישי, לאחר בוקר קר, יהיה נאה, תחול עליה קלה בטמפרטורות, אך הן עדין מעט נמוכות מהממוצע לתקופה. בלילה שוב תתכן קרה במקומות המועדים.

ביום שבת יהיה נאה עד מעונן חלקית, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות, בערב ייתכן גשם מקומי בצפון הארץ ובמרכזה.

ביום ראשון צפויה מערכת חורפית נוספת ויהיה מעונן חלקית עד מעונן, עם גשם לפרקים, בצפון הארץ ומהערב גם במרכזה, בחרמון ירד שלג.

ביום שני  גשם ירד מידי פעם בצפון הארץ ובמרכזה ויהיה קר מהרגיל, בחרמון ירד שלג, בערב הגשם יפסק.