לילה של שיטפונות: מזג האוויר השרבי שליווה אותנו בימים האחרונים נשבר עם גשמים וסופות רעמים בכל רחבי הארץ שגרמו לשיטפונות עזים בנחלי הדרום, כתוצאה מהם לפחות 60 אזרחים נזקקו לחילוץ. הבוקר (שני) התחדשו ביתר שאת החיפושים אחרי שניים משלושה נעדרים שנכנסו אמש עם רכבם לאזור נחל ציחור על כביש 40, שהחיפושים אחריהם נמשכים כבר מאתמול בערב. 

סגן מנהל סורוקה על הצעירה שחולצה מנחל ציחור (צילום: דוברות ביה"ח סורוקה)

הבוקר אותרה וחולצה אחת הנעדרות, שי דהאן בת ה-21, כשהיא במצב טוב ומתקשרת עם הסביבה. היא סיפרה כי שלושתם נסחפו עם הרכב מהכביש לשטח בעקבות זרם המים החזק. "נסחפנו עם הרכב, בתחילה שהינו ברכב וברגע שהוא התחיל להתמלא במים יצאנו מהרכב", סיפרה לחובשים. בהמשך הוסיפה כי היא "נסחפה מספר קילומטרים כשהראש מחוץ למים עד שנבלמה בסלעים שם אותרה ע"י כחות החילוץ".

לדברי דהאן, היא נסחפה בזרם כאשר בשלב מסוים היא נתלתה על עץ, שם נשארה במשך כל הלילה. בכניסה למיון בבית החולים סורוקה מסרה כי "אני בסדר". בסורוקה עדכנו כי "לאחר הערכה רפואית במלר״ד סורוקה, הוחלט לאשפז את הצעירה בת ה-20 שחולצה מהשטפון בנחל ציחור. היא תאושפז במחלקה לכירורגית לב חזה".

חילוץ הנעדרת בנחל ציחור (צילום: דוברות המשטרה)
חילוץ הנעדרת בנחל ציחור (צילום: דוברות המשטרה)

בהמשך למאמצי החילוץ, בוצעה הערכת מצב של ממ"ז דרום, ניצב פרץ עמר ביחד עם כלל גורמי החילוץ, החירום וההצלה בשטח. כוחות רבים ממשיכים בפריסה רחבה, בחיפושים אחר שני הנעדרים הנותרים, בשילוב מסוקים ורחפנים, בנוסף לסריקות רגליות של גששים באזור האירוע.

בעקבות השיטפונות חלק מכבישי הדרום נחסמו לתנועה. ציבור הנהגים מבקש לגלות אחריות ולא להגיע לאזור החסימות ולא לנסות לחצות כבישים בהם יש מים או סחף על הכביש. 

לתחזית מזג האוויר בעיר שלכם

הצעירה כבת 21 אותרה בהכרה מלאה, כ-4 ק"מ צפונית לצומת ציחור. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לה טיפול רפואי ופינו אותה לבית החולים סורוקה עם חבלות בגוף והיפותרמיה קלה. חובש בכיר במד"א אלי שריקי סיפר: "הייתי עם האמבולנס סמוך לחפ"ק החיפושים שהוקם סמוך לנחל ציחור, קיבלתי דיווח שאחת הנעדרות אותרה בחיפושים ומחולצת אלינו ע"י מסוק צבאי.

"העבירו לי צעירה כבת 21 בהכרה מלאה, עם חבלות קלות בגוף ופגיעות קור קלות. הכנסנו אותה לאמבולנס ולאחר טיפול ראשוני וחימום הגוף באמצעים רפואיים מיוחדים, פינינו אותה לבית החולים כשהיא בהכרה מלאה ובמצב יציב וקל. היא סיפרה לנו שהם נסחפו עם הרכב, בתחילה הם שהו ברכב וברגע שהוא התחיל להתמלא במים הם יצאו מהרכב ונסחפו, היא נסחפה מספר קילומטרים כשהראש מחוץ למים עד שנבלמה בסלעים שם אותרה ע"י כחות החילוץ".

חילוץ הנעדרת בנחל ציחור (צילום: דוברות המשטרה)
חילוץ הנעדרת בנחל ציחור (צילום: דוברות המשטרה)

מאמצי החיפושים אחרי הנעדרים בשיטפונות בנחל ציחור (צילום: דוברות המשטרה)
מאמצי החיפושים אחרי הנעדרים בשיטפונות בנחל ציחור (צילום: דוברות המשטרה)

אמש התקבלו אלפי שיחות למרכז השליטה במחוז דרום ונפתחו למעלה מ-100 אירועים במהלכם חולצו כ-60 אזרחים שנקלעו לשיטפונות באזורים מועדים. לזירות האירועים הוקפצו כוחות משטרה גדולים ממרחב נגב ואילת, יחידות חילוץ, מערך היחידה האווירית, יחידות מיוחדות מצה"ל, כב"ה וגופי חירום נוספים, במטרה לתת מענה מהיר לקריאות האזרחים שנסחפים בזרמים כאשר חלקם לכודים עם רכבם בעקבות מזג האויר באזורים שונים וזקוקים לסיוע.

אנשים שנתקעו בשיטפון על כביש הערבה מחולצים. באדיבות מאיר סעתי

ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, קורא לתושבים ולמטיילים לשמור ביתרה על כללי הזהירות ונהיגה בטוחה ולדווח למוקד המועצה על כל תקלה: "גורמי החירום של המועצה האזורית רמת הנגב נערכו מראש לשינוי הקיצוני במזג האוויר באזורנו ומוכנים לתת שירות לתושבים ולמטיילים במוקד המועצה בטלפון 106 ומבקשים לדווח למשטרת ישראל על הצפות וסחף. כמו כן, אנו קוראים לכל הנהגים לנהוג בזהירות ובסבלנות ומאחלים לתושבים, לציבור המטיילים ולכל בית ישראל, חג שמח ובטוח".

מטיילים נעדרים בעקבות שיטפונות בדרום (צילום: דוברות המשטרה)

בתוך כך, תושבי הערבה יצאו אמש במבצע אירוח גדול וחמ"ל ייעודי שנפתח ע"י תושבי פארן, עקב השטפונות וחסימת הכבישים - בסיוע למאות המטיילים שנתקעו באזור בשעות הלילה בדרכם צפונה, רובם עם ילדים.

תיירני ותושבי הערבה פתחו בתיהם וליבם למאות משפחות שנתקעו בכביש הערבה, שנקלטו והופנו לחדרי אירוח פנויים, בתים פרטיים, מועדונים בישובים, ואפילו בית אריזה שפונה עבור עשרה ג'יפים עם המשפחות והציוד כך שכולם יהיו בטוחים ויעברו את הלילה בבטחה.

נחל חתירה ג׳מיל אטרש. באדיבות רשות הטבע והגנים