ביוזמה והובלה משותפת של ארגוני נשים - נעמת ירושלים, ויצ"ו ירושלים, אמונה ירושלים, הקרן למנהיגות ציונית, אחיות ומומנטום עם עיריית ירושלים וההסתדרות הציונית העולמית -  הושק היום (שלישי) הקונגרס הציוני הנשי הראשון.  

בקונגרס, שהתקיים במרכז שלווה בירושלים, לקחו חלק כ-120 נשים יהודיות מובילות מישראל והעולם, ביניהן ח"כ לשעבר שולי מועלם, ח"כ לשעבר עליזה לביא, וסגנית ראש עיריית ת"א לשעבר, מהרטה ברוך-רון. לצידן השתתפו באירוע גם דניאל אלוני, אשר חזרה עם ביתה מהשבי בעזה וכן, שרית זוסמן, אימו של בן זוסמן ז"ל, לוחם צה"ל שנפל בקרבות בעזה במסגרת מלחמת 'חרבות ברזל' אשר סיפרו על חוויותן האישית.

במהלך האירוע התקיימו דיונים ופאנלים מקצועיים בדבר קידום מנהיגות נשית ופעילויות אופרטיביות לקידום הנושא בציבוריות הישראלית. ובסיומו חתמו כלל המשתתפות על אמנת הקונגרס הכוללת פעולות אופרטיביות שיקודמו על ידי יוזמות הקונגרס למען שילובן של נשים ויצירת שותפות בקבלת ההחלטות במדינה, תוך קריאה למקבלי ההחלטות לפעול לשיוויון מגדרי במגזר הציבורי ובחברה הכללית בישראל.  

היוזמה להשקת הקונגרס נולדה טרם השבת השחורה של ה-7 באוקטובר, לאור הקרע המתרחב בעם והצורך במנהיגות מאחדת והבנה שלנשים יש יכולת להוביל ולשנות את המציאות. שאיפה זו התחדדה בשל האירועים הקשים של שמחת תורה, דבר שהבהיר את הצורך בהתייחסות למקומן של נשים בשגרה ובחירום, והמחיר הכבד שהן משלמות על חוסר המעורבות שלהן בדרג קבלת ההחלטות.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, שהקונגרס התקיים בעירו והעירייה בראשותו הייתה אחת משותפיו, בירך בראשית האירוע: "אני שמח מאוד להיות כאן הבוקר, ולברך אתכן על היוזמה החשובה והחלוצית לקיומו של הקונגרס הייחודי הזה, המציב בקידמת הבמה סוגיה מרכזית: העצמת הקול הנשי. כאשר מדברים על הקול הנשי, ועל הצורך להשמיע אותו מעל כל במה, אנו חייבים, לפני הכול, לזכור את הקולות שאינם נשמעים, כבר למעלה מחמישה חודשים. קולותיהן של תשע-עשרה הנשים החטופות, המוחזקות בידי חמאס, תשע-עשרה נשים, אשר חוות גיהינום עלי אדמות. גם מעל הבימה המכובדת הזאת, חשוב לי לומר, בוודאי בשם כל הנוכחות כאן: את החטופות שלנו, כמו את כלל החטופים, חייבים להחזיר הביתה עכשיו. עצם העובדה שהקונגרס הזה, הוא פרי של יוזמה משותפת, למענה חברו יחד כל ארגוני הנשים המרכזיים בעיר, וספציפית בעיר ירושלים, בשיתוף המחלקה לקידום נשים בעירייה, מהווה ביטוי מדויק,  לערך המנהיגות המאחדת. אני גאה בכל אחת ואחת מכן. יישר כח"

גוסטי יהושע ברוורמן, חברת הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית: "העת הזו היא גם הזדמנות ליצירת שיח חדש לחיבור. המחקר שלנו מעיד על צורך גובר בקרב יהדות התפוצות בכלל וישראלים בפרט להשתייכות לקשר. זו הזדמנות ליצור חיבורים חדשים, להרחיב את אירגוני הנשים לצקת תוכן חדש לצד הקיים. אירגוני הנשים היהודיות בעולם סבלו כמו הרבה ממסדים אחרים מהתמעטות דור המשך. זו ההזדמנות לפתוח את השער רחב לחפש ולמצוא את הקול הייחודי שיש לנשים להציע לעולם שטוף שנאה ומלחמה. זו העת שלנו."