המחזור הראשון של תוכנית "משכילה" באילת הסתיים בימים אלו, ו-20 מתושבות העיר סיימו אותה בהצלחה. מדובר בלימודי תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה בספרות לבית הספר היסודי, כאשר 65% מבוגרות התוכנית כבר השתלבו במערכת החינוך העירונית, והן מועסקות ע"י משרד החינוך כמחנכות בבתי הספר היסודיים בעיר.

מטרת התוכנית היא לסייע לאימהות לרכוש השכלה ולשפר את מעמדן הכלכלי והאישי. מדובר ביוזמה משותפת של קמפוס מכללת לוינסקי לחינוך באילת, עיריית אילת, יועצת למעמד האישה בעיריית אילת, מרלן רוזנפלד וקרן קציר.

קרן קסוס אלימלך, מבוגרות התוכנית, סיפרה ל"מעריב-אונליין" על השינוי שעשתה. "במקור אני בכלל מנהלת חשבונות, בשלב מסוים חשבתי לעשות שינוי והתחלתי לעבוד כסייעת בחינוך המיוחד. כבר בתחילת הדרך שלי כסייעת נפתחה תוכנית 'משכילה' שהוגדרה כתוכנית העצמה נשית ומתוך התפקיד שלי כסייעת, אני וקבוצת בנות נוספות אותרנו כמתאימות לנסות להתקבל אליה כדי להתקדם ולהתפתח מבחינה מקצועית".

"התוכנית אפשרה לנו להמשיך לעבוד, למדנו פעמיים בשבוע מ-14:00 ועד 20:00 ואת ההתנסות המעשית בתוך בתי הספר עשינו בימי שישי, כך שזה אפשר לנו ללמוד, לעבוד ולנהל אורח חיים שגרתי", אומרת קסוס אלימלך.

קרן קסוס אלימלך. צילום: משפחתי


תחילת דרכה של קסוס אלימלך לא הייתה קלה, בעלה הראשון, אמי אלמליח ז"ל, נהרג בפיגוע באילת ב-2007 והיא נשארה עם תינוקת ועם עבודה שהחלה להרגיש בה חוסר סיפוק. לאחר מספר שנים היא נישאה מחדש ומספרת כי "מיד כשהכרנו הוא לא הבין איך אני לא לומדת, לקח לזה זמן לחלחל אבל החלטתי ללמוד והיום אני כל כך מאושרת שעשיתי את זה, זה שינה לי לגמרי את החיים".

"ההחלטה לא הייתה פשוטה אבל כבר בשנה הראשונה הלימודים נתנו לי ביטחון ועזבתי את העבודה שלי כסייעת והשתלבתי כמורה. לא היה קל, הייתה לי תינוקת בת שנה וחצי, ילד בן שלוש וילדה בת 12. היו לי הרבה סיבות למה לא, אבל החלטתי שאני עושה שינוי והולכת על זה למרות הקושי".

"הילדים מסתכלים עליי בהערצה"
כיום, כארבע וחצי שנים מתחילת התוכנית, קסוס אלימלך, הנמצאת בעיצומה של שנת ההתמחות שלה כמורה לאנגלית, אומרת בסיפוק כי היא אוהבת את מה שהיא עושה. "זו הייתה חוויה עצומה, גיליתי על עצמי הרבה דברים. עשיתי את זה בגיל מבוגר- 36 וזה לא היה פשוט, אבל הילדים מסתכלים עליי בהערצה ואני מאוד אוהבת את העבודה. אני מברכת על היום בו החלטתי לצאת מאזור הנוחות שלי, ידע שווה כוח ועכשיו זה הזמן שלי".

בימים אלה החלה ההרשמה ללימודים לתוכנית דומה שנקראת "הישגים" – תוכנית לתואר ראשון ולתעודת הוראה המיועדת לנשים ולגברים תושבי אילת והערבה במתכונת לימודים שתאפשר עבודה במקביל ללימודים והאחראים עליה מקווים לאותה הצלחה. ד"ר דניאלה מנזין, רכזת מחלקת הוראה ומתאמת אקדמית בקמפוס מכללת לוינסקי לחינוך מסבירה כי "רכישת תואר אקדמאי ומקצוע מסייעת בשיפור תנאי העסקה והביטחון העצמי, בהעלאת רמת החיים ומעודדת נשים לעצמאות כלכלית והפסקת ההישענות על גורמי רווחה".