במהלך השנים חלים בעור שלנו שינויים רבים - מסוף שנות העשרים לחיינו איכות הקולגן יורדת, וגורמים רבים כמו; חשיפה לשמש, מימיקה, גנטיקה, עישון, אנמיה, מחלות עור ואוטואימוניות, גלולות, שינויים הורמונליים, מתח, אוכל מעובד ואלכוהול - משנים עם הזמן את העור.

עקב שילוב של הסיבות, העור הופך להיות נטול חיות, דהוי ומוכתם. צצות תופעות כמו כתמי עור המופיעים מגיל צעיר גם כנטייה גנטית משפחתית, ובאים לביטוי בכתמי צבע חומים-צהובים, לעתים יש הרחבה של בלוטות חלב קטנות בגודל ראש סיכה מפושטות מסביב לעיניים לחיים. אקנה שהוא תהליך דלקתי של בלוטות החלב משאיר כתמים עמוקים חומים אדומים, וצלקות שקועות בעור.

עשה ואל תעשה: יש באפשרותנו לתרום לשמירה על העור ואף לעכב הופעת נזקים באמצעים מאוד פשוטים. טיפול חשוב הוא תחזוקה יומית של הפנים - שגרת טיפול מינימלית של ניקוי עדין, קרם לחות, מסנן קרינה - חובה כל השנה. כמו כן, יש לנקות את העור בזהירות בחומרים עדינים.

חשוב לדעת - לא לשפשף את העור ע"י מברשות או ליפות קטנות במחשבה שזה גורם לשיפור וזירוז החלפת חומרים בעור. ההיפך הוא הנכון - שפשוף גורם לזליגה של פיגמנט לתת עור, ושם הוא מצטבר וקשה מאוד להסרה. יש להזין את העור בלחות, שכן שינויי אקלים קיצוניים - בארץ במיוחד, השינוי בין יום ולילה, מקומות סגורים העשירים בעובשים, חום יובש, לחות והשילוב ביניהם - גורמים לעור להיות יבש יותר. עוד דבר חשוב כשמדובר בהסרת שיער באזורים מוכתמים - לא לעשות זאת במריטה. 

שגרת טיפול תלויה גם בגיל המטופלים, יש להבדיל בין עור של גבר לעור של אישה. למשל גילוח משפר מאוד את עור הגבר כמו פילינג מכני יומי. מריחה של סרום מסביב לעיניים חשובה בכל גיל, כתוספת לחות באזור עדין מאוד עם נטייה להתקמטות.

חידושים: ישנם כמובן חידושים טכנולוגיים רבים ששינו את הגישה וגם את יכולת הטיפול של רופאים בשיפור העור - ברמה של תחכום ופריצת דרך לשיקום העור. טיפולים חדשים אלו הם למשל טיפולי מיצוק וטיפולי חמצן. 

טיפולי מיצוק
הטיפול בגלי רדיו החל כבר לפני 40 שנה כטיפול "במחט חשמלית" לנגעים. עם השנים התהליך עבר למידה, הבנה ותוכניות מחקר ופיתוח שהניעו תעשייה רפואית שלמה לחידוש סלקטיבי של העור ובנייה של קולגן. התגבשה ההבנה שחידוש העור ויצירת "קולגן צעיר" משפרים בנייה איכותית של רשת גמישה, המהדקת את העור. התהליך הוא דינאמי ולכן יש צורך בגירוי מתמשך.

לכן הטיפול במיצוק העור הפך לאחד הטיפולים הפופולריים לאנטי-אייג'ינג, לשיפור, שדרוג, הידוק הרקמה וללוק צעיר. כל הטיפולים בעידן של היום דורשים תחזוקה, וחשוב לשמור על רצף של טיפולים. גם את טיפולי המיצוק מתחילים תמיד בסדרה בת עשרה טיפולים, המבוצעים אחת לשבועיים-שלושה, ולאחר מכן ניתן להמשיך עם טיפולי שימור אחת לחודשיים.

הטיפול אינו כואב ואינו פוגע בשגרת היום, וזה אחד הדברים החשובים בטכנולוגיות החדשות - אין זמן בית, ללא תופעות לוואי ורמת שירות טיפולית טובה.
הטיפול במיצוק מתאים להידוק העור לאחר לידה בבטן, להידוק קו הלסת ומיצוקו, לשיפור ומיצוק עור הפנים מסביב לעיניים ומסביב לפה, וכן לשיפור הטקסטורה. הטיפול תומך בשילוב של הזרקות מילוי לשיפור נפחים, או טיפול בכתמים. מתאים לנשים וגברים כאחד, וכן לצעירים עם רפיון של העור בעקבות צלקות אקנה. כמו בכל טיפול יש להתאים את הטיפול למטופל, לתת הסברים ברורים, לבצע תיאום ציפיות, תיעוד וצילום להערכת עבודה טובה.

סיכונים: יכול להיות חימום יתר ואז יש אדמומיות בעור לשבוע. מצב של כוויות נדיר ביותר, שכן המכשיר מתריע ומפסיק לעבוד כשהוא מזהה מגע לא מדויק על העור (נגיעה דו-קוטבית או תלת-קוטבית לא מדויקת על העור).

טיפולי חמצן
טיפולי חמצן (מזוטרפיה חמצנית ללא מחטים), המבוצעים כבר מזה עשור, בעצם שינו חלק מרפואת העור האסתטית בשיפור מרקם העור. החידוש פורץ הדרך הגיע מטכנולוגיית טילים רוסית, כשהרעיון הוא מעבר טראנס עורי לרקמה חדירה למחצה (לרקמה חכמה המאפשרת מעבר החוצה ולא מאפשרת מעבר פנימה לעור), וזאת ע"י משב סילוני בלחץ אוויר של 6 אטמוספירות (לצורך השוואה - בחוץ יש אטמוספירה 1, בתא לחץ בבית חולים - 2 אטמוספירות). 

כלומר; הוויברציה בעור גורמת לפתיחה של חלון קטן דרכו מעבירים מולקולות של ויטמינים, מינרלים, מים וחמצן החודרות לעור. באמצעות החדרת לחות רבה וחומרים פעילים לעור, אנו משיגים חילוף חומרים מהיר, התחדשות מיוחדת במינה של העור ושיפור מרקמו. העור מקבל בוסטר של שיפור לבנייה שלו, לפינוי חומרי פירוק של הרקמה " שנתקעו בתוכו". התוצאה - עור קורן, זוהר, חלק יותר וגם הכתמים הופכים להיות יותר בהירים גם אם לא נעלמים.

גם כאן הטיפול מתבצע ע"י מכשיר ייעודי ומטפלת. התוצאה נראית מיד ויש צורך לשמר אותה. מתחילים עם סדרה של חמישה טיפולים אחת לשבועיים-שלושה, וממשיכים עם טיפולי שימור אחת לחודש-חודשיים לפי הצורך. הטיפול מתאים לנשים וגברים, בכל הגילאים ובמיוחד מתאים לפני אירוע - פשוט כדי להיראות טוב.

סיכונים: יכולה להיות רגישות לאחד מהחומרים (נדיר מאוד).

הכותבת היא דרמטולוגית ובעלת רשת מרפאות עור ואסתטיקה