מה דעתכם על אישה, שמבקשת להתגרש מבעלה, בעל הדם הכחול, עקב חילוקי דעות פוליטיים? מסתבר שגם נשות שליטים במפרץ הפרסי רוצות להתגרש בנסיבות מסוימות, עד כמה שהדבר נדיר באזור הזה של העולם.



הנסיכה האיא מדובאי היא אשת השבוע שלנו: העיתון "דאר אל-חייאת" דיווח כי הנסיכה, אחותו של עבדאללה מלך ירדן, ביקשה להתגרש מבעלה לאור חילוקי דעות הנוגעים לתוכנית האמריקאית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. 



המקורות אמרו לעיתון כי לאחרונה התגלעו חילוקי דעות בין השניים לאחר שבן ראשד דרש מרעייתו ללחוץ על אחיה המלך עבדאללה, להתפשר בעניין עסקת המאה. היא מסרה בתגובה כי אין לה קשר לעניינים פוליטיים, וכי "הקשר המשפחתי הוא דבר אחד, ופוליטיקה היא דבר שני", כך מסר כתבנו לענייני ערבים, יאסר עוקבי.



הנסיכה האיא. צילום: רויטרס



הנסיכה האיא התחתנה ב-10 לאפריל 2004, כאשר בן ראשד היה יורש העצר של דובאי ושר ההגנה באמירויות. לשניים שני ילדים, ג'לילה שנולדה בשנת 2007 וזאיד שנולד ב-2012.



ד"ר דקלה כהן, עמיתת מחקר במכון טרומן מספרת כי "הנסיכה האיא למעשה מסוכסכת עם בעלה כבר כמה חודשים. היא נראתה בחברתו לאחרונה רק בשנת 2018". 



מה ההשלכות של הגירושין?
"פרשת הגירושין עלולה לייצר תסבוכת דיפלומטית ומדינית בין דובאי, ירדן וגרמניה."



ומה קורה בהיבטים הפיננסיים?
"מבחינה פיננסית אף אחד מהצדדים לא ייפגע באמת. שליט דובאי הוא אחד מעשירי העולם והונו מוערך בכ-4.5 מיליארד דולר. גם הנסיכה האיא היא בעלת נכסים והון רב. עם זאת, בעלה, הנשוי למספר נשים ומבוגר ממנה בכ-25 שנה, נחשב לאדם קשה והוא מחזיק במעצר מזה כשלוש שנים את אחת מבנותיו, הנסיכה לטיפה, על כך שניסתה להימלט משטח המלכה והתלוננה על תנאי חייה.



העילה הרשמית שהנסיכה האיא פרסמה לבקשת הגירושין היא כאילו בעלה ניסה להפעיל באמצעותה לחצים על אחיה מלך ירדן בהקשרי עסקת המאה והסירוב שלה לקבל את התואר שייח'ה - אלה נראים כאמתלה בלבד". 



מה הסיכונים העומדים בפני הנסיכה?
"הסיכונים העיקריים שיעמדו כעת בפניה- ניסיונות לחטיפתה והחזרתה לדובאי. סביר להניח כי תעשה שימוש בחברות אבטחה גרמניות או ירדניות כדי למנוע כל אפשרות כזו. מעניין לציין כי שמו של הדיפלומט הגרמני שסייע לנסיכה להימלט לא נודע". 



מחזיק במעצר את בתו. בן ראשד והאיא. צילום: רויטרס



עלייה באחוז הגירושין במדינות המפרץ


ד"ר מיכל יערי, מומחית למדינות המפרץ באוניברסיטת בן גוריון והאוניברסיטה הפתוחה מוסיפה: "אנחנו רואים עליה באחוז הגירושין במדינות המפרץ בשנים האחרונות, שנובעת מסיבות שונות כמו עצמאות כלכלית של הנשים, חוסר נכונות להמשיך נישואי שידוכים, פערים אינטלקטואליים בין בני הזוג ועוד. בחלק מהמדינות, כמו סעודיה, כמעט חצי מהזוגות מתגרשים. אני יכולה להניח שאם אכן אותה נסיכה תחליט להתגרש, היא לא צפויה להתמודד עם אותם קשיים כמו נשים שמגיעות ממעמד כלכלי נמוך ומתרבות אורתודוכסית."



לא נותר אלא לעקוב אחרי הדרמה בארמון בדובאי, ולראות אם הסיפור הזה יסתיים עם "האפי אנד".