ניתוחים גינקולוגיים באמצעות רובוט דה-וינצ'י מייצגים את ההתקדמות המדהימה שמתרחשת בשנים האחרונות בחדר הניתוח בזכות הטמעת טכנולוגיה חדשנית שמאפשרת לנו להעניק טיפול איכותי ובטיחותי יותר. כבר בפתח הדברים חשוב להבהיר שהרובוט לא מנתח לבדו.

המכשיר המכונה "רובוט" מופעל למעשה על ידי המנתח בגישה של כירורגיה זעיר-פולשנית שבה מבוצעים מספר חתכים קטנים בדופן הבטן במקום החתך הגדול המסורתי שמבוצע בניתוחים בגישה הפתוחה. למעשה הרובוט מתרגם את הפעולות שהמנתח מבצע בהפעלת 2 ג'ויסטיקים לפעולות עדינות וחלקות שמבוצעות על ידי המכשור הדק שהוכנס לחלל הבטן דרך הפתחים הקטנים בגישה הזעיר פולשנית.

הרובוט מאפשר פעולה כירורגית מדויקת מאד עם דרגות תמרון וחופש תנועה שהיד האנושית לא מסוגלת לבצע. המנתח פועל מעמדה מרוחקת (קונסולה) ורואה את שדה הניתוח בתמונה תלת-מימדית עם זום עד פי 12 שמאפשרת לו "לקרב את עיניו" סמוך מאד לאיברים המנותחים ולרקמות באגן.

הפעילות באמצעות הרובוט מאפשרת למנתח לחתוך, לתפור ולבצע תנועות מורכבות באגן בעדינות ובבקרה מיטבית. התנוחה הארגונומית של המנתח בישיבה בקונסולה מפחיתה עייפות ומשפרת ריכוז ויש לכך יתרון משמעותי בניתוחים מורכבים וארוכים באגן.

מגוון היתרונות האלה מתורגמים לפגיעה מזערית ברקמות, להפחתה בכמות הדימום ולמשך אשפוז ותקופת החלמה קצרים יותר אחרי הניתוח. ברחבי העולם, כולל בישראל, בוצעו אלפי ניתוחים גינקולוגיים באמצעות הרובוט בעיקר בתחום הגינקו-אונקולוגי (בפרט סרטן הרחם) וכירורגיה של רצפת האגן.

הכותב הוא מנהל האגף לגינקולוגיה ומיילדות, מרכז רפואי מאיר - כפר סבא ומנתח בכיר בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר