באותה שורה עם מייקל ג'ורדן ומוחמד עלי האגדיים ניצבת המתעמלת האולימפית סימון ביילס עם מספר המדליות הגדול ביותר בהיסטוריה לגבר ואישה.


המתעמלת הגדולה והמעוטרת ביותר בהיסטוריה בקרב שני המינים. תרגילים מיוחדים קרויים על שמה, כמו טריפל דאבל ובורג, והופעותיה עוצרות את הנשימה לכל מעריציה.



ביילס למעשה המציאה סטנדרטים חדשים להתעמלות נשים. בגמר הקרקע היא יצאה מחוץ לגבולות המזרן, וזה עדיין לא עצר אותה מלזכות בזהב בפער עצום מהבאה אחריה. ושוב, לא צריך להיות מבין גדול בהתעמלות כדי להבין למה הציון שלה גבוה משמעותית. היא פשוט לא מתחרה באותו ענף של הקולגות שלה. מספיק לראות כמה תרגילים שלהן כדי להבין.



הפרשן אסי ממן, כיצד אתה מסביר את ההישג הפנומנלי של סימון ביילס?


"סימון ביילס היא תופעה שקשה לתאר. בספורט העולמי תמיד יהיו את הספורטאים שנראים כאילו אלוהים נגע בהם, ספורטאים שקשה להסביר את מה שהם עושים, כמו מייקל ג'ורדן בכדורסל או ליאו מסי בכדורגל. אלה שעושים מהלכים או פעולות שאף אחד לא מסוגל לחשוב שהם אפשריים. בדרך כלל כשמדברים על ספורטאי ענק שכאלה, אז מדברים בעיקר על גברים, שמן הסתם גם חזקים יותר מנשים מבחינה פיזיולוגית - אבל כאן יש מקרה אחר. ביילס היא ספורטאית ששמה את עצמה, כאישה, בקדמת הבמה. לא בשורה אחת עם הגברים, אלא בשורה ראשונה משל עצמה. בזכותה צריך לומר שהמתעמל הטוב ביותר בכל הזמנים הוא בכלל מתעמלת".



מה הופך אותה לספורטאית המעוטרת ביותר בהיסטוריה?


"היא מתעמלת שיש לה כישרון טבעי והיא מצליחה לעשות דברים שאחרים לא. כמעט שום דבר לא מקשה עליה. במונחים מקצועיים, ההתעמלות בנויה מציונים שיש בהם שני מרכיבים - ציון שניתן על איכות הביצוע של התרגיל וציון שניתן על דרגת הקושי של התרגיל. דרגת הקושי נמדדת לפי כמות הסיכונים שכל מתעמל לוקח על עצמו, וככל שהוא יקפוץ יותר גבוה או ינסה לעשות תרגיל יותר מטורף, כך דרגת הקושי תעלה. ובמקרה של ביילס, היא עושה תרגילים ברמת קושי שאפילו הגברים לא עושים.



"לדוגמה, אם מסתכלים על גמר אליפות העולם האחרונה - בגמר תרגיל הקרקע לנשים היא ביצעה תרגיל בדרגת קושי של 6.7 נקודות, בעוד שבגמר המקביל לגברים אלוף העולם ביצע תרגיל בדרגת קושי של 6.5 נקודות וסגן אלוף העולם מישראל, ארטיום דולגופיאט, הציג תרגיל בדרגת קושי של 6.4 נקודות. ההבדל הוא גדול גם כששמים אותה מול היכולות של הגברים, ולכן היא שברה את כל השיאים, גם של הנשים וגם של הגברים".



סימון ביילס. צילום: רויטרס
סימון ביילס. צילום: רויטרס



מה הופך אותה למתעמלת שהיא?


"היא מתעמלת שתמיד מופיעה עם חיוך ונותנת שואו. מה שמיוחד בה זה שהיא עושה דברים מדהימים ומורכבים במן סוג של קלילות שמאפיינת רק אותה. היא כמעט ולא מועדת, יש לה עצבי ברזל והיא פשוט נהנית. כשספורטאית עושה אלמנטים שאף אחת לא חשבה לעשות קודם, ועוד עם חיוך, זה מוסיף".



מה בנסיבות חייה עיצב את אישיותה?


"כשאדם מגיע מהתחתית, הוא חסר פחד. אין לו מה להפסיד. היא אומנם כבר הפכה לכוכבת, אבל בהתנהלות הספורטיבית שלה זו בהחלט הגישה שלה גם עכשיו. ההתעמלות הצילה אותה כי היא באה מעוני, ובזכות ההתעמלות היא הפכה להיות מודל לחיקוי עבור כל מי שמגיע מרקע שונה וקשה. היא ההוכחה לכך שאפשר לגשר על הכל כל עוד אתה מוכשר, אתה אוהב את מה שאתה עושה ואתה עובד קשה בשביל להצליח.



"צריך להבין, ביילס היא פורצת דרך גם מעצם היותה אישה שחורה, כי היא מתחרה בענף ספורט לבן של מזרח-אירופאים, כשהמעצמה הגדולה ביותר שלו היא כמובן רוסיה. גבי דאגלס הייתה המתעמלת האפרו-אמריקאית הראשונה בהיסטוריה שזכתה במדליית זהב אולימפית, באולימפיאדת לונדון 2012. סימון ביילס באה מיד אחריה. ואם דאגלס פתחה לה את הדלת, אז סימון ביילס שברה את הדלת הזאת לרסיסים כשגרפה כמעט כל מדליה אפשרית. היא המציאה סטנדרטים חדשים להתעמלות נשים שאף אחת לא חשבה שהם אפשריים בכלל, בדיוק כמו שנדיה קומנצ'י עשתה בעבר. זו הגדולה שלה".



מה צפוי לה בעתיד?


"ככל הנראה, הקריירה שלה בדרך לסיום. אומנם יש כיום מתעמלים שמצליחים למשוך שנים על גבי שנים, אבל ביילס כבר הגיעה לשיא שלה והקריירה של מתעמלות מהסוג הזה היא בדרך כלל קצרה יותר. לכן אולימפיאדת טוקיו 2020 תהיה כנראה האחרונה שלה. בלי יוסיין בולט שפרש, היא תגיע לשם על תקן הכוכבת הכי גדולה בספורט האולימפי העולמי. זה הולך להיות המופע הטוב ביותר שלה אי פעם. ומה שיבוא אחר כך זה חלל גדול מאוד שהיא תשאיר אחריה, מתי שלא תפרוש".



לא נותר אלא לחכות למדליה הבאה של ביילס, שמן הסתם לא תאחר לבוא. אולימפיאדת טוקיו תהיה הזדמנות עבורה לחגוג את הקריירה שלה.