רק לפני שלושה שבועות היא חחגה את יום הולדתה ה-34, והיום סאנה מרין היא ראש ממשלת פינלנד. על שום הישגה יוצא הדופן, בחרנו אותה כאשת השבוע של מעריב אונליין. ראש ממשלת פינלנד התפטר לאחרונה, ובמקומו בחרה המפלגה הסוציאל דמוקרטית את סאנה מרין שתיכנס בהקדם לתפקיד ראשת הממשלה. בימים אלו, עומדות בראש חמש מפלגות הקואליציה בפינלנד נשים, רובן בשנות השלושים שלהן.



בראיון שערכנו עם ד"ר יונתן פרימן, המחלקה למדע המדינה, האוניברסיטה העברית בירושלים, שאלנו איך בחורה כל כך צעירה נבחרת לראש ממשלה?


"יש צורך להבדיל בין מציאות שכזו  שמתרחשת בעולם הדמוקרטי לבין התפתחות שכזו שאולי מתחרשת בעולם הלא דמוקרטי. כשהדבר מתרחש בעולם הדמוקרטי הדבר הזה משקף את העובדה כי לנשים באופן כללי, ולנשים צעירות בפרט, יש גישה דומה לגברים לפוליטיקה במדינה מבחינת משאבים וזכויות פוליטיות. זה מאוד חשוב כי היסטורית תמיד היה יתרון לגברים בעולם בכל הנוגע לזכות להצבעה, זכות להיבחר, וגישה למשאבים חשובים לביסוס ובניית מודעות פוליטית כגון השכלה. כשמדובר על מישהי שמגיעה להנהגה בעולם הלא דמוקרטי, שזה דבר פחות שכיח, הדבר קורה בדרך כלל כי יש לה קשר לאליטה השולטת".

מה היתרון של אישה מנהיגה?

"מחקר מעניין שיצא לאחרונה בדק את ההשלכות של ההנהגה של נשים בעולם למול גברים באופן השוואתי בין השנים 1950-2004, תקופה שהייתה בה  136 מנהיגות. המחקר מצא שבדרך כלל בזמן כשהייתה מנהיגה במדינה שיש לה קבוצות אתניות מגוונות ושונות, הכלכלה גדלה באופן מהיר יותר מאשר תחת הנהגתו של גבר. כותבי המחקר הוסיפו שמדינות מגוונות דמוגרפית יכולות להרוויח מהנהגת נשים יותר מהנהגת גברים מאחר והנהגה נשית פועלת יותר לצמצם סכסוכים בין קבוצות אתניות ולפעול לצמצם אפליה כנגד קבוצות חלשות. בסופו של דבר פעילות כנגד אפליה מטיבה עם המדינה בגלל שהפילוג החברתי מחליש את היכולת של המדינה להתפתח כלכלית".

איזה מודל מהווה המנהיגה החדשה בפינלנד?
"ראשת הממשלה החדשה מרין בפינלנד הגיעה לשם לאחר שלטון מאוד קצר של ראש הממשלה הקודם שהיה צריך להתפטר בגלל האופן שבו הממשלה טיפלה בשביתה של עובדי הדואר. מרין, שרת התחבורה, נבחרה בגלל שהקואליציה שהיא מייצגת, ובנויה מ-5 מפלגות, בחרה בה. יש לציין כ-5 המפלגות הגדולות בפרלמנט שם הן תחת הנהגה של נשים, 4 מהן בשנות ה-30 לחייהם. אין ספק שלפינלנד יש אתגרים רבים, בעיקר כלכליים וגם ביטחוניים, והעובדה שמישהי צעירה כל כך עכשיו מובילה את המדינה, ועוד אישה, מראה עד כמה הדמוקרטיה חזקה במדינה ופועלת לקדם ולשמר שיוון בין נשים וגברים, וגם מעודדת את פיתוח מנהיגות המחר. עדיין מוקדם לדעת עד כמה מרין תצליח בביסוס המדיניות שלה".

מתי אצלנו תהיה שוב מנהיגה אישה?
"אנו מהווים מודל במזרח התיכון לשוויון בין גברים ונשים, ובישראל יש פוליטיקאיות, שרות, קצינות וגם מנהיגות במגזר הפרטי. ישראל ממשיכה, כפי שכל דמוקרטיה עושה, לפעול להשוות את הגישה למשאבים הרבים גם לנשים, מאחר ולגברים היסטורית הייתה יותר גישה ואפשרות  להשפיע על קבלת ההחלטות. לדעתי יש בהחלט אפשרות שנראה אישה, מתוך הכנסת או מתוך המגזר הפרטי, שתגיע לעמדת הנהגת המדינה בקרוב".

ולנו לא נותר אלא לחכות לפעם הבאה שבה תהיה ראשת ממשלה בישראל