חברת הכנסת פנינה תמנו שטה (כחול לבן) מונתה היום (חמישי) לשרת העלייה והקליטה. תמנו־שטה בת ה-38 נולדה בכפר וזבה במחוז גונדר שבאתיופיה והיא נכדתו של קס שאטו מהרט, שושלת למנהיגים רוחניים בולטים של יהודי אתיופיה. מדובר בסגירת מעגל מרגשת במיוחד עבור חברת הכנסת, שעלתה ארצה במסגרת מבצע משה עם אביה וורקו יינוודג' וחמשת אחיה. הם צעדו ברגל במדבריות סודן והובאו לנקודת איסוף, ממנה הוטסו ארצה. אמה טדלה שטו ויתר בני משפחתה נותרו מאחור, וכל המשפחה התאחדה רק כעבור מספר שנים. גנץ, שמינה אותה לתפקיד, השתתף במבצע בעת שכיהן כסגן מפקד יחידת שלדג.

"אני נרגשת וגאה לקבל על עצמי את תפקיד השרה לעלייה וקליטה, עבורי זוהי נקודת ציון וסגירת מעגל", סיפרה בשיחה עם מעריב לאחר היוודע דבר מינויה, "מאותה ילדה בת השלוש שעלתה ארצה ללא אמא במסע רגלי חוצה מדבריות; דרך התבגרותי בישראל והמאבקים שהובלתי ועודנה מובילה בעד החברה, השילוב, קבלת האחר ונגד האפליה והגזענות; עד לשליחותי הציבורית בכותלי הכנסת ומחוצה לה והיום במעמד שרת העלייה והקליטה".

היא הוסיפה: "העלייה היא בנפשי והלב הפועם של מדינת ישראל. אני אפעל בנחרצות לעידוד העלייה מכל ארצות התבל ולהוביל לרפורמה בתהליך קליטת העולים בישראל. אהיה לכתובת עבור כולם וכולן, כתמיד". תמנו שטה אמרה עוד כי "זכות ושליחות לאומית גדולה לשרת את כלל עולי יהודי העולם בתיק העלייה והקליטה.  ברמה האישית אני מתרגשת מאוד, זו סגירת מעגל- אני עוד זוכרת את השנים הראשונות שלי בארץ במרכז הקליטה בפרדס חנה, שנים נפלאות. בשבילי עליה וקליטה זה הלב של מדינת ישראל ובנייתה. אעשה את שליחותי במסירות ונאמנות כדי שכל עולה ילד או מבוגר ירגישו כאן בבית מהרגע הראשון".

פנינה תמנו שטה במרכז הקליטה (צילום: ללא)
פנינה תמנו שטה במרכז הקליטה (צילום: ללא)

כאמור, לאחר שחרורה מצה"ל החלה בלימודי תואר ראשון במקצוע המשפטים בקריה האקדמית אונו, ואת הסמכתה בתחום עריכת הדין קיבלה בשנת 2007. בשנת 2012 הצטרפה למפלגת "יש עתיד" ובבחירות לכנסת ה-19, בפברואר 2013 נבחרה לכהן כחברת הכנסת והייתה לאישה הראשונה מהעדה האתיופית המשמשת בתפקיד זה ולחברת הכנסת הצעירה ביותר בסיעתה.

בבחירות לכנסת ה-20 בשנת 2015 הוצבה תמנו-שטה במקום ה-13 ברשימת "יש עתיד" ונשארה מחוץ לכנסת כשהמפלגה זכתה ל-11 מנדטים בלבד. עם זאת, היא נכנסה לבסוף בעקבות התפטרותו מהכנסת של יעקב פרי. בתחילת מאי 2018, הצטרפה תמנו-שטה לנשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין, למשלחת נשיאותית היסטורית באתיופיה.

פנינה תמנו שטה ואמה (צילום: ללא)
פנינה תמנו שטה ואמה (צילום: ללא)

בבחירות לכנסת ה-21 הוצבה במקום ה-24 ברשימת כחול לבן לכנסת, מטעם מפלגת יש עתיד, ברשימה הכוללת גם את מפלגות חוסן לישראל בראשות בני גנץ ותל"ם בראשות משה יעלון. הרשימה קיבלה בבחירות 35 מנדטים ותמנו-שטה נבחרה לכהונה נוספת בכנסת. ב-29 במרץ 2020 הודיעה על עזיבת יש עתיד שהתפצלה מכחול לבן, ועל חבירתה למפלגת חוסן לישראל שצפויה להיכנס לקואליציה בראשות ראש הממשלה נתניהו. כאמור, בדרך לפגישה עם גנץ, שהתקיימה במשכן הכנסת, היא קיבלה את ברכת הדרך מאמה, וביקרה גם בבית הכנסת של סבה, אשר כיום דודה ממשיך את דרכו.