חקיקה היסטורית: בית המשפט העליון בוושינגטון פסל היום (שני) חוק המקשה על ביצוע הפלות במדינת לואיזיאנה שבארה"ב, בשל הטלת מגבלות על רופאים שמבצעים הפלות בתחומי המדינה. החוק נפסל ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה, כשנשיא בית המשפט, ג'ון רוברטס, שנחשב לשמרן בדעותיו, הצטרף הפעם לעמדת הליברלים, וקבע כי החוק, שנחקק בשנת 2014, אינו חוקי. 

החוק שנפסל קבע כי על הרופאים לעמוד בתנאים מגבילים כדי שהמרפאה שברשותם תעמוד בתקנים שיאפשרו להם לבצע את ההליך הרפואי, וכי עליהם להיות במרחק של עד 48 ק"מ מבית החולים. ההחלטה התקבלה בקולות מעורבים כשפעילים נגד הפלות התגודדו מחוץ לאולם ודרשו להשאיר את החוק הקיים כפי שהוא. 

מי שהביא את הדיון לבית המשפט הוא השופט סטפן ברייר, שידוע בעמדותיו הליברליות, וזוהי הפעם השניה שהוא פועל למען ביטול החוק האמור במהלך השנים האחרונות. בשנת 2016, בית המשפט דחה את הבקשה לפסילה, כשהתבססה על חוק דומה במדינת טקסס, שבוטל לאחר שהשופטים החליטו כי מדובר ב"עול בלתי סביר" הן על הרופאים והן על נשים במדינה, ופוגע בזכותן לעבור הפלה. בנוסף, בית המשפט לקח בחשבון תקריות משפטיות נוספות בשנים האחרונות, שהטילו מגבלות חוקיות דומות. 

הפגנות נגד הפלות בארה''ב (צילום: רויטרס)
הפגנות נגד הפלות בארה''ב (צילום: רויטרס)

יש לציין כי במדינת לואיזיאנה היו שלוש מרפאות בלבד שהורשו לקיים את ההליך, ושתיים מהן נסגרו היות ולא עמדו בתנאים האמורים, כך שרק שני רופאים במדינה עמדו בתנאים והורשו לבצע הפלות, האחד בניו אירלנד והשני בעיר שרבפורט. עם זאת, הרופא הבודד שמבצע את ההליך בעיר שברפורט, הודה בעבר בפני כלי התקשורת המקומיים כי הוא לא עומד בעומס העבודה שנוצר בשל המגבלות הקיימות. 

כידוע, סוגיית ההפלות היא סוגיה שנויה במחלוקת במעצמה, ובשנה שעברה העיסוק בנושא עורר מהומה, כאשר שתי מדינות, ביניהן מדינות מיזורי ואלבמה, החליטו לחקוק חוק האוסר על קיום ההפלות במדינה, והודיעו כי יוטל מאסר עולם על רופאים שיבצעו הפלות, גם במקרים קיצוניים של אונס וגילוי עריות.