"המציאות בה צריכת זנות לגיטימית - השתנתה": משרד המשפטים הודיע היום (ראשון) כי החל מיום שישי הקרוב, ייכנס לתוקפו החוק שיאסור על צריכת שירותי זנות בישראל. החוק קובע כי מי שצורך או מנסה לצרוך שירותים אלו, עובר עבירה פלילית, וניתן יהיה להטיל עליו קנס בסך 2,000 ש"ח, כשעבירה חוזרת כזו תהווה עילה לכפל קנס. כמו כן, החוק קובע כי ניתן יהיה להגיש כלפי אותו אדם כתב אישום פלילי, שעשוי להסתיים בקנס כספי בגובה של עד 75,300 ש"ח.
 
מטרתו של החוק היא כמובן להביא לצמצום צריכת הזנות ולנסות ולמגר את התופעה עד כמה שניתן כחלק ממאמצי האכיפה, חינוך והסברה לציבור, זאת לצד תפעול שלתכניות שיקום לאוכלוסיות שעובדות בזנות. לצורך תכניות השיקום הללו, הקציבה הממשלה כ-30 מיליון ש"ח לשנה (כלומר 90 מיליון ש"ח) לפרק הזמן של שלוש השנים הקרובות, שיוקצו משרדי הרווחה, הבריאות, החינוך וכן גופים ממשלתיים-אזרחיים נוספים. 

אחד הדגשים המרכזיים בחוק החדש הוא הקמת מתווה מפורט לתכניות שיקום לעוסקים והעוסקות בזנות, הכוללות מענקי סיוע כלכלי בסך 10,500 ש"ח, כאשר הדגש להענקת הסיוע הזה ינתן לטרנסג'נדריות, כדי שיוכלו להשתמש בו לתשלום חובות, צרכים רפואיים, דיור וכן הלאה. בנוסף, יוקמו שני מרכזי יום בירושלים ובתל אביב שיעניקו מענה לשלל בעיות דיור ושיקום, הפעלת תכנית חינוך מניעתית לנוער, זאת לצד תפעול תכנית טיפול והסברה לגברים שמכורים לצרכנות זנות. 

כוחות המשטרה כבר החלו בתגבור והיערכות לקראת אכיפת החוק, כולל פיתוח מערכת ממוחשבת שתשמש לחינוך והסברה לשוטרים, בנושא התנהגות מכובדת לעוסקים בזנות. כמו כן, ציינו במשטרה כי נערכים כעת לפשיטות על מתחמים שמוכרים כנותני שירותי מין. 

סיגל יעקב, מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים, התייחסה לחוק החדש וציינה כי הוא "מסמן התפתחות משמעותית של אחד המהלכים הערכיים והחשובים של מדינת ישראל. המציאות בה צריכת זנות בישראל עשויה להיתפס כלגיטימית - הסתיימה. נמשיך לפעול בנחישות לקידום הרחבת המענים לאוכלוסיות השונות כחלק מהמטרה המרכזית של כולנו - להביא לצמצום תופעת הזנות בישראל". 

מנהלת היחידה הממשלתית למאבק בסחר בני אדם במשרד המשפטים, עו"ד דינה דומיניץ, בירכה גם היא על החוק החדש וציינה כי "תם עידן הדיבור בשני קולות ביחד לתופעת הזנות. היום המדינה אומרת בקול רם וברור - נשים וגברים אינן סחורה שניתן לשכור לשעה, וכבודם וחירותם אינה הפקר". 

זנות, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)
זנות, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

"הטרסנג'נדריות עוסקות בזה מבחירה"
על אף ההתרגשות של חלק מהגורמים שעמדו מאחורי החקיקה, החוק הצליח לעורר לא מעט מחלוקת בקרב חלק העובדים והעובדות בתעשייה. לינור אברג'יל, יו"ר ארגון "טרנסיות ישראל", התייחסה מוקדם יותר החודש לחוק החדש, והסבירה את עמדתם של המתנגדים לו.  "כולנו נגד החוק הזה, הוא נחל כישלון אדיר בצרפת ובאירלנד, שם הזנות לא עצרה, פשוט ממשיכה להתנהל בחדרי חדרים או עברה למדינה אחרת. אני מדברת על בחירה, החופש לעסוק במה שאני רוצה". 

בהמשך הסבירה כי טרנסג'נדריות רבותחשות כי הן מודרות מהחברה ונפלטות ממעגל העבודה, ולכן "הזנות הייתה אופציה לשינוי מין מהיר, לשלם לרופאים, לכלכל את עצמנו באופן נורמלי. אנחנו נותנות שירות. מי שרוצה - שתעשה את זה. כל עוד היא לא קטינה, מבחינתנו שכל אחת תעשה מה שהיא רוצה בגופה, אם לא הביאו אותה מחו"ל בעל כורחה". 

בהמשך ביטלה את חשיבות תכנית השיקום שהציע משרד המשפטים, וטענה כי "מדובר בתכנית שיקום עלובה. בחורה שעושה עד 20 אלף ש"ח בזנות תעבור לגור בדירת חדר עם ארבע מיטות קומתיים, עם עוד טרנסיות אחרות? איפה חופש העיסוק? החוק הוא רק 'נעשה ונשמע'. לא יהיו 90 מיליון ש"ח לתכנית הזו בפועל". 

אישה (צילום: ingimage ASAP)
אישה (צילום: ingimage ASAP)

נתונים עגומים
תופעת הזנות בישראל הנה רחבת היקף, וההערכות מדברות על אומדן רווחים אדיר של כ-1.3 מיליארד ש"ח, נכון לנתונים שנאספו בשנת 2014. עוד עולה מנתוני משרד המשפטים והרווחה כי היקף העובדים והעובדות בתחום בארץ עומד על כ-14 אלף אנשים, מתוכם 95% נשים. 

מכלל העובדים והעובדות, כ-1,100 הן קטינות לצד כ-40 קטינים, ועוד כ-400 טרנסג'נדריות, ומבחינת זירת הזנות בישראל, כ-7% בלבד מהשירותים ניתנים ברחוב, בעוד היתר מתנהלים בחשאי, בדירות דיסקרטיות או תחת המסווה של מכוני ליווי או עיסוי, המתפקדים הלכה למעשה כבתי בושת.