הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי דנה היום (שני) בשימוש בסמלים מיניים בהקשר פוגעני בוויכוחים פוליטיים. זאת בעקבות מיצג איברי המין שהופנו כלפי שרה נתניהו בהפגנות מול מעון ראש הממשלה בירושלים. הדיון התקיים בעקבות פנייה של שרות וחברות כנסת מהליכוד ליו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר, בדרישה לדון בנושא. 

היום פרסמה חברת הוועדה, ח"כ קטי שטרית, מאמר במעריב, בו מתחה ביקורת על ארגוני הנשים והפוליטיקאיות מהצד השמאלי של המפה, שלא השמיעו ביקורת על המיצג. "לתחושתי, לנוכח המקרים הללו, פמיניזם הוא מועדון סגור שרק קליקה מסוימת יכולה לבוא בשעריו", כתבה. "זכויות נשים? רק כשזה מתיישר עם הנרטיב. זיהום השיח הציבורי ואלימות מינית מילולית אינם בגדר גבולות הגזרה הלגיטימיים של חופש הביטוי, אך ‫מתברר שפמיניזם תלוי בדעה פוליטית, ושאנרכיסטים מקבלים הנחת חבר מועדון". 

בדיון בוועדה אמרה שטרית: "הנושא הזה הוא נושא שלא אמור להיות במחלוקת פוליטית. ביזוי מיני של נשים הוא לא עניין של ימין ושמאל. אף רעיית ציבור לא צריכה לספוג השפלות מיניות. המפגינים חצו קו אדום. גם נכתב ברשת פוסט של גולש שרצה לבצע מעשה מיני ברעיית ראש הממשלה".

ח"כ פורר: "קיבלתי הודעות מכל כך הרבה גורמים ואסור להתעלם מהנושא הזה". ח"כ שטרית הוסיפה: "למה נושאות הדגל הפמיניסטי שותקות ולמה הן ממלאות פיהן מים כשמשפילים את אשת ראש הממשלה, למה שדולת הנשים שפונה אלי פעמים רבות אבל שותקת כשמדובר במשפחת נתניהו. כלל הנשים צריכות להיות מוגנות - מותר למתוח ביקורת אבל אסור לרדת נמוך. ברשתות החברתיות השיח מאוד פוגעני והתקבלו איומים על חיי ועל ילדי. כל חטאה של גברת נתניהו זה שהיא אשתו של ראש הממשלה. כל אישה צריכה לדעת צריכה לדעת שזכויותיה נשמרות".

ח"כ אוסנת מארק: "אנו רואים בשבועות האחרונים שיח דמוקרטי שפורץ את הגבולות המיניים כנגד גברת נתניהו. כשראיתי את המיצג של איבר מין גברי שמונף בהפגנה פניתי ליותר מ-23 ארגוני נשים שבדרך כלל מניפות את הדגל של נשים שנפגעות מאלימות מינית ולא קיבלתי מענה למעט ארגון אחד. אף ארגון לא מצא לנכון להגיד שיש פה שיח מיני שמכוון כנגד שרה נתניהו. אם היה מונף בלון זכרי כנגד כל אחד מהנמצאים בדיון לא היינו מבקשים הגנה. השיח כנגד גברת נתניהו פוגע בשיח הדמוקרטי. לא מעט אנשי תקשורת אמרו לי בשבועות האחרונים זה שיח לא לגיטימי אבל אף אחד בתקשורת לא הצליח לגנות את מה שאנו שומעים בשבועות האחרונים".

ח"כ מרב מיכאלי הייתה הבאה בתור לרשות דיבור בוועדה שדנה באלימות המינית כלפי שרה נתניהו אך הודיעה: "אני מוותרת על זכות הדיבור שלי בפורום הזה". מאוחר יותר אמרה: "אני גיניתי ומגנה את ההטרדה המינית נגד שרה נתניהו, אבל לא, אני לא מוכנה להיות חלק מהטרלה של חברות הכנסת של הליכוד שמעולם לא היו חלק מהמאבק נגד פגיעה מינית, שבאו להפוך דיון כל כך חשוב להמשך מופע ההתקרבנות של משפחת נתניהו. הוועדה צריכה לדון במיגור התופעה ככלל, כי יש נשים שהן לא שרה נתניהו. אני מצפה מחברות הכנסת האלה וממשפחת נתניהו להתגייס למאבק גם למענן".

ח"כ עמית הלוי מהליכוד, היה הבא בתור לדבר: "אני ליברל ותומך שהמדינה לא תתערב, אבל גם לליברלים כמוני יש גבולות. ההפגנות ברחביה מטנפות את המרחב הציבורי. היו פה הפגנות של מאות אלפים בכיכר פריז, מלכי ישראל שנשאו שלטים. כנבחרי ציבור עלינו להוקיע את זה. זה אספסוף. אם ארגוני הנשים לא התייחסו, זה יום הדין שלכן, אתן נלחמות שישראל תהיה בטוחה לנשים, לא משנה אם הגברת נתניהו מבוזה ואתם שותקים, זה אות קלון שלכן".

ח"כ שטרית זעמה על ח"כ תמר זנדברג: "את לא הסכמת לחתום על המכתב". ח"כ הלוי: "זה שח"כ מיכאלי עזבה את הדיון זה חמור מאוד".

חברות הכנסת זנדברג ושטרית (צילום: לשכת ח''כ קטי שטרית)
חברות הכנסת זנדברג ושטרית (צילום: לשכת ח''כ קטי שטרית)

ח"כ טלי פלוסקוב פנתה לגברת נתניהו במכתב בו חיזקה אותה: "השנאה של היריבים שלך שוברת שיאים. אני מעריכה את האומץ שלך לצאת לתקשורת ולדבר על הביזוי שעברת הוא אמיץ. אם אישה אחרת הייתה עוברת מה שעברת היא הייתה זוכה לחיבוק מהתקשורת ומארגוני הנשים. מה שעשית היום חשוב לנשים שעברו התקפות ואלימות מינית. זה שזה היום פוליטי אף אחד לא יכול להתווכח עם זה".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה כי "חשוב לגנות התבטאויות כלפי אשת ראש הממשלה וכל אישה אחרת אבל הדיון הזה הרבה יותר רחב". ח"כ הציגה שלל התבטאויות מיניות שקיבלה ברשתות החברתיות כך שאדם בשם דניאל אוחנה כתב כי היא נערת ליווי, אחר כתב לה 'שפחה של ליברמן' וח"כ הכנסת גילתה בסוף הקראת התקופים כי מרביתם הם תומכי ליכוד. "אני רוצה להודות לכם שביקשתם את הדיון החשוב ואני מודה לגברת נתניהו שבזכותה קיבלתי את ההחלטה להעביר ליועץ המשפטי לממשלה את ההחלטה להעביר את כל הפגיעות שעברתי". 

ח"כ קרן ברק: "אנחנו פה להוקיע את השיח הזה. כולם לא יכולים לנהוג בצורה הזאת. אנחנו חברות כנסת ומתהדרות בזה שאנו רוצות לשמש דוגמא לנערות לעשות הכל ולנפץ תקרות זכוכית והשיח הזה שמבזה מינית חייבים לתת לו תשומת לב אחרת. בהפגנות מול בלפור כל תכליתן להחליף את השלטון, אלה הפגנות פוליטיות".

ח"כ פורר: "את השיח הזה גם בהפגנות וגם ברשתות צריך לעצור". ח"כ ברק: "כשאתה מנסה לכבוש עם אתה גם פוגע גם בנשים וגם אונס אותן. הצביאה על המבצר שאלוהים ישמור אם זה היה קורה על בית המשפט. האירוע הזה הוא אחד הדברים האלימים".

התבטאות נגד ח''כ יוליה מלינובסקי (צילום: ערוץ הכנסת)
התבטאות נגד ח''כ יוליה מלינובסקי (צילום: ערוץ הכנסת)

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "הוועדה הזאת ראתה הרבה נפגעות מיניות. חברת הכנסת מלינובסקי דיברה כאן כנפגעת. אני חייבת לומר שהתגובה הראשונית שהיא קבלה כאן היתה מבזה לנפגעת. אתם צריכים להתבייש". ח"כ שטרית ענתה לה: "על מה את מדברת? אנו מזדהות עם כל מילה שלה". זנדברג: "ברגע שהשקופית עלתה הלך הרוח בוועדה היה מה זה. מאיפה היא הביאה את זה". שטרית: "חבל שלא הבאתי את השקופיות שלי שאני מקבלת מארגוני השמאל האנרכיסטיים".

זנדברג: "אנחנו מקבלות כל הזמן ברחבי הרשת הטרדות מיניות. מי שהתעורר רק עכשיו ועושים בזה שימוש פוליטי זה אתם. אנו חיים את זה יום יום. אנו לא מתעוררים ומתעוררות כשבמקרה המותקפת היא אשת יריב. אנו גם לא עושות זילות ושימוש ציני כשזה לא מתאים. אם אתן מתכוונות להצטרף אלינו למאבק תבורכו".

"הכנסה שיטתית של אלמנטים מיניים לשיח הציבורי"

בדיון משתתפת גם העיתונאית אריאנה מלמד, שהתלוננה במשטרה על איומים באונס שקיבלה בטוויטר. "גיניתי במילים חריפות את מה שעשו לשרה נתניהו. לא ליחס לי צביעות". היא התעמתה עם חברת הכנסת מארק שטענה כי היא תוקפת את חברות הכנסת.

ח"כ מארק ענתה לה: "את צבועה. אנחנו רואות מה את כותבת כל הזמן".

מלמד הקריאה טוקבקים מבזים שהיא מקבלת ברשתות על בסיס יומי.

מארק מעירה: "היא קוראת לי כלבלה והיא עוד קוראת לעצמה עיתונאית. איזו זכות יש לה בכלל לשבת ולדבר כאן?".

מלמד: "אני עשיתי מעשה, בניגוד להרבה נשים והתלוננתי במשטרה כלפי איש שמאות ציוצים שלו מביעים תמיכה גורפת במשפחת נתניהו ולי קורא 'שרמוטה, שמנה מסריחה, מעזה לדבר נגד ביבי' על פני מאות ציוצים. הוא גם איים עלי פיזית. קיבל צו הרחקה והפר אותו וממשיך. יש אווירה של שיסוי ציבורי מאז שציבורים שלמים סומנו כאויבים. קרתה הכנסה שיטתית של אלמנטים מיניים לשיח הציבורי. זה התחיל עם רומן על שמעון פרס וקולט אביטל וזה ממשיך היום עם ציוצים של יאיר נתניהו שמרשה לעצמו ביזוי מיני של נשים באופן סדרתי. אני יכולה לקום ולצעוק את הצעקה הזאת. נשים אחרות לא יכולות. למה לא? כי זאת אשמתכן. מדובר פה בעבירות פליליות במה שהחוק למניעת הטרדה מינית מגדיר כעבירה פלילית".

מארק: "היא מטיפה פה בוועדה איך אסור להתנהג אבל משתלחת בנו בחברות כנסת ברשתות".

מלמד: "לא נכון. רק בך".

מארק: "הגברת אריאנה איבדה את היכולת שלה לשבת בתוך הוועדה. אני אקריא מה הגברת כותבת לי: 'כלבלה של הנאשם. זקוקה להשתלת אישיות ומצפון'. תתביישי לך. את באה לוועדה למעמד האישה להטיף לנו על שיח אלים ואת בעצמך אלימה".

שטרית: "כל מה שמבקשים לצערי הרב אנשים כדוגמת אריאנה מלמד זה ליצור אוירה של דה לגיטמציה לנתניהו ולעצם הקיום שלו. הקריאות האלה שאנו שומעים כנגד גברת נתניהו ובני משפחתה".

מלינובסקי: "שרה נתניהו לא מסכנה. יש לה את כל האמצעים להגן על עצמה".

שטרית: "השיח הזה הוא שיח לא בריא. אל תביאי את המקרה הספציפי שלך ותגמדי מקרים אחרים".

אריאנה מלמד בדיון בוועדה למעמד האישה (צילום: צילום מסך)
אריאנה מלמד בדיון בוועדה למעמד האישה (צילום: צילום מסך)

כזכור, בשבוע שעבר התראיינה שרה נתניהו בחדשות 12, ואמרה כי חשה שהוטרדה מינית על ידי המיצג: "הרגשתי שהוטרדתי מינית. חוקרת משטרה דיברה איתי בהבנה וכך צריך לנהוג במי שעבר הטרדה מינית ואלימות מינית. מלבד המיצג של הבלונים, היה גם פוסט מזעזע שקרא לאנוס אותי, במילים כל כך נמוכות".

בשבוע שעבר הוגשה תלונה למשטרה על הטרדה מינית כלפי נתניהו. "לאחר שנחשפתי כמו רבים במדינת ישראל לעבירות המין שנעשו כנגד גברת שרה נתניהו על ידי שני בני אדם עם שימוש באביזרי מין ומוצגי מין בעת ההפגנה ליד מעון ראש הממשלה במוצאי שבת האחרון. מצאתי לנכון להגיש תלונה למשטרת ישראל בגין עבירות מין שבוצעו כנגדה. בטוחני שמשטרת ישראל תחקור את העבירות המדוברות", הסביר מגיש התלונה, ליאור הררי.