ביקורתיות יותר זו לזו: בתרבות הפופלרית, 'קווין בי' הוא הכינוי המוכר של ענקית הפופ ביונסה, בממלכת הטבע, זה מדובר בדבורה השולטת בכוורת, ובשוק העבודה - מדובר בתופעה מגדרית מעניינת, אותה מנסים החוקרים להבין כבר שנים. מדובר במושג המתייחס לביקורתיות מוגברת של נשים בסביבת העבודה שלהן, המכוונת באופן ספציפי כלפי נשים אחרות. מדובר בתופעה רווחת במיוחד בקרב נשים בעמדות סמכות. 

מחקרים קלאסיים בנושא מצאו כי מדובר בתופעה שמקבלת ביטוי גם באקדמיה, וכי חוקרות מפגינות עוינות מקצועית כלפי הקולגות שלהן. מחקרים עדכניים יותר, מעידים כי על אף ההתקדמות בחשיבה הפמיניסטית בשנים האחרונות, מדובר במצב קיים ונוכח למדי.

ביונסה: לא ה'קווין בי' היחידה (צילום: Getty images)
ביונסה: לא ה'קווין בי' היחידה (צילום: Getty images)

לפי מאמר שפורסם במגזין פורבס, מחקר שבחן את התופעה בשנת 2004, הראה כי נשים מדרגות אחת את השנייה בקפדנות יתרה בכל הנוגע למדדי תפקוד מקצועיים, ושופטות את מידת המחויבות של עמיתותיהן בחומרה רבה יותר מאשר הקולגות הגבריות שלהן. 

ככל שאחוז הנשים באקדמיה ובתפקידי מפתח בשוק העבודה גדל, על אף הנחת החוקרים כי התופעה תדעך - היא דווקא פרחה. למה זה קורה? המחקים מעידים כי המניעים לכך אינם רוע או צרות עין, אלא האופן בו נשים מתמודדות עם האפליה המגדרית בשוק העבודה, כזו שהן התמודדו עצמן התמודדו עימה לאורך השנים. 

המנגנון עובד כך: נשים שחוו אפליה מגדרית בתחילת הדרך, ידגישו בפני עצמן את הדרך שעברו, ואת נקודות השוני ביניהן לבין חברותיהן לעבודה, לעיתים גם תוך שימוש בסטריאוטיפים מגדריים. 

ביקורתיות יותר זו לזו (צילום: אינג אימג')
ביקורתיות יותר זו לזו (צילום: אינג אימג')

נעמי אלמרס, חוקרת במחקר שנערך כעת בנושא בארה"ב, אמרה כי בדרך כלל, נשים שנוהגות כך מרגישות כי הן עצמן חוו אפליה ולא זכו לתמיכה מהארגון או מהסביבה, ונאלצו לערוך לא מעט ויתורים כדי להצליח. "הנשים שנוהגות כך יודעות כי הן נאלצו לעשות ויתורים מרחיקי לכת על מנת לבלוט ולהצליח, ולכן הן תופסות כי נשים אחרות צריכות לנהוג בצורה דומה ולהיות מחויבות באותה המידה כדי לזכות בסיכוי להצלחה", הסבירה.

באופן מפתיע, הפתרון לסוגייה, על פי החוקרים, אינו תלוי בנשים עצמן, אלא בשינוי פני הארגונים. "נשים זקוקות ליותר תמיכה באקדמיה וכן בשוק העבודה. לא צריך לתקן את הנשים, אלא את סביבת העבודה שלהן, שתהפוך ליותר מקבלת ופחות דורשת, ותאפשר להן למצות את הישיגיהן בצורה המיטבית".