תלמידות ותלמידים מכפר סבא השביתו היום (שלישי) את הלימודים בבתי הספר התיכונים בעיר, זאת לאחר שאתמול הרשת סערה בעקבות תמונות של שלטים שנתלו בכניסה לתיכונים בעיר, בהם "קיבלו" תלמידי י"ב את פניהן של תלמידות כיתה י' החדשות במסרים שמעודדים אונס והטרדה מינית. בשיחה שערכו ראש עיריית כפ"ס, רפי סער ומארגנת השביתה, שלי סבר עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM סיפרו השניים על הצעדים המתוכננים להינקט בעיר למיגור התופעה ועל העובדה שהאירוע של קבלת התלמידות לתיכון עם מסרים מיניים מתקיים במשך שנים והפך למסורת. 


איך אתם מתייחסים לזה רפי?
"זה מקרה לא ראוי וחמור מאוד. הציבו לנו מראה גם בעיר כפ"ס, שזאת עיר מצוינת וטובה, אבל זאת מראה לחברה הישראלית כולה. תרבות לא נתפסת, תרבות קלוקלת שצריך לטפל בה בכל המישורים".

לא מקבלת את המילה תרבות. זאת לא תרבות. אתה מותח ביקורת על התלמידים, בסוף זאת מערכת החינוך שלך.
"אני מאוד כואב את האירוע, זה פצע את הלב של כולם. של ההורים ומערכת החינוך. זה מתחיל מהסמכות ההורית בבית, זה קשור למערכת החינוך, זה קשור לרשויות, זה קשור לחברה הישראלית, זה קשור להכל. צריך להתבצע פה שינוי דרמטי".

איפה האחריות שלך?
"מערכת התיכונים טיפלה בזה בצורה אחת. אנחנו מתכוונים לעשות פה מערכת שלמה של טיפול בנושא. אנחנו מתחילים מפגישות שערכנו עם הנערות, הייתה פגישה מרתקת מאוד, שמעתי דברים שלא האמנתי שהם קיימים".

איך הן קיבלו את זה?
"צריך להקשיב לנערות, לשמוע מה הן חוות יום יום. אתמול היה לי שיח מטלטל מאוד, זה לא נתפס שזה קורה, וזה ממש נמצא כנראה מתחת לשטח. צריך לעשות פה טיפול שורש עם המחנכים, יחד עם התיכונים וכל הצוותים ביחד. ניקח פה את המערכת לעבודה משותפת לאורך זמן יחד עם נציגי ההורים. זה בוקר מאוד קשה לכפ"ס. זה לא פשוט".

שלי מה אתן עושות הבוקר?
"אני רוצה לומר בתגובה לדבריו של רפי סער, אחת הסיבות שאנחנו ארגנו את המחאה הזו היא בגלל שיש פה מערכת השתקה במשך שנים. אני הבוקר קיבלתי סמס מבוגרת כצנלסון שטוענת שכבר 10 שנים זה קורה כל שנה בפתיחת השנה".

כלומר זו מסורת?
"בדיוק. מסורת של כיתות י"ב".

קבלת פנים לעולות לכיתה י' על ידי הי"בניקים נסובה תמיד סביב העניין המיני?
"כן תמיד. הבת שלי שלומדת בתיכון היה שלט בשירותים שמורה לנו ללבוש חוטיני".

כלומר, זה ברור שזה תלמידי בית הספר הזה.
"בוודאי שברור שזה תלמידי בית ספר. ויותר מזה, זה לא רק עשבים שוטים. כמה חבר'ה שחמדו לצאן, חמודים וטובים".

מי עומד אחרי השלט הזה, של איה נאפה ואילת?
רפי: "יש ארבעה נערים שהכינו את השלטים האלה והם נתפסו מבעוד מועד".
שלי: "הטענה שהעירייה והנהלת בית הספר מקפידים לחזור עליה היא שהשלטים לא נתלו. גרפיטי על הקירות היה. הסיבה היחידה שאנחנו ההורים יודעים שזה קרה השנה היא שסוף סוף כמה ילדות מי"ב, ואנחנו צריכים להגיד להן תודה, הספיקו לצלם את הדבר הזה. אחרת לא היינו יודעים מזה".

מחאת הנוער העובד והלומד נגד השלטים הפוגעניים בכפ
מחאת הנוער העובד והלומד נגד השלטים הפוגעניים בכפ

על רקע התקרית, עשרות חניכים וחניכות של הנוער העובד והלומד בעיר כפר סבא לקחו חלק בשביתה וההפגנה מול תיכוני כצנלסון ורבין בעיר, במחאה נגד השלטים הפוגעניים ובקריאה לטיפול הולם בנערים שאחראים להם. 

אלה ברקאי חניכת הנוער העובד והלומד בשכבת י"א, קן כפ"ס החדש, אמרה: "אני מפחדת עליי ועל החברות שלי ועל כל נערה אחרת - אלו שאני מכירה ואלו שלא, אני מפחדת שאחת מאיתנו תיפגע, תרגיש חסרת אונים ותעבור תקיפה שכזו. אי אפשר לתת לזה להמשיך ככה. אסור לנו לשבת בבתים בזמן שדבר כזה נפתר בהשעיה מבית הספר שהיא מבחינתי סוג של פרס והשתקה של המקרה. אסור לנו להשלים עם המציאות הזו. על בית הספר לטפל בנערים בהתאם, ועלינו לדאוג שדבר כזה לא יקרה יותר".


מיה סעד מדריכת קבוצת י' וט' בנוער העובד והלומד בכפר סבא, טענה כי "מלמדים בנות לשמור על עצמן ולהיות אחראיות, אבל שכחנו לדרוש אחריות מהבנים. שכחנו לגנות את מעשיהם, שכחנו שאם נמשיך להגיד לבנות איך להתלבש כדי שהן לא יפגעו, אנחנו מלמדים את הבנים שזה בסדר לפגוע. שכחנו שאסור לתת הנחות".