ד"ר תהילה רפאלי, ראש התוכנית ללימודי נוער וצעירים במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן־גוריון בנגב, ערכה מחקר ייחודי עבור פורום ארגוני צעירות, ומצאה חסמים מגדריים מובהקים בקרב צעירות במצבי סיכון המבקשות להשתלב בעולם התעסוקה.

השתלבות בעולם התעסוקה היא משימה קריטית עבור בניית עתיד של צעירים וצעירות. אלו שגדלו כחסרי בית, גדלו בפנימיות, במשפחות אומנה, או נשרו מבית הספר, מוגדרים כנמצאים במצבי סיכון. המחקר מצביע על כך שנשים צעירות במצבי סיכון מתמודדות עם אתגרים נוספים להשתלבות בתעסוקה, בהשוואה לגברים צעירים במצבי סיכון, המהווים מחסום קריטי לתהליך השתלבותן בחברה.

בין היתר, מצאה ד"ר רפאלי כי צעירות במצבי מצוקה מתמודדות לא פעם עם הצעות למין תמורת כסף במקום עבודתן. "הצעירות שהשתתפו בקבוצת המיקוד שלנו דיווחו על הצעות מיניות תמורת תשלום. זה נתון מזעזע", אמרה שלי שטרכר־שלו, מנכ"לית פורום ארגוני צעירות, העומדת בראש 12 ארגונים המלווים נערות במצבי סיכון.

"בעקבות משבר הקורונה והתחרות ההולכת וגוברת למציאת מקור פרנסה, קבוצת אוכלוסייה זו, המוחלשת מלכתחילה, נחשפת להטרדות קשות ולהצעות לניצול מיני בתשלום, שחושפות את הצעירות למצבי סיכון נוספים. עלינו לנקוט צעדים משמעותיים כדי לעצור את התופעה", התריעה.

עוד עולה במחקר כי ל־72% מהצעירות העובדות יש הכנסה בגובה שכר המינימום ומטה. ל־40% מהצעירות יש הכנסה נמוכה או נמוכה מאוד משכר המינימום ולשליש מהן הכנסה הדומה למינימום.

כמו כן, כרבע מהצעירות אינן מודעות לתנאי העסקה סוציאליים במקום עבודתן, כגון: זכאות לימי חופשה, ימי מחלה או פנסיה. צעירות דיווחו באופן מובהק על חסמים רבים יותר לתעסוקה מאשר צעירים, כולל חסמים מגדריים, חסמים הקשורים למוצא, לדרישות העבודה ולשכיחות גבוהה יותר של תנאי עבודה פוגעניים.