"לא אכפת לי לחיות בעולם של גברים, כל עוד אוכל להיות אישה בתוכו", אמרה בזמנו מרילין מונרו - והמשפט הזה כל כך נכון ומשמעותי בארגון היררכי כמו המשטרה, שגם כיום מרבית משרתיו ומפקדיו הם גברים.

עם או בלי כוונה, את המשפט הזה מיישמת ראש אגף תמיכה לוגיסטית (את"ל) במשטרה ניצב איילת אלפרט ירוחם, שממש עד לאחרונה הייתה האישה היחידה בארגון בדרגת ניצב. בישיבות סגל הפיקוד הבכיר היה בלתי ניתן להתעלם מנוכחותה של האישה היחידה בחדר, כשגם מרבית הכפופים לאלפרט ירוחם הם גברים, והיא מצדה מצליחה לנווט ולנהל בנועם, באסרטיביות, ביצירתיות ובמקצוענות.

אלפרט ירוחם התגייסה למשטרה לפני כ־28 שנים בהיותה בת 28, ובמרוצת הזמן מילאה רצף תפקידים משמעותיים. היא שירתה כראש חוליית ארגון, עוזרת ראש מדור ארגון, ראש מדור תכנון תקציבי וראש מחלקת משאבים. ב־2013 קודמה לדרגת תנ"צ ומונתה לסגנית ראש אגף תכנון וארגון. ב־2018 מונתה לראש חטיבת ההדרכה, בפברואר 2019 מונתה לממלאת מקום ראש אגף תמיכה לוגיסטית, וארבעה חודשים לאחר מכן התקדמה לתפקיד ראש את"ל.

אלפרט ירוחם היא בוגרת המכללה לביטחון לאומי, בעלת תואר ראשון בכלכלה מהאוניברסיטה העברית ותואר שני במדע המדינה מאוניברסיטת חיפה. האגף שבראשו היא עומדת מונה באופן ישיר 500 עובדים, לא כולל מערך פרוס של קציני את"ל ואנשי לוגיסטיקה בכל תחנה. היכולת שלה לנהל כמות עובדים לא מבוטלת ולהיות מעורה בכל תחום כמעט שקיים בארגון גדול ומסיבי כמו המשטרה נובעת מנכונותה להאציל סמכויות ולמקם בצירים המרכזיים את אנשי המקצוע הטובים ביותר.

"גם אני לא הכי מוכשרת וטובה בכל התחומים שנמצאים תחת הטיפול והאחריות של את"ל", היא אומרת, "אבל אני בהחלט מביאה איתי לתפקיד יכולת ניהול והתנהלות מהגבוהות ביותר. אני יודעת להציב את הכי מקצוענים בכל תפקיד, כך שאני לא חייבת להיות הטובה ביותר בכל דבר.

"צריך לפעול באמון עם העובדים הכפופים לך, לגלות מעורבות במפגשים ובשיחות עדכון, וחייבים לסמוך עליהם שהם עושים את הטוב ביותר. מובן שאני הבקר הראשון של כל אחד מהם, אני בודקת את הפרטים וזו שאמורה לקבל החלטות בסוף, אבל זה בא בזכותם ובזכות מי שהם. אני מאמינה במתן הזדמנויות ומזהה למי מהמתמודדים לאותו תפקיד זו ההזדמנות היחידה או האחרונה ולמי הדרך בפניו עוד פתוחה", היא מסבירה.

אלפרט ירוחם חולשת על תפקיד רוחבי עצום בהיקפו. את"ל הוא אגף מטה האחראי לניהול המשק המשטרתי ומתן שירותים לוגיסטיים ליחידות המשטרה ומשמר הגבול. מתוך תקציב המשטרה, שעומד על כ־12 מיליארד שקל, כ־75% מופנים לתשלומי משכורות וגמלאות ורק כ־25% ממנו, כ־3 מיליארד שקל, מיועדים בפועל לפעילות המשטרה. מתוך זה כמחצית, כ־1.5 מיליארד, נמצאים בשליטה מלאה שלה.

מי שמכיר אותה מספר על אישה שמגיעה מבית יוצר אחר, שהתגייסה למשטרה בגיל מאוחר יחסית לאחר שהתפתחה והתעצבה מחוצה לה. "היא באה מהציר המקצועי ולא נולדה במשטרה", מספרים בכירים בארגון, "היא הגיעה עם ראייה אחרת ולא בכדי התקדמה באופן מרשים. בכל הזדמנות היא מציינת שהיא גאה בארגון ובמפקדים שלה, שאפשרו לה להגיע למקום שהיא נמצאת בו כיום".

המשטרה הירוקה

לאלפרט ירוחם חשוב להבהיר שהיא הגיעה לאן שהגיעה בזכות ולא בחסד. "אני לא רוצה שזה ייראה כאילו מוניתי לתפקיד בגלל שאני אישה, ממש לא. אני לא הציר הקלאסי של נשים בארגון. אני חושבת שאני בעלת צבע אחר, גוון אחר, מבחינת מה שאני מביאה ומה שאני עושה. אני שמחה שהמפכ"ל רואה את הדברים בצורה רחבה ופועל לקידום הארגון ומעמד האישה האיכותית בתוכו. לי אישית לא עשו חיים קלים בגלל שאני אישה, לא הרגשתי מעולם שאני במקום מסוים בגלל היותי אישה. בשנה הראשונה שלי בתפקיד הנוכחי הרגשתי שבוחנים אותי כל הזמן, גם במטה וגם בחטיבה.

"זה כביכול עולם של גברים, ואני באה עם האג'נדה שלי ועם מדיניות ברורה שמטרתה להפוך את האגף ממתפעל למנהל, כי בסופו של יום העולם מתקדם ואנחנו חייבים להתאים את עצמנו ולהיות ערוכים לקראת העתיד לבוא. אני אישית אוהבת למדוד את עצמי כל העת ולהיבחן במבחן התוצאה, כי זאת המהות בסופו של דבר. הכל בחיים הופך להיות טכנולוגי דיגיטלי עם מערכות מורכבות, ואנחנו חייבים להיות שם וזה כולל הכל, לרבות תחבורה, ציוד ואחסנה, ובתוך זה אנחנו חייבים לתת שירות מאהבה לשוטרים ולציבור".

במבחן המעשה קשה להתעלם מהשינויים שהונחלו באגף שהיא עומדת בראשו. "הבאתי הסתכלות כלכלית שלא הייתה מובהקת. בעבר היה מתח גדול בין את"ל לאג"ת (אגף תכנון וארגון - א"ח) והיום אנחנו בעבודה משותפת. אני מסתכלת על דברים בראייה שונה ומסתייעת באנשי המקצוע כדי לקבל יריעה רחבה ביותר. אני מאמינה, בדיוק כמו המפכ"ל, ששוטר שיש לו ציוד מותאם וההופעה שלו מכובדת, זה מושרש לאזרח.

"אני ערה לכך שהתקציב לא פשוט בלשון המעטה ובשנתיים האחרונות החזרתי כסף לארגון, ולא מעט. כל זאת בלי לרדד שירות ובלי לרדד סטנדרט. הכנסנו תוספת של 60 מיליון שקל ממכירת רכבים במחירי שוק. בניגוד למדיניות העבר, שבה הוציאו מכרזים לסוחרי רכב שירכשו רכוש משטרתי, כיום אני משביחה כל הזמן את הרכבים, משקיעה בטיפולים מסודרים ומוציאה את המכירה לשוק החופשי במחיר מלא, כי אני מוכרת רכבים טובים".

המפכ"ל הציג בתוכנית החומש שלו את הפיכת המשטרה ל"ירוקה" כיעד מרכזי. כיצד אתם מתארגנים לכך?
"המשטרה הירוקה היא יוזמה שלי, ואני שמחה שהמפכ"ל הציב את זה כאחת מחמש אבני הליבה שלו. זו בהחלט רוח גבית. אנחנו נוגעים כאן בכל - אנרגיה, מחזור, קיימות, התחדשות, רכב חשמלי ואריזות. זה תיק שלקחתי באהבה גדולה. אם המדינה פועלת לכיוון ירוק, אז זה ערכי ונכון שגוף גדול כמו המשטרה ישמש דוגמה.

"אנחנו מכניסים לארגון רכבים חשמליים, וכבר באוקטובר נתחיל פיילוט עם 70 רכבים ו־20 אופנועים חשמליים שייכנסו למודיעין, לחקירות, לתנועה ולסיור כדי לבחון את היכולות שלהם. אנחנו הארגון הראשון שיעשה את זה בארץ. לפי המגמות בעולם, תוך 10 שנים לא יהיו רכבים עם בנזין ולכן צריך לשאוף לשם. שוק התחבורה ישתנה, הכל ישתנה".

איך זה יפעל?
"אנחנו בוחנים שלוש קטגוריות של רכבים - סופר מיני, משפחתי וג'יפון. נרכוש עמדות הטענה לתחנות המשטרה, וברור לנו שגם תחנות הדלק פוזלות לכיוון הזה. במשטרה מחזיקים למעלה מ־7,000 כלי רכב וזה לא פשוט. אנחנו בהחלט יודעים שאנחנו משפיעים על השוק. לכן אנחנו מבצעים בדיקות בכל רגע נתון, עורכים מכרזים ונערכים לכל שינוי עם בחינה מוקפדת.

"בסופו של דבר כספי ציבור צריך לנהל בצורה נכונה, ואם רוצים להיות משטרה ירוקה אז זה אמור להוזיל בסופו של יום את העלויות ולא לייקר אותן, כי יש פה חיסכון עצום בדלק. המשטרה מוציאה מדי שנה כ־170 מיליון שקל על דלק, וכל אחוז שנחסוך יביא לחיסכון של מיליונים. זה הכסף הקטן שמייצר את הכסף הגדול".

את חשה שיש לך תיק כבד על הכתפיים?
"כשהגעתי לאגף התלבטתי מאוד איך לנהל אותו. אני לא אשת לוגיסטיקה, הניסיון שלי הוא בעיקר לנהל מומחים וזה לא פשוט. כשכולם מקצוענים אתה חייב לתמרן ביניהם ולקבל החלטות. אני חייבת להבין את המשמעות של הכוונה שלהם ולדאוג לארגון".

דיברת על שיפור התנאים לשוטר. למה הכוונה?
"כשאני עושה שינוי במדים לדוגמה אני נוגעת בכל שוטר. אגב, גם כאן חסכנו המון. פעם היו מזמינים את השוטרים למרכז לוגיסטי ענק ונותנים להם לרכוש את המדים. ההגעה שלהם, הזמן, הכסף והבלגן, לרבות האחסנה המטורפת והתחזוקה של המרכז - צרכו המון כסף. היום אני משנעת לתחנות המשטרה בכל הארץ את המדים של השוטר אחרי שהם ביצעו רכישה באפליקציה. חסכנו כאן המון כסף וגם הנגשנו את הנושא לשוטר. אני גם עובדת על שינוי התפיסה אצל חלק ממפקדי התחנות, שיפנימו שאיש לוגיסטי הוא לא אפסנאי. חלק גדול מההפעלה של התחנה נמצא בתחום האחריות שלו וכך צריך להתייחס אל זה".

תקציב מוגבל

משטרת ישראל, כמו כל גוף אחר שמעוניין להישאר רלוונטי, צועדת עם הזמן ומשנה את פניה. המפכ"ל רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי אף דיבר לאחרונה על תחנות משטרה מסוג אחר. אלפרט ירוחם מסכימה עם החזון הזה בכל לבה ונערכת אליו במרץ. "בחשיבה הקלאסית התחנה מזוהה עם המיקום הטריטוריאלי שלה וזה יישאר, אבל במנות נמוכות יותר. העולם נע לכיוון הטכנולוגי ונתאים את עצמנו לכך. אזרח לא צריך להיות מטורטר ולהגיע למשטרה להתלונן אם ניתן לעשות היום הכל באינטרנט.

"יחד עם זאת, כשצריך חוקר או כל תפקיד אחר, אז ברור שהאזרח יוכל להגיע ולשוחח איתו בנושא. המפגש בין השוטר לאזרח לא ייעלם לגמרי, זה יישאר בבסיס של התחנה, אבל אם האזרח צריך להוציא איזה מסמך לא יהיה צורך בהגעה. גם האכיפה תשתנה באופן מסוים, שכן במקומות שבהם ישנם אמצעים טכנולוגיים האכיפה תתבצע באותה צורה".

למרות התקציב המוגבל נדרשה המשטרה להתנהלות שונה בתקופת הקורונה, לצורכי חירום ולאכיפת סגרים ובידודים. גם בתקופת מבצע שומר החומות חל גידול עצום בשעות הפעילות של השוטרים, בציוד, בתחמושת ובאוכל.

"אנחנו ארגון שעובד כל הזמן, ובמשטרה קיבלו בתקופת הקורונה הרבה יותר משימות כי מערך האכיפה הונחת על השוטרים", אומרת אלפרט ירוחם. "אנחנו חייבים לזכור שכדי שהשוטר יבצע את התפקיד שלו בצורה הטובה ביותר, עלינו לדאוג לביטחון האישי של השוטר כדי שיוכל לעבוד. נאלצנו לבצע רכישות ענק של מסיכות, אלכוג'ל, חליפות מיגון וכל מה שהשוטר צריך בשטח כדי להיות מוגן ובטוח, והכל בשפע ובלי הגבלה.

"כינסנו ישיבה והמוטו שלה היה שאנחנו בסוג של מצב חירום, אז בואו ניערך תחילה לגרוע מכל כדי לבצע רכישת מלאים, לדאוג שהאוכל יגיע אל השוטר ולא הוא שיצטרך להגיע אל האוכל. זה אומר לפנות אל הזכיינים, לדרוש שינוי בהתנהלות, לרבות כלים חד־פעמיים ואריזות, ולשמור על אותן מנות בדיוק כדי שהשוטר יבין שדואגים לו ושלארגון אכפת ממנו.

"פתחנו לאחר בחינה מסלול מהיר למכרזים, מהלך שנשתמש בו גם במשימות אחרות, ובעצם הארגון לא עצר לרגע ובזה אני מאוד גאה. אתה פתאום צריך לדאוג לאוכל למאות שוטרים בשטח, לציוד, ותפקידי הוא לא להציף בעיה אלא לפתור אותה. אני מתואמת עם המפכ"ל ולרוב מגיעה לעדכן אותו. המוטו שלי הוא שהכל יהיה שקט".

בימים האחרונים סגל הפיקוד הבכיר מקבל חיזוק נשי נוסף בדמותה של תנ"צ סיגל בר צבי, שקודמה לדרגת ניצב ותכהן כראש אגף המבצעים. לאלפרט ירוחם יש רק מילים טובות להגיד על כך. "בדיוני שיבוצים אני מרגישה שיש בשלות לקדם נשים במערכת", היא אומרת. "בדרגות נצ"מ יש יותר נשים איכותיות וזה מצוין, כי נשים איכותיות שרואות שיש להן לאן לשאוף בתוך הארגון לא יהססו להתגייס למשטרה. חוץ מזה, החזון שלי הוא שאישה בדרגת ניצב בארגון לא תהיה אטרקציה אלא דבר טריוויאלי. האישיו הוא לא המגדר שלך אלא עניין של בשלות".

כיצד הצלחת לשלב בין קריירה למשפחה?
"חשוב לי שאמא שלי תראה שאני שומרת על הבית ושהיא תהיה גאה. בזכותה ובעיקר בזכות בן זוגי והילדים אני בעצם מי שאני ואין לי ספק בזה בכלל. בעלי נגר במקצועו, איש עבודה ויצירה, והילדים מוצלחים באמת, והם היו שם כל הזמן כדי לאפשר לי לעשות את מה שאני עושה היום ולהגיע אל המקום שבו אני נמצאת".

היכן נראה אותך בהמשך הדרך?
"אני ערה לכך שקדנציה בתפקיד במשטרה היא סביב ארבע שנים. בהתייחס לגילי ולתפקידי, האופציות לכאורה מצומצמות עבורי ובעוד שנתיים אצטרך לקבל החלטות. זה לא מעסיק אותי כיום, אם כי זה בהחלט נמצא בתודעה. אם לא אקבל תפקיד משמעותי אדע לקבל החלטות שקולות, אבל חשוב שיידעו שאני אוהבת את מה שאני עושה היום ואוהבת מאוד את הארגון, את המשטרה ואת השוטרים".