הפכו מכשול - להזדמנות: אחד הפחדים הגדולים של נשים בתחילת היריון הוא איך לספר עליו למעסיקים שלהם. איך הם יקבלו את זה? מה יהיה בחופשת לידה ומה יהיה כשיחזרו? מעסיקים רבים רואים תקופה זו כתקופת המתנה ועצירה "עד יעבור זעם" ולא רוצים לעשות שינויים משמעותיים. לכן לא יציעו לעובדת תפקיד חדש, גם אם מתפנה אחד שמותאם למידותיה.

עם זאת, יש גם מעסיקים מזן אחר, שרואים בהודעתה של עובדת על היריון הזדמנות פז למחשבה מחודשת על התפקיד שלה. אלה נרתמים לקדם אותה, להרחיב את תחום אחריותה ולמנות אותה לתפקיד ההולם את ניסיונה ויכולותיה המקצועיות. הם מוכיחים למעשה, שגם בשורות טובות יכולות לבוא בצרורות.

אחד מהם הוא המעסיק של קטי משיח-חזיזה, מנהלת סוכנות הדיגיטל בקבוצת זאפ שקודמה פעמיים במהלך שתי חופשות הלידה שלה. "התחלתי לעבוד בקבוצת זאפ לפני 4 שנים. התפקיד ראשון היה בשטח, שימשתי כיועצת מדיה לעסקים קטנים ובינוניים. שנה וחצי בתוך החברה, אחרי שלמדתי את השטח, הכרתי את אופי הלקוחות והמוצרים המוצעים, בחופשת הלידה הראשונה שלי, החלטתי שאני רוצה לעלות שלב ולעבור לתפקיד יותר משמעותי, עם יותר אחראיות", סיפרה.

"התחלתי להתקשר ולהסתמס כל יום עם המנהלות גיוס, כדי להתעדכן איזה תפקיד חדש נפתח ויכול לעניין ולאתגר אותי", סיפרה עוד משיח-חזיזה. "ואז אחרי חודשיים בתוך חופשת הלידה שלי הקידום הראשון הגיע, כשקיבלתי את הטלפון המיוחל מהמנהל שלי דאז, שביקש שניפגש והציע לי תפקיד של ניהול תיקי לקוחות פרימיום, בכל מה שקשור לעולם השיווק וניהול האסטרטגיה הפרסומית בדיגיטל. בשל היקף התפקיד, נדרשה לחפיפה של כשלושה שבועות שעשיתי אותם לאחר חזרתי לעבודה, בהן למדתי את כל רזי התפקיד, לקוחות חדשים, ואנשים חדשים".

כאמור, קטי לא רק קודמה פעם אחת, ובחופשת הלידה השנייה שלה היא קודמה פעם נוספת לתפקיד אותו היא עושה כיום: "לאחר שנתיים וחצי, אחרי שהוכחתי את עצמי בתפקיד זה, מצאתי את עצמי מתחרה על הקידום השני שהוא היה קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר. אחרי תהליך גיוס מקצועי, ממוקד ובלתי מתפשר, קיבלתי את התפקיד- להיות מנהלת האייג'נסי (סוכנות הדיגיטל של זאפ, שמעניקה שירות פרסום בדיגיטל לעסקים) של קבוצת זאפ. מדובר בתפקיד הניהולי הראשון שלי. הקידום הזה ותהליך החפיפה, שאמנם היה קצר יותר, היה בהחלט מאתגר עם 2 ילדים קטנים, אחרי חופשת לידה בת 6 חודשים, הנקות, התחלות, חוסר שעות שינה וכל מה שבניהם". 

"מהיום הראשון שלי בעבודה דאגתי 'לייחצן' את מטרותיי ושאיפותיי לכל מנהל או קולגה בדרכי. אז כשהחברה נתנה לי את ההזדמנות, לא רק פעם אחת אלא פעמיים, ויכולתי לחזור אחרי חופשת לידה בתפקיד חדש ובכיר זה היה הגשמת חלום. אני מאוד אסירת תודה למקום העבודה שלא רואה באישה בהריון, או באמא, או סטודנטית או בעלת מוגבלות שום דבר פסול או מגביל. כי אנחנו כאימהות (או כל סטטוס אחר) יוצרות סביבנו חיים, משפחה וממש לא צריכות להסתובב עם הרגשה שאנחנו צריכות "להתנצל" על זה", אמרה לסיכום.

קטי משיח-חזיזה (צילום: באדיבות קבוצת ''זאפ'')
קטי משיח-חזיזה (צילום: באדיבות קבוצת ''זאפ'')

גם  סנדרה לכטמן-שטראוס בת 31, ראש צוות גיוס באלעד קיבלה את הבשורה על הקידום בחופשת הלידה עם בתה הראשונה. לפני הכניסה להריון עבדה שנתיים וחצי כרכזת גיוס במחלקת ה-HR של החברה והייתה מהעובדות הוותיקות במחלקה. לכן כשיצאה לחופשת לידה היה ברור למנהליה כי את המקום של ראש צוות הגיוס במחלקה היא תתפוס.

שלושה חודשים אחרי הלידה כשהגיעה לבקר, ושוחחה עם המנהלת שלה על המשך עבודתה בחברה אחרי שתחזור וציפיותיה לעתיד, לא עלה הצורך בראש צוות גיוס. אבל המנהלת שלה כיוונה לקידום או תפקיד עם יותר אחריות כי הבינה שהיא כבר בשלה לו. "חודשיים לאחר מכן, עדיין בחופשת הלידה, עם הגדילה המשמעותית של החברה, התקשרה אליי המנהלת והציעה לי את תפקיד ראש צוות מחלקה בגיוס", סיפרה לכטמן-שטראוס. "השיחה הפתיעה אותי ולא הייתה לי כלל מובנת מאליה, במיוחד שהארכתי את חופשת  הלידה ל-9 חודשים. מה שהקשה יותר את החזרה לעבודה והשילוב עם האימהות החדשה והתפקיד שדורש יותר, אבל אני זוכה להמון תמיכה וגמישות מצד אלעד והמשפחה הקרובה".

סנדרה לכטמן-שטראוס (צילום: חברת אלעד מערכות)
סנדרה לכטמן-שטראוס (צילום: חברת אלעד מערכות)

בחברת GrubHub, ענקית משלוחי המזון האמריקאית, המצב היה קצת שונה, שכן רבקה ביאז קודמה לקראת סוף ההיריון שלה, בחופשת הלידה שלה: "אני עובדת ב-GrubHub כבר שלוש שנים, שנתיים וחצי כמפתחת בכירה ובחצי השנה האחרונה כראש צוות IOS. אחרי תקופה בחברה שבה הייתי אחראית על פרויקטים רבים במרכז הפיתוח הישראלי, לרבות הקמת צוות חדש (אותו אני מנהלת כיום), תיכנון חלוקת המשימות לאנשי הצוות ועוד, פניתי למנהלים שלי כדי ליידע אותם שאני מעוניינת להתקדם ניהולית ושלמעשה אני כבר עושה את זה למרות שזה לא פורמלי ולשמחתי הם הסכימו איתי וקידמו אותי באופן רשמי כחלק מתהליכי פיתוח הקריירה הסטנדרטים הקיימים ב GrubHub".

"כשקודמתי", סיפרה עוד, "בגלל שזה היה בסוף תקופת ההיריון שלי, התמקדתי בעיקר בהכנת הצוות לשלב בו אהיה בחופשת לידה. גייסנו ראש צוות נוסף כדי שנוכל להתחלק בעבודה, והוא ממלא את מקומי בינתיים עד שאחזור. בנוסף, עברתי עם המפתחים על הנושאים השונים ותכננו מספר פרויקטים מראש בשביל שהעבודה תהיה להם כמה שיותר מסודרת ופחות שאלות בזמן ההיעדרות שלי וכמובן שאני כל הזמן מנסה לעזור להם, עונה לשאלות ונשארת זמינה בשבילם". 

רבקה מודעת לקושי שיהיה לקראת חזרתה לעבודה, אבל היא מאוד מחכה כבר לחזור. "אני מודעת ומשערת שלא יהיה פשוט בהתחלה, אך למזלי Grubhub חברה מדהימה ואני יודעת שאני יכולה לסמוך עליהם שיתנו לי את הזמן לנחות ברכות ואני מצידי אעשה הכל כדי לחזור לשגרה כמה שיותר מהר ובצורה הטובה ביותר", הודתה לסיכום.

רבקה ביאז (צילום: גראבהאב)
רבקה ביאז (צילום: גראבהאב)

בחברת Bright Data לא ראו בהריון של מיטל חזן כמכשול וגייסו אותה על מנת להקים את מחלקת הגיוס של החברה, שבזמנו הייתה עוד בשלבי סטארט-אפ. "אני עבדתי בחברה במשרה זמנית והתכוננתי לראיונות בחברות אחרות. אחרי תקופה מצאתי עבודה בבית השקעות בתל אביב, ובמקביל גיליתי שאני בהריון, ומאוד חששתי כי לא ידעתי איך לספר ואם לספר למעסיקים החדשים. פניתי ללימור קדרן, שבאותו זמן עבדה איתי בחברה והייתה הממונה על נושא ה- HR  על מנת להתייעץ, ולבדוק האם יש משרות פתוחות בחברה כדי שאוכל להישאר".

לימור שהכירה אותה, והאיכויות המיוחדות של מיטל, החליטה לא לוותר על הכישרון והיכולות שלה והציעה לה להישאר ולהקים ביחד את מחלקת הגיוס. בעקבות ההצעה, מיטל ביטלה את ההעסקה בחברת ההשקעות ונשארה בברייט דאטה בתפקיד של מגייסת בכירה אותו היא עושה עד היום. היא עברה ל- 100% משרה, למרות כל האתגרים שיש בתקופה כזו. "תהליך הגיוס היה רגיל לחלוטין, כמו גיוס של כל עובד אחר", הוסיפה מיטל, "יחד עם זאת כן התחשבו בי, והיו גמישים איתי. בחופשת הלידה שלי גייסו עובדת זמנית כך שבסופה של חופשת הלידה יכולתי לחזור לתפקיד". מיטל, 10 שנים לאחר מכן, עדיין עובדת בחברה, היא גם סיימה קורס BI לאחרונה בטכניון בתמיכה מלאה של החברה ובידיעה שהיא תחליף מקצוע בקרוב.

מיטל חיון (צילום: ענת (פמלה) שרון)
מיטל חיון (צילום: ענת (פמלה) שרון)

מעסיקים אלה הבינו שהריון קורה גם כשהעובדות מקלידות, מפתחות מערכת חדשה או מתנהלות בכל עבודה אחרת ולכן גם היחס אליהן צריך להיות שווה.  עובדת שתקודם בתקופה כזו , כשתחזור מחופשת הלידה תעריך את מקום העבודה, והדבר ישפיע על שיקוליה להישאר בו ועל המוטיבציה שלה בארגון.