פרופסור רבקה כרמי ניפצה כבר יותר מתקרת זכוכית אחת: האישה הראשונה ששירתה כנשיאת אוניברסיטה ישראלית, הינה מדענית, רופאה, מנהלת וציונית. היא אפילו זיהתה סינדרום שכיום נקרא על שמה - "סינדרום כרמי", מחלה גנטית נדירה שמובילה ללידה של ילד ללא עור על חלקים נרחבים מהגוף. 

כרמי מחזיקה בדוקטורט לשם כבוד מאוניברסיטת דלהאוסי בקנדה, וזכתה באות "מפקדת במסדר האימפריה הבריטית" (CBE) – תואר כבוד מהמלכה אליזבת השנייה. כיום, הנשיאה-לשעבר של אוניברסיטת בן גוריון עומדת בראש ועדה בנושא ביו-קונוורג'נס, המאגדת יחד את מדעי החיים, רפואה והנדסה; והיא גם משמשת כמנטורית למדענים צעירים - ובעיקר מדעניות - השואפים ללכת בעקבותיה. 

כרמי תהיה בין הפאנליסטיות בועידת יזמות נשים ב26 ביולי בתל אביב. כתבת הג'רוזלם פוסט שוחחה איתה כדי לשמוע ממנה על חייה והקריירה שלה, וכדי ללקט עצות לצעירות בישראל.   


את היית הנשיאה הראשונה - ועד כה היחידה - של אוניברסיטה בישראל. זה בוודאי היה בודד. איך הסתדרת? 

"כל מנהיג הוא קצת בודד לעיתים. יש תקופות שאת מרגישה מאוד בודדה ותקופות אחרות שאת חושבת שאת בודדה, ואז מבינה שיש לפנייך את המערכים המתאימים, ואת יכולה לדבר עם מישהו. 

"אני תמיד ממליצה לחפש מדריך או מדריכה: לא מישהו שמשלמים לו, אלא מישהו שיכול מצד אחד להיות אוזן קשבת, ומצד שני לתמוך בך רגשית, במיוחד בסיטואציה שאת מרגישה שממש מיצית את כל המשאבים שלך ואת צריכה לקבל החלטה משמעותית.  לפעמים, את צריכה שמישהו ישקף לך חזרה מהן החוזקות והחולשות שלך".  


בשעה שעוד ועוד נשים נכנסות למדעים, את אמרת בריאיון קודם שבשעור הראשון שלך במדע היו רק שתי בנות. למה שנשים ייכנסו לתחום המדעים? מה המדינה והעולם צריכים לעשות כדי שזה יקרה יותר? 

"הוכח שלנשים יכולות טובות כמו לגברים במדעים, אבל הן לא זוכות להזדמנויות שוות. זה חשוב שנשים ייכנסו לתחום המדעים, כי בכל מקום שאליו נשים הולכות וללאן שהן פונות, הן מביאות דבר-מה ייחודי לשולחן. אם את מסתכלת על עולם העסקים, הוכח לא פעם ולא פעמיים שככל שיש יותר נשים בעמדות הנהגה, החברה ריווחית יותר. אבל אני לא רוצה שנשים יהיו הרוב במדעים, רק חצי. מסיבה מסוימת, ברגע שנשים הופכות להיות הרוב בתחום מסוים, הוא מאבד מהסטטוס שלו - כמו שראינו בעבודה סוציאלית ובסיעוד".  


אז מה ניתן לעשות? 

"להפוך את המדעים לנגישים יותר. הוכח גם שלמידת בנות בכיתות רק של בנות היא הרבה יותר מוצלחת במדעים, כי בכיתות מעורבות הבנים לוקחים לעצמם את ההובלה. יש ללמד בנות באותה צורה. כל העולם מעוצב בראייה גברית, והחינוך אותו דבר. אני מאוד בעד חינוך נפרד. חברתית, בנים ובנות יכולים להיות יחד, אבל בנות לומדות הרבה יותר טוב והן הרבה יותר מעורבות ומועצמות כשהן בסביבה שלהן.  

"היתה שנה שבה החלטנו (באווניברסיטת בן-גוריון) להציע מענק של 1,000 ש"ח לכל אישה שתגיש מועמדות ותתקבל לפיזיקה, מתמטיקה, הנדסה, או מדעים מדויקים אחרים. באותה שנה מספר המועמדות הכפיל עצמו. זה לא היה רק הכסף, אלא העובדה שמישהו הכיר ביכולות שלהן, שמישהו רצה בהן מספיק כדי לתת להן 1,000 ש"ח כדי להיות חלק מהתוכנית".  


את מרגישה שוויתרת על משהו בבנייית הקריירה שלך? האם נשים יכולות הכל?

"אני חושבת שזה מאוד נדיר שיש לנשים הכל, אף שזה אפשרי. זה באמת תלוי כמה בן הזוג שלך משקיע במשפחה וכמה את רוצה את זה. אבל ברוב המקרים היום, המשפחה והילדים הם בתחום האחריות של האישה. אני אומרת שנשים צריכות ללמוד להאציל סמכויות, ולא לשאוף להיות מצוינות בכל. 

"ואם את באמת רוצה להתמקד בקרייירה שלך, אל תוותרי על החלום רק בגלל התפקיד המסורתי של אמהות. ילדים הם רק בשלב מסויים בחיים שלך. הם גדלים ומפתחים חיים ומשפחות משל עצמם, ואז אם את לא מפתחת דרך משל עצמך, יגיע היות שבו תהייי מאוד מאוכזבת ומתוסכלת. אני לא חושבת שלילד עדיף בגלל שיש לו כל יום ארוחת צהריים שאמא שלו בישלה. אני מאמינה בזמן איכות ולא בכמות של זמן". 


במה את הכי גאה?

"שיכולתי להשפיע על אנשים לאורך הדרך. אחד הפנים הכי חשובים ומשמחים של העבודה שלי - שעליו גאוותי - הם הסטודנטים שלי. רבים מהם הם לא רק טובים מקצועית וחכמים ומוצלחים, אלא גם בני אדם, מודעים לקהילה שלהם ובעלי תחושת אחריות חברתית".  


מה העצה הכי טובה שלך לנשות קריירה בתחילת דרכן? 

"לא לוותר על השאיפות שלך. אין דבר גדול מידי. ככל שתשאפי גבוה יותר, תגיע רחוק יותר. וגם אם לא תגיעי לשם, אם תשאפי גבוה, תגיעי גבוהץ. וגם, אל תתכנני את החיים שלך לפי מה שהמעגל הקרוב שלך או החברה בכלל מעריכים כתפקידה של אישה.

אישה צריכה לתכנון את החיים שלה באופן מודע, להיות מרוכזת, ולעבוד קשה. צאי מאזור הנוחות שלך ותביני שלפעמים את צריכה לוותר על משהו. יש נשים עם יכולות מאוד גבוהות שמצליחות להיות מקצועניות בתפקידים בכירים, בשלניות למופת, עם חיים חברתיים, תחביבים, ולטפל בילדים שלהן. אבל אלה הן המיעוט, ואנחנו לא רוצות שרק הנשים האלה יגשימו את החלומות שלהן. אנחנו רוצות שכל אישה תגשים את החלומות שלה. 


ועידת יזמות הנשים תתרחש ב-26 ביולי בליבינג רום בתל אביב. האירוע פתוח ליזמים ולזמיות. 

למידע נוסף ולרכישת כרטיסים: www.jpost.com/WEsummit

הועידה הינה פרי שותפות בין הג'רוזלם פוסט וWE - יזמות נשים