ראש ממשלת פינלנד, סאנה מארין בת ה-36, עוררה סערה השבוע כשברשת פורסמה תמונה שלה כשהיא בלבוש צעיר ואופנתי עם מעיל עור, מכנסי ג'ינס קצרצרים ומגפיים. בין התגובות הנלהבות והמבקרות, בעיקר ניכר שמארין היא פניי הפוליטיקה הנשית כפי שהיא צריכה להיות – לא רק חליפת מכנסיים בעולם של גברים, אלא הרבה מעבר. 

View this post on Instagram

A post shared by Ruisrock (@ruisrock)

בטח תתפלאו לשמוע (אבל רצוי שלא תתפלאו) שאפשר לנהל מדינה גם בז'קט עור והרבה סטייל, ויש שיגידו אפילו בצורה טובה. מארין, ראש הממשלה הצעירה בעולם מקרב הנשים המכהנות, נבחרה לראשונה בדצמבר 2019 ומאז היא מנהלת את המדינה ביד רמה, ובחודשים האחרונים אף פועלת לצירוף מדינתה לברית נאט"ו.

זו לא הפעם הראשונה שהלבוש שלה מעורר סערה, בשנת 2020 ראש ממשלת פינלנד הצטלמה עבור המגזין טרנדי כשהיא לובשת בלייזר בלבד, בלי חזייה מתחתיו וגררה שלל של ביקורת. המוציאה לאור של העיתון, מארי פאאולסאו- יוסינמאקי, התראיינה בזמנו לרשת CNN וסיפרה כי "גברים אומרים שזה לא מתאים, אך נשים חשבו שזה פשוט נהדר. זה מעט הפתיע אותנו, מעולם לא קיבלנו תגובות מהסוג הזה".

לא רק בפינלנד

השנה היא 2020, מגפת הקורונה מתחילה להכות גלים והבהלה העולמית מתפרצת בעוד מדינות מתחילות להיכנס לסגרים והגבלות. בשלב הזה, בנונשלנטיות מוחלטת, ישבה ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה קייט לורל ארדרן, וענתה לשאלות דרך הפייסבוק – כשהיא בפיג'מה ירוקה בביתה. 

בטח לא תופתעו לשמוע שארדרן, רק בת 41, המכהנת בתפקיד כבר חמש שנים נחשבת למנהיגה פופלריות ביותר בארצה, בדיוק מהסיבה הזאת. היא אנושית, משעשעת ומשדרת רוגע – אך גם מפוכחת ושומרת על קור רוח.

ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן (צילום: Loren Elliott, Reuters)
ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן (צילום: Loren Elliott, Reuters)

עם מראה אדמוני לוהט וחיוך רחב, הוויב של ג'סינדה הפך אותה ללא פחות מכוכבת רשת ובעוד מנהיגים אחרים לרוב הופכים לוויראליים בשל טעויות מביכות או פליטות פה – היא לגמרי זוכה לשבחים ואהדה בזכות ההזדהות איתה ועם החמלה שלה.

ג'סינדה ארדרן עם אחת מניצולות הטבח (צילום: רויטרס)
ג'סינדה ארדרן עם אחת מניצולות הטבח (צילום: רויטרס)

מעולם הדוגמנות למפה הפוליטית

מארה קרפניה היא דוגמנית, מנחת טלוויזיה וגם (שימו לב) השרה לענייני שוויון הזדמנויות בממשלת איטליה לשעבר. קרפניה השתתפה בעברה בתחרות מיס איטליה והגיעה למקום השישי, הנחתה תכניות טלוויזיה במדינה ואף הצטלמה בעירום למגזין "מקסים".

כל אלו לא מנעו ממנה גם להתייצב בחזית הבמה הפוליטית ובשנת 2004 הצטרפה למפלגתו של ברלוסקוני. בפוליטיקה האיטלקית אגב התקשו להישאר אדישים ליופיה, ומנהיג מפלגתה עורר ביקורת עם מספר התבטאויות סקסיסטיות כלפיה – אחת מהן, הייתה כי אם הוא לא היה נשוי היה נישא לה מיד, עליה דרשה ממנו אשתו להתנצל בדפי העיתונות.

כוח נשי 

קתרין יקובסדוטיר, ראש ממשלת איסלנד, היא פמיניסטית פופולרית ונלהבת שהפכה לכוח מאחד במדינתה לאחר שנים של טלטלות פוליטיות. יקובסדוטיר, בת ה-46, מכהנת בתפקידה כארבע שנים בקואליציית רחבה בצורה יוצאת דופן, המורכבת ממפלגות משמאל וימין. וכבשה את האיסלנדים עם היושרה, הכנות וסגנון הניהול שלה בהסכמה, (וכן גם עם הלוק).

קלאסיקה

לא באמת אפשר לדבר על פוליטיקה, נשים וסטייל בלי להזכיר את שמה של הנסיכה דיאנה, מי ששבתה את ליבה של הומה שלמה והפכה לאייקון אופנה גם שנים לאחר מכן. במהלך חייה הציבוריים זכתה דיאנה אף לכינוי "מלכת הלבבות", והפכה לאחת הדמויות האהובות במשפחת המלוכה. 

הנסיכה דיאנה (צילום: רויטרס)
הנסיכה דיאנה (צילום: רויטרס)

כאמור, בין מגוון האיכויות שלה זכתה הנסיכה גם לטייטל אייקון אופנה והשפעתה בתחום ניכרת עד היום. אלמנטים שונים באופנה היום לקוחים ממנה, וקולקציות מושקות בהשראתה גם שנים לאחר מותה. 

הנסיכה דיאנה (צילום: רויטרס)
הנסיכה דיאנה (צילום: רויטרס)

מהפך כחול לבן

גם אצלנו, סטייל בפוליטיקה זו כבר לא מילה גסה. אחת מהבולטות בתחום היא לא אחרת מאשר שרת הפנים איילת שקד שאמנם החלה את דרכה בשמלות לא מחמיאות אך בשנה האחרונה המירה את הלוק שלה בגזרות הנכונות, תספורת חדשה ועגיל הליקס. כשמגיע - מגיע. 

איילת שקד (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
איילת שקד (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

שרת הפנים איילת שקד (צילום: יונתן זינדל)
שרת הפנים איילת שקד (צילום: יונתן זינדל)