עמותת "ניצוצת ענבר" הוקמה על ידי האחים צחי וחן נוימן בהובלתה של יו״ר העמותה אלה נוימן ובניהולה של המנכ״לית יעל ביננפילד, ופועלת כיום ב-14 בתי חולים ברחבי הארץ בכדי לסייע לזוגות להתמודד עם האבל והאובדן כבר מחדר הלידה. במהלך האירוע שנערך אמש, הופיע הזמר, חבר אישי של האחים נוימן והקדיש את השיר ״הלב שלי״.

"אני מכיר את האחים צחי וחן נוימן כבר כמה שנים טובות" מסר ריבו "והם שני אנשים שהם פשוט לב. בכל פעם שאני נפגש איתם אני נפעם, ויוצא עם תובנות חזקות ומשמעותיות לחיים. נחשפתי לפעילות המדהימה שלהם בניצוצות ענבר, שם הם מעלים את המודעות ללידה שקטה, כי פחות נותנים על זה את הזרקור. לא קל להתמודד עם הכאב והאובדן אבל באומץ לב ובנחישות הם לקחו את זה ונתנו מענה לאותן המשפחות בתמיכה שהיא הכרחית וחשובה״.

ישי ריבו בכנס השנתי של עמותת ״ניצוצות ענבר״ (צילום: גיא קרן)
ישי ריבו בכנס השנתי של עמותת ״ניצוצות ענבר״ (צילום: גיא קרן)

חודש המודעות הבינלאומי: כל מה שחשוב לדעת על לידה שקטה בישראל

לרגל חודש המודעות הבינלאומי ללידה שקטה, ארגון המיילדות בישראל, מגיש עובדות מעודכנות של מיילדות מהשטח אשר מלוות את התהליך הכולל פן רפואי וגם טקסי פרידה ואבל:

  • לידה שקטה היא ביטוי המתאר מצב רפואי של אובדן חיים של עובר לפני מועד לידתו אשר מקורו במונח הלועזי stillbirth המתייחס לשוני לעומת לידת תינוק חי אשר לרוב בוכה עם לידתו.
  • מנתוני אירגון הבריאות העולמי ה - WHO ישנן כמעט 2 מיליון לידות שקטות בעולם מדי שנה. על פי נתוני משרד הבריאות, מתרחשות בישראל כ-1,500 לידות שקטות בשנה.
  • על פי נתוני ה - CDC האמריקאי לידה שקטה שכיחה יותר בקרב נשים בעלות מאפיינים ספציפיים כמו, בנות 35 ומעלה, כאלו שמעשנות במהלך ההיריון, מתמודדות עם לחץ דם גבוה, סוכרת והשמנת יתר וכן בהריון מרובה עוברים כגון שלישיה או רביעייה או בקרב נשים שאצלן התרחש איבוד הריון קודם.
  • חשוב לדעת שמבחינה גופנית עבור האם, לידה שקטה היא לידה לכל דבר, הכוללת את כל התופעות הגופניות והכאבים מלווים אותה. כל אלו הופכים לדרמטיים יותר עקב הקושי הנפשי של ההורים בשל התוצאה הטראגית. מדובר באירוע טראומתי הגובה מחיר נפשי עצום מההורים. ההתמודדות והאבל על אובדן הילד נמשכים חודשים ואף שנים לאחר האובדן, גם כאשר נולדים תינוקות נוספים  ובריאים.
  • לידה שקטה היא לרוב אירוע שההורים לא מצפים לו והם נדרשים להתמודד עמו ללא הכנה מוקדמת. זו אחת הסיבות שהתמיכה והליווי הרציף על ידי מיילדת  היא כל כך משמעותית. היא מכירה את שלבי התהליך, נמצאת בפועל עם היולדת בזמן הלידה, ובעלת הכשרה לתמיכה פיזית ורגשית ביולדת ובני המשפחה .
  •  גם מהפן הרפואי היולדת זקוקה למעקב וניטור על מנת להימנע מסיבוכים אפשריים בהתאם לנסיבות ידועות סביב אירוע האובדן של זיהום או מחלות אימהיות. אירוע של לידה שקטה מחייב גם תיאום בין גורמים טיפוליים שונים - דבר עליו אמונה המיילדת. 
  • כל תהליך הלידה השקטה מתנהל בחדר הלידה בבית החולים על ידי המיילדת, התייחסות לכלל התחושות הקשות המתעוררות אצל היולדת והמלווים בהתאם לתהליך האבל ויכולים לכלול הכחשה, כעס ורגשות אשמה, דיכאון ועד קבלה.
  • בימים אלו מקדם הארגון, את מודל ליווי הריון רציף לנשים ביחד עם משרד הבריאות, קופות החולים והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, תוך שימת דגש על הנגשה ומימוש זכויות רפואיות וכן יצירת פרוטוקול אישי, עבור כל אישה במהלך כל ההיריון ולא רק ברגע השיא של הלידה. בשלב יישום המודל, המפגשים  בין המיילדת לאישה יכללו בין היתר, איתור מוקדם של נשים שחוו בעבר לידה שקטה ותינתן התייחסות לנושא.

נשים בהריון שרוצות לחלוק ולשתף חוויה של לידה שקטה ובנושאים נוספים, מוזמנות לקהילת הפייסבוק הסגורה הנקראת מילה של מיילדת, המונה כ- 4,200 נשים ומנוהלת על ידי מיילדות מקצועיות ומאפשרת לכל אישה להעלות שאלה, גם באופן אנונימי ולקבל תמיכה ומענה מקצועי ומבוסס ראיות. הכניסה לקבוצה בקישור זה 

חודש המודעות ללידה שקטה (צילום: ארגון המיילדות בישראל )
חודש המודעות ללידה שקטה (צילום: ארגון המיילדות בישראל )