ביום שבת יצוין בעולם יום היזמיות הבינלאומי. לכבוד המאורע פנינו למספר יזמיות שבעקבות רעיון אחד שעלה במוחן הפכו ליזמיות מצליחות, והן סיפרו על דרכן להצלחה והעניקו טיפים ליזמיות צעירות.

בת חן ישועה, בעלים ומנכ"לית של רשת מלונות מטיילים

ספרי על העסק שלך.
"'רשת 'מטיילים' מונה שמונה כפרי נופש וקמפינג המותאמים לאוהבי טיולים וחופש. מדובר ברשת דינמית ועובדים בה צוותים מקצועיים ומנוסים המעניקים חוויית אירוח משפחתית באווירה צעירה. כל אורח במלונות של הרשת נהנה מתשומת לב אישית, ומקבל המלצות על מה שכדאי לעשות ולראות בגליל בזמן החופשה: אטרקציות חמות, מסעדות מעולות, מסלולי טיול משגעים, אירועים בלתי נשכחים ופעילויות מיוחדות המתקיימות באותו החודש".

איך הגעת לרעיון?
"הרשת הוקמה ב-2017 לאחר שקיבוץ אילון פנה לבעלי וביקש עזרה בלמצוא יזם שיפעיל את חדרי האירוח שלהם. במסגרת החיפושים חשבנו שאולי נוכל להפעיל את כפר הנופש בעצמנו. מהרגע הראשון הרעיון היה להקים רשת ללינה וארוחת בוקר שתמליץ על דברים מעניינים שיש בגליל וכמו כן תייצר מקומות תעסוקה לתושבי הגליל. מהר מאוד פנו אליו מקיבוץ גשר הזיו. לאחר מכן עצרנו לראות שהמותג עובד ומכאן הצטרפו עוד כפרי נופש לרשת".

טיפ ליזמיות צעירות: "אסטרטגיה ברורה שרואה רחוק, כולל יכולת פירוק תהליכים. החיבור בין הדברים יכול להוביל ולקדם מאוד. הידיעה לאן הולכים ומה רוצים להשיג היא סופר חשובה".

בת חן ישועה (צילום: פרטי)
בת חן ישועה (צילום: פרטי)

גלית בר טל, בעלים משותפים ומנכ"לית, קבוצת Sycamore

ספרי על העסק שלך.
"'סיקמור' הוקמה לפני 20 שנה והיא מתמקדת בפיתוח, ייצור ושיווק לחו"ל של מטליות לחות לתעשייה תחת שם המותג BIG WIPES. מטליות BIG WIPES מנקות חומרים קשים כגון צבע, דבק, גריז, סיליקון ועוד מידיים או ממשטחים. קהל היעד הם עובדי עבודה פיזית שמלכלכים את ידיהם וכליהם במהלך יום עבודה, כגון צבעים, שרברבים, עובדי חשמל, זגגים, מכונאים, חקלאים, עובדי מכרות ועוד.

הפיתוח והייצור כולו מתבצע בישראל, המכירות הן 100% ייצוא - לאירופה, ארצות הברית, אוסטרליה וניו זילנד. שיווק המטליות מבוצע בעיקר באמצעות שתי חברות בנות, האחת באנגליה והשנייה בארה"ב".

איך הגעת לרעיון?
"הגעתי לרעיון לגמרי במקרה. צעירה במקור מקרית אונו בסוף שנות העשרים לחיי, כבר אמא לתינוקת בת כשנה. סיימתי תואר שני במנהל עסקים והצטרפתי כמנהלת ייצוא לחברה שעסקה בייצוא מוצרי צריכה מפלסטיק לשוק ה-DIY. נוצרה הזדמנות שפינתה לנו זמן ניהולי להתחיל תחום חדש והחלטנו לקיים "מועצת חכמים" ובהליך סיעור מוחות מסודר להחליט על כיוון מבין האופציות השונות להתרחבות החברה. 

כחודש לפני אותה ישיבה, פגשתי בחור שעסק בטכנולוגיה של ייצור מטליות לתינוקות ויחד חשבנו שניתן לפתח מוצרי מטליות לניקוי צבע ודבק לשוק ה-DIY. האמת שבאותה 'מועצת חכמים' אף אחד לא ממש התלהב מהרעיון שלי, אבל כיוון שהאמנתי בו נתנו לי את ברכת הדרך לקדם אותו.

פיתחנו כמה פורמולות, יצרנו דוגמאות של מוצרים ובמקביל יצרתי קשר עם חבר בגרמניה שהיה לו ביתן בתערוכה רלוונטית וביקשתי שיאפשר לנו להשתתף בביתן שלו ולהדגים את המוצרים שפיתחנו. נסענו לתערוכה בקלן ולהפתעתנו חזרנו עם הזמנות של 500-400 אלף יורו במונחים של היום. לא ציפינו לכזו הצלחה מהירה וכשנחתנו בארץ אפילו לא ידענו היכן אנחנו מייצרים את כל ההזמנות הללו, אבל מיד התארגנו, הקמנו חברת בת משותפת והתחלנו לרכוש חומרי גלם ולייצר בקבלנות משנה. 

לאחר כשנתיים כשהעסק הלך וצמח, מי שהיה הבעלים של החברה בה עבדתי, הציע שנפרק את חברת הבת ונקים יחד חברה משותפת. בהדרגה נעלמו כל מוצרי הפלסטיק מהפעילות והמטליות הלחות הפכו לעסק העיקרי והיחיד של החברה. 

טיפ ליזמיות צעירות.
"האמיני בתחושת הבטן שלך, היא המורה הכי טוב שלך. הפעילי את הדמיון ותראי לאן ההזדמנויות יכולות לקחת אותך. האינטואיציה שלך חזקה ונכונה גם אם אין לך עדיין מספיק ניסיון. זכרי שבעסק, כמו בחיים, צריך ללמוד לחבק גם את הכישלונות, כי הם מלמדים אותנו הכי הרבה. השקיעי מאמץ בבידול המוצרים ובבניית ההון האנושי, א.נשים איכותיים הם המפתח להצלחה".

גלית בר טל (צילום: פרטי)
גלית בר טל (צילום: פרטי)

ורד אביטל, מייסדת ומנכלית של VFJapan

ספרי על העסק שלך.
"החברה מתמחה בקשרים וחיבורים עסקיים בין ישראל ויפן".

איך הגעת לרעיון?
"לאחר שמונה שנים שחייתי בטוקיו חזרתי לישראל. רכשתי ידע תרבותי ושפה יפנית בטוקיו והחזון שלי היה לחבר בין חברות ישראליות לחברות יפניות. משנת 2,000 מהחלוצות בישראל שעסקו בחיבורים עסקיים, תרבות עסקית ושפה יפנית בישראל. הנפש היזמית שבי הביאה אותי לרעיון/חזון עליו חלמתי בעודי סטודנטית ליפנית בטוקיו. ליזמים יש רעיונות והם חולמים להוציא אותם לפועל. הקמתי את המכון לאסיה - בית הספר הגדול ביותר לשפה היפנית בישראל".

טיפ ליזמיות צעירות.
"Bet on yourself, לקבל החלטה לרעיון ופשוט לחשוב ולפעול לטובת קידום הרעיון שיצליח כדי להשיג את היעד שאת חולמת עליו. לפעול בהתאם, לבחון כל יום מה את עושה כדי לקדם את הרעיון. כל חלום ללא תשוקה ורצון להצליח זה רק 'תקווה' שאולי זה יקרה. Think Feel Act".

ורד אביטל (צילום: פרטי)
ורד אביטל (צילום: פרטי)

יפעת גרכט, בעלים של אתגר הפוקוס  - The focus challenge

ספרי על העסק שלך.
"פעילות חווייתית ודינמית לארגונים, אשר מסייעת למנהלות ולמנהלים לאמץ דפוסי התנהגות אפקטיביים כדי לנהל טוב יותר ממשקים ויחסים בתוך הארגון. הפעילות מבוססת טכנולוגיה, ומועברת לקבוצות ולקהלים גדולים של עד 600 איש. אתגר הפוקוס תורגם ל-10 שפות ועד כה השתתפו בו מעל 50,000 משתתפים בארגונים בישראל ובעולם".

איך הגעת לרעיון?
"הגעתי לרעיון מתוך עבודת עומק של שנים עם מנהלים והנהלות בכירות, ולא במקרה הפעילות משקפת בדיוק מאוד גבוה את מה שקורה ביומיום הארגוני ויודעת לתת מענה לשינוי שהארגון רוצה לייצר".

טיפ ליזמיות צעירות.
"תמיד יהיו כאלה סביבך שיגידו לך שאת משוגעת. אם את מאמינה שהם צודקים, יש לך את זה, את בכיוון הנכון! בהצלחה".

יפעת גרכט (צילום: פרטי)
יפעת גרכט (צילום: פרטי)

אורית עוז, מנכ"לית ומייסדת Oz Global B2B

ספרי על העסק שלך.
"מקדמת את התעשייה הישראלית בעולם כבר 26 שנה. החברה עוסקת במיתוג ושיווק גלובלי עבור Oz Global B2B - חברות ישראליות שפועלות בשוק הגלובלי. צוות של 32 נשות ואנשי מקצוע (25 נשים ושבעה גברים עם הובלה נשית של החברה) מלווים את הלקוחות בתהליכי אסטרטגיה, קריאייטיב ושיווק דיגיטלי. החברה ממוקמת במשגב בצפון ועובדת עם חברות מובילות בעולם בתחומים כמו מדיקל, אגרוטק אוטומוטיב, טכנולוגיות מים ועוד".

איך הגעת לרעיון?
"אחרי חמש שנים של עבודה במחלקת השיווק של ישקר (ופרויקטים לצידו של סטף וטהיימר) הרגשתי שאני רוצה לצאת לדרך עצמאית, אז עוד לא חשבתי במונחים של הקמה וניהול חברה אבל מהר מאד הגיעו אלי לקוחות שהצריכו כוח עבודה רציני והתחלתי לגייס אנשים ולגדול. ומאז כבר 26 שנה החברה ממשיכה לגדול, להתפתח ולהשתנות יחד עם השינויים שקורים בעולם".

טיפ ליזמיות צעירות.
"אני תמיד מתקשה במתן טיפים לנשים שרוצות להיות יזמיות, אני מאמינה שמי שמאד רוצה ואוהבת את מה שהיא עושה תמצא את הדרך ליזום ולהצליח. אופטימיות ואנרגיה גבוהה הן תכונות שמאד עוזרות למי שרוצה להיות יזמת. העצה הכי טובה שאני יכולה לתת היא להיעזר בא.נשים שעשו את הדרך לפנייך. בכל נקודת זמן לאורך השנים תמיד הייתה לצידי מישהי או מישהו שליוו אותי ועזרו לי לצמוח ברמה האישית - דבר שהביא תמיד גם לצמיחה של החברה. גם היום כשאני בעצמי מלווה ותומכת בנשים יזמות אני ממשיכה להיעזר בא.נשים חכמים שעוזרים לי בפיצוח האתגרים השונים".

אורית עוז (צילום: פרטי)
אורית עוז (צילום: פרטי)

נעים להכיר

כל הנשים הנ"ל חברות בארגון ה-EO, ארגון בינלאומי ללא מטרת רווח ליזמים ויזמיות, המורכב מ-186 צ’פטרים (סניפים) ב-58 מדינות. הארגון הוקם ב-1987 על ידי קבוצה של יזמים צעירים, מתוך רצון לאפשר לבעלי עסקים ללמוד האחד מהשני, במטרה להוביל להצלחה עסקית גדולה יותר וחיים אישיים עשירים יותר. הסניף הישראלי של הארגון נוסד בשנת 2013 ומונה כיום מעל 60 חברים. הארגון הוא פלטפורמה ייחודית שבה חולקים החברים ידע, ניסיון, לבטים, וכמובן לומדים מטעויות של אחרים.