לרגל יום האישה הבינלאומי 2023 שיצוין בשבוע הבא מפרסם ארגון ויצו סקר שנערך בשיתוף מכון גיאוקרטוגרפיה, שממצאיו מעלים את הקושי של אמהות רבות בארץ לשרוד ולהצליח בחברה הישראלית. 

הסקר מוצא כי הקושי העיקרי של אמהות הוא יוקר המחיה, כאשר לאחריו צוינו קשיים הקשורים בשילוב אמהות ועבודה, מחסור בזמן אישי וטיפול במטלות הבית. הסיבה העיקרית שצוינה לאי־חזרה לעבודה בקרב אמהות היא חוסר בעבודות מתאימות, כאשר לאחריה צוינו הצורך להישאר בבית עם הילדים ותיאום בין צורכי המשרה לגידול הילדים.

הגורם העיקרי שהיה מסייע לאמהות לחזור לשוק העבודה הוא האפשרות לעבוד מהבית (71.1% מהנשים העידו שהן זקוקות לכך), אם כי גם משרה משתלמת או חלקית וסיוע בשמירה על ילדים. מרבית האמהות (60%) סבורות שהצורך לאזן בין חיי העבודה לילדים פוגע בהנאה מהאמהות שלהן וכי מסגרות החינוך עד גיל 3 לא נותנות מענה מספק או מותאם לאמהות עובדות.

הגורמים העיקריים שהנשים בסקר ציינו כמסייעים בהשתלבות חזרה בשוק העבודה הם זמינות מסגרות חינוך איכותי מגיל שלושה חודשים וסנכרון של שעות העבודה עם שעות המסגרות החינוכיות, וכן האפשרות להשתתפות של מקום העבודה בסבסוד המסגרת החינוכית של הילד. 34% מהאמהות זקוקות לסיוע בשמירה על הילדים בעת ימי מחלה או חופשים, 54% זקוקות להשתתפות של מקום העבודה בתשלום עבור מסגרת חינוכית לילד, 50% זקוקות להחזר תשלום ימי מחלת ילד מהיום הראשון ויותר ימי מחלה מהנהוג, 47% זקוקות לגמישות בהיקף המשרה בהתאמה לאינטנסיביות הטיפול בילדים. 31% זקוקות לסיוע במציאת עבודה.

בויצו אומרים: "זו קבלת הפנים לאמהות חדשות מדי שנה בישראל, והיא רעה כפליים על רקע המדיניות של אין־סוף משאבים המושקעים בטיפולי פוריות. המדינה מעודדת ילודה ובאופן ציני 'מתפוגגת' האחריות שלה כלפי התינוקות והוריהם, בעיקר אמהותיהן, מרגע הלידה".