כפי שזה נראה כרגע, עוד נשמע רבות על הגזרות הצפויות לנחות על היקבים הקטנים, עם מעבר האחריות על יצרני היין ממשרד התעשייה והמסחר למשרד הבריאות. טל חוטינר ממליץ להיעזר ב'יקב שירות'...

למה נזכרתי דווקא עכשיו ב'יקב שירות'? כי לפני מספר שבועות הצטרפתי במשקיף לישיבת חירום שערכה יועצת היקבים אילנית צמח למען היקבים הביתיים ויקבי הבוטיק הקטנים. הנושא שעלה לדיון היה הגזרות החדשות שנפלו על היקבים עקב מעבר האחריות על ייצרני היין ממשרד התעשייה והמסחר למשרד הבריאות. כפי שבוודאי כבר ידוע לרובכם, משרד הבריאות, לפני שממש למד משהו על הנושא או הענף, הוציא תקנות חדשות (חלקן צודקות וחלקן לא ממש מובנות...) בנוגע לתהליך קבלת רישיון עסק ורישיון יצרן, זאת ללא הבדל בגודלם של היקבים, היקף הייצור שלהם, כמות העובדים ומטרת הייצור.

יקב שירות - חבל שרק בדיעבד נזכר משרד הבריאות שבאמת כדאי  ללמוד טוב יותר את הנושא... (צילומים: דיויד סילברמן)
יקב שירות - חבל שרק בדיעבד נזכר משרד הבריאות שבאמת כדאי  ללמוד טוב יותר את הנושא... (צילומים: דיויד סילברמן)
חבל שרק בדיעבד נזכר משרד הבריאות שבאמת כדאי  ללמוד טוב יותר את הנושא... (צילומים: דיויד סילברמן)

בורותם של פקחי משרד הבריאות הגיעה לרמה כזו שבאחד מהיקבים בהם נערכה ביקורת אמר פקח משרד הבריאות ליינן שהוא יצטרך להיפטר מהחביות מאחר שמגע של עץ בתעשיית המזון הנו אסור (...). למזלנו, ולמזלם של היקבים, נדחו הגזרות ומשרד הבריאות לקח לעצמו ארכה של כחצי שנה ללמוד טוב יותר את הנושא בפרט ואת הענף בכלל.

אולם, כבר עכשיו ברור שחלק מהתקנות יתקבלו, ובצדק, כמו: פיקוח על כל הקשור בנושאים הנוגעים לאיכות ובריאות גם כשמדובר ביקבים ביתיים. מצד שני, אני מקווה מאוד שיקב שמייצר 2000 בקבוקים במבנה סמוך או בסלון הביתי לא יידרש לבניית מקלחות עובדים וחדר אוכל צוות (...). אמיתי לחלוטין.

יקב ירושלים
יקב ירושלים

יקב ירושלים מנסה להקדים תרופה למכה ובמהלך חכם, וגם מתחשב, הוא מציע את עצמו עבור אותם יקבים קטנים כיקב שירות. כבר עכשיו ברור שלא כל היקבים הקטנטנים יוכלו לעמוד בתקנות החדשות, מה גם שעבור חלקם לא תהיה ליקב הצדקה כלכלית. אולם באמצעות יקב השירות הם יוכלו לייצר את היין שלהם לפי תורתם ושיטתם הם, תוך שימוש בשירותיו ומתקניו של יקב גדול ומודרני העומד בכל התקנים.

במסגרת זו יציע יקב ירושלים ליקבים הביתיים (בתמורה לתשלום סביר) את האפשרות לשרוד במציאות החדשה, בכך שיעניק להם את שרותי היקב ההכרחיים להם, כמו בדיקות מעבדה, ביקבוק, אריזה ואחסון. היקב הירושלמי, שמייצר כיום כ-3 מיליון בקבוקים בשנה, השתדרג בשנתיים האחרונות וכיום הוא מצויד בטכנולוגיה חדשה ובציוד מתקדם המאפשר לו לסייע ליקבים הקטנים, ובכך להגדיל את פעילותו גם כיקב שרות, פרט למותגי היקב עצמו. ללא כל ספק מדובר בבשורה טובה שתעזור לתעשיית היין המקומית להשאיר כמה יקבים אהובים בנוף היין הישראלי.