הייננית רוני ססלוב, חמושה בג'יפ ובצלם רן בירן, חורשת את הארץ כדי להביא לכם את הסיפורים שמאחורי היקבים, והפעם: יקב כישור…

יקב 'כישור' התחיל מהאמצע. הוא לא התחיל כיקב ביתי קטן שצריך להוכיח את עצמו, אלא ישר כיקב בוטיק איכותי מן המניין, כאילו הוא תמיד היה פה. הם הביאו את כל התותחים הגדולים: בני סורקין ייעץ בנטיעות הכרמים של היקב, איתי להט מלווה בעשיית היין, התוויות מעוצבות באופן אסתטי ונכון, ואפילו לביקבוק הם עובדים עם קו המילוי המקצועי ביותר בארץ.

"בבציר הראשון שלנו ביקב עשינו 5000 בקבוקים וכך כל שנה ושנה גדלנו בהתאם לביקוש..." (צילום: רן בירן)

יקב כישור נמצא בכפר 'כישורית' השוכן בקיבוץ כישור שבגליל העליון. בכפר גרים 170 חברים בעלי צרכים מיוחדים המתמודדים עם מוגבלות בתחום הנפשי, ההתפתחותי והרגשי. כישורית הוקמה בשנת 1997 על-ידי יעל שילה ושוקי לוינגר במטרה להקים קהילה הכוללת מגורים וחיים משותפים של אוכלוסייה "רגילה" לצד אוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים.

יקב כישור
יקב כישור

בכפר כישורית ישנם מאפייה, גן ירקות אורגניים, דיר עזים, מגבנה, לול תרנגולות חופש, כלבייה, חוות סוסים המשמשת לרכיבה טיפולית, מפעל צעצועים בשם 'צעצועץ', וכמובן - יקב בשם 'כישור'.

המנהל המקצועי של היקב, ריצ'ארד דיוויס הגיע לישראל מדרום-אפריקה בגיל 21, על-מנת ללמוד חקלאות ולעבד את האדמה.

"אני במקרה הגעתי לכישור", מספר ריצ'ארד, "שמעתי את הסיפור של המקום ואהבתי אותו, אז באתי להתנדב לכמה חודשים ועברו עשר שנים". ריצ'ארד למד עשיית יין בתל-חי ומתייעץ באיתי להט, יינן מוכשר, שהוא שכן וחבר.

יקב כישור
יקב כישור

"בזמן מלחמת לבנון השנייה עם כל הפיצוצים מסביב, נאלצו החברים לשהות במקלטים", מספר ריצ'ארד, "אך כמות המקלטים היתה קטנה מהדרוש". שוקי לוינגר יצא למסע עולמי לגיוס כספים למטרת הקמת מקלטים ובמהלך מסעו פגש פילנטרופ אנגלי אשר רצה לתרום לכפר כישורית, אך ביקש שכספו ישמש להקמת יקב שיעסיק את החברים ויהווה ענף ייצרני-תיירותי.

עם הקמת היקב ניטעו גם כרמים, וכיום מייצר היקב את יינותיו רק מכרמיו. ליקב 80 דונם כרמים בהם נטועות גפנים מ-10 זנים שונים, לבנים ואדומים. "בהתחלה שתלנו זני ענבים כמו אלו הגדלים בבורדו: קברנה סוביניון, מרלו, פטי ורדו וקברנה פרנק. אחר-כך רצינו להוסיף למגוון ושתלנו זנים כמו בדרום-עמק הרון בצרפת: סירה, גרנאש מורבדר. אני יותר אוהב אותם, הם יותר מתאימים לאזור הזה בעיני".

יקב כישור
יקב כישור

יקב כישור החל לייצר יין בשנת 2007 וכבר ב-2010 היה ריווחי. אני לא נוטה לדבר על כסף, אבל תודו שזה בהחלט מרשים.

"צמיחת היקב היתה איטית ושקולה", מספר ריצ'ארד. "בבציר הראשון עשינו 5000 בקבוקים וכך כל שנה גדלנו בהתאם לביקוש. בשנה האחרונה עוד כרמים הבשילו, אז זה התאפשר. כיום אנו מייצרים 50,000 בקבוקים".

"בשנתיים הראשונות עשינו את היין בדיר בכפר", צוחק יאיר. "אני אהבתי את החספוס, ריצ'ארד קצת פחות". לאחרונה עיצבה והקימה יושבת ראש הכפר, יעל שילה, מרכז מבקרים חדש ליקב הצופה לכרם ענבי המורבדר. לצד יינות היקב מוגשים לחמים, גבינות וירקות אורגניים שכולם מתוצרת הכפר - ממש משק אוטרקי.

יקב כישור
יקב כישור

לאחרונה הצטרף לצוות יאיר אונא, תחקירן דוקומנטרי מהמרכז, אשר חיפש שינוי בחיים והחליט לעבור לגור בגליל.

"ביום גשום וחורפי, איך שהגענו לתובל, השמש יצאה מבין העננים. קלישאתי ככל שיהיה, יצאנו מהאוטו - עינת, זוגתי, ואני - הסתכלנו אחד על השני ואמרנו: 'זה המקום', ובאותו רגע החלטנו".

כיום משמש יאיר בתפקיד מנהל מכירות ושיווק ביקב. תחילה התאהב ביין, אך בסופו של דבר האנשים שסביבו הם אלה ששימחו את ליבו. הרי בסופו של דבר האנשים שסביבנו הם אלה שבאמת ממלאים את ליבנו, ואם מוסיפים לזה יין, זאת חגיגה.