בשנת 2021 גידלו בישראל כ־119 אלף טונות אבטיחים על פני כ־25 אלף דונם, המיועדים לשוק המקומי – עלייה של כ־13% לעומת 2020. כך מסר משרד החקלאות, שפרסם נתונים על ענף האבטיחים בישראל. האבטיח עשוי מ־93% מים, הוא נחשב לפרי שהכי מזוהה עם הקיץ ובישראל מדובר בפרי אהוב במיוחד. מרבית האבטיחים הגדלים בישראל הם ללא גרעינים (זרעים) ומשווקים בארץ בין אפריל לאוגוסט. בתחילת עונת האבטיחים התוצרת מגיעה מאזור הערבה, לאחר מכן מצפון ים המלח, עמק בית שאן, הגלבוע והנגב המערבי.

לקראת סוף העונה האבטיחים כבר מגיעים מאזור הגליל המערבי, רמת הגולן, הנגב והמרכז. עם זאת, במשרד החקלאות ציינו כי אבטיח רגיל (גדול), שגדל בחודשים אוגוסט וספטמבר, מאבד מאיכותו ומטעמו, בגלל ירידה ברמת הסוכר הנובעת מטמפרטורות לילה גבוהות. כיצד נוכל לוודא שבחרנו באבטיח האידיאלי? בשירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות יצאו עם כמה המלצות: צריך להיות בעל גוון מבריק וחיוני. צבע דהוי מעיד על אחסון ממושך, שלרוב פוגם באיכות הפרי. על כל אבטיח ישנו כתם בהיר אחד הכרחי, שנוצר באזור המגע שלו עם הקרקע. אם מזהים כתמים נוספים, צהובים או דהויים, ייתכן שמדובר באבטיח שחווה חשיפה מאוד ממושכת לשמש.

בנוסף, עוקץ ירוק ומרענן מעיד על אבטיח טרי, וככל שהעוקץ יבש יותר כנראה האבטיח פחות טרי ונקטף לפני מספר ימים רב. בנוסף, מומלץ לגעת באבטיח ולהרגיש עד כמה הוא גמיש. הרעיון הוא לבחור באבטיח מוצק ככל הניתן, מאחר שגמישות מעידה על אחסון ממושך הפוגע באיכות הפרי.

מיתוס הטפיחה על האבטיח לבדיקת איכותו הפך כה רחב, עד שרבים טופחים עליו מבלי לדעת מה צריך לשמוע. "כשאנו טופחים על האבטיח עלינו להמתין לקבלת צליל בחזרה. האבטיח צריך 'להשיב' לנו במעין צליל נקי. מומלץ לטפוח על מספר אבטיחים, ואם מרגישים כי אין שום הד לטפיחה – האבטיח בשל מדי ומרקמו וטעמו יהיו ירודים", מסביר מנהל אגף הצומח בשירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות שמשון עומר.