התפרצות נגיף קורונה יצרה מציאות שבה ילדים והורים מבלים שעות רבות יחד בבית, בניסיונות לתמרן בין למידה מרחוק לבין פעילויות מהנות. אך אל לנו לשכוח שרבות מהמשפחות מחזיקות גם בעלי חיים בביתן. מה הם חווים, ואיזו תרומה יש להם בהתמודדות של ילדים עם משבר הקורונה.

"כמו בכל משבר, גם למשבר הקורונה בישראל יש השלכות על ילדים בכלל ועל ילדים בגיל הרך. ילדים חווים אי־ודאות, חרדה, חוסר ביטחון, איסורים והגבלות ועוד. חיות המחמד, כדוגמת ארנבת, אוגר, כלב או חתול, הן הנתונים הוודאיים והבטוחים בעת הזאת, היכולים לסייע לילדינו בהתמודדות הזאת ולפתוח הזדמנות ללמידה", מסבירות ד"ר מירב אייזנברג, מדריכה פדגוגית ומרצה במסלול הגיל הרך במכללה האקדמית אחוה ונורית קיסר, מומחית בניתוח התנהגות וסטודנטית לכלבנות טיפולית.

כיצד נוכחות בעלי החיים בבית מסייעת לילדינו גם בעת משבר?

אפשרו לילד להתרפק על בעל החיים ולגלות כלפיו יחס חם כאשר הוא חש חרדה או שרוי בלחץ.

אפשרו לילד לחזק את היכולות הבין־אישיות שלו עם בעל החיים, כמו הקשבה, קשר עין, ויסות של מגע ועוד.

אפשרו לילד לשחק עם הכלב. הכלב משמש לו ולאחיו שותף חברתי בעת הזאת.

אפשרו לילד לקחת אחריות על הטיפול בבעל החיים במסגרת סדר היום הקבוע בימי הקורונה (יציאה לעשיית צרכים, מילוי מכלי המזון, ניקוי סביבת בעל החיים ועוד).

אפשרו לילד ללמד את בעל החיים כמה פעולות פשוטות – הזדמנות זו תעצים את הילד, תחזק את הביטחון העצמי שלו ותפתח בו את מיומנות ההתמדה בהשגת המטרות. למשל, עודדו אותם ללמד את הכלב לשחק עם כדור.

אפשרו לילד לחקור את בעל החיים מבחינה מדעית ולהכיר לעומק את מוצאו, תכונותיו ויכולותיו. כמובן יש לא מעט מידע מדעי ברשת שאפשר להיעזר בו בפיקוח.

הריחוק החברתי מהסביבה מהווה זמן מצוין לפתח את הקשר ולשפר את מערכת היחסים והתקשורת שלכם עם החתול או הכלב שלכם, מה שיכול לשפר את מצב הרוח של שני הצדדים. לשמחתנו, יש מגוון רחב של משחקים משותפים, שחיות המחמד כל כך צריכות ואוהבות, ובעזרתם ניתן להעביר את הזמן בהנאה. רק צריך למצוא את המשחקים שחיית המחמד שלכם מעדיפה יותר ולהתחיל ליהנות יחד.

"בנוגע לבניית מערכת יחסים טובה ובטוחה איתכם, מנקודת המבט של החתול הכל מתחיל בתחושת הביטחון שיש לו בבית ואיתכם", מסבירה אורלי זכאי, יועצת ומומחית להתנהגות חתולים של חברת ביופט. "רגע לפני המשחקים, בואו נסתכל רגע על החתול ונבדוק אם הוא רוצה אינטראקציה כרגע. כדאי שתהיו בטוחים שהוא רגוע ונינוח ומעוניין באינטראקציה שהצעתם לו, שהוא מתקרב ומשתף פעולה. אם הוא לא מעוניין, כדאי להניח לו ולנסות בשלב מאוחר יותר".

לדברי ד"ר דיויד רוזנבלט, רופא וטרינר של חברת ביופט, "השהייה הממושכת והמשותפת של כל בני המשפחה בבית היא התגשמות כל חלומותיו של כלביכם, הוא ישמח לבלות כמה שיותר זמן איכות איתכם. מרבית הכלבים רגילים לבלות שעות ממושכות לבד, בזמן שבני הבית מבלים בחוץ בעיסוקים שונים, ולכן השהות המשותפת מהווה הזדמנות נהדרת לחזק את מערכת היחסים ביניכם, להכיר את כלביכם טוב יותר ולהשקיע במשחקים ותרגילים משותפים, כאלה המתאפשרים בחלל הביתי. לדוגמה: זריקת כדור או עצם, לימוד תרגילי אילוף פשוטים ולימוד הקשבה לפקודות 'שב', 'ארצה' ו'תן יד'".