מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אגף המודיעין פרסם היום (שני) דוח הנוגע לתוספת ויטמין D על מנת למנוע תחלואה בקורונה. על פי הדוח, מספר רב של מחקרים אשר פורסמו לאחרונה קושר בין חוסר בוויטמין D לעלייה בסיכון ללקות במחלת הקורונה, לסיכון להצגת תסמינים חמורים יותר ואף לתמותה מוגברת מן המחלה. עם זאת, לפי שעה רובם המוחלט של המחקרים הינו תצפיתי, ואלו מתארים קשר נסיבתי ולא סיבתי בין הדברים. בימים אלו מתנהלים מחקרים מבוקרים רבים במטרה לבחון את הטיפול באמצעות ויטמין D, הן למניעה והן לטיפול במחלת הקורונה. 

במשרד הבריאות ממליצים לציבור הרחב, מאז פרוץ המגפה, לשמור על סטטוס ויטמין D תקין באמצעות יציאה לשמש בזרועות חשופות למשך
20 דקות מצטברות ליום, בשעות השמש (בין השעות 16-11) או לקחת תוסף של 1000-800 יחידות ויטמין D ליום בעיקר לקשישים ולמי שאינו חשוף לשמש.

אתמול כתבה פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת אגף התזונה בשירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, מכתב למנהלי מחלקות התזונה בקופות החולים, ובו כתבה "כי חוסר ויטמין D נקשר בתצפיות אפידמיולוגיות להשפעה שלילית על הדבקות ותחלואה בזיהומים בדרכי הנשימה, רמה תקינה של ויטמין D קשורה בהפחתת הדבקות ותחלואה ב- 19 COVID. טרם בוצעו מחקרים התערבותיים רחבי היקף שמוכיחים יעילות מתן ויטמין D במניעת תחלואה בבני אדם. לאור האמור מעלה מומלץ לשמור על רמה תקינה של ויטמין D על ידי חשפה לשמש או על ידי נטילת תוסף. שימוש במינון יתר של ויטמין D, בעיקר במנות העמסה במינון גבוה הוכח כמגביר נפילות ושברים. קיימת עדיפות ברורה למתן מינון יומי של ויטמין D, בהשפעה על מערכת החיסון, המינון המומלץ 800 עד 1000 יב"ל ביום לאנשים במשקל תקין, 2000 יב"ל לאנשים עם עודף משקל ו- 4000 יב"ל ביום לאנשים עם השמנת יתר קיצונית".

מכתב ויטמין D (צילום: ללא)
מכתב ויטמין D (צילום: ללא)

המלצה זו מתחדדת גם על רקע צמצום החשיפה לשמש בקרב מרבית האוכלוסייה, כפועל יוצא של אמצעי המניעה כנגד הקורונה (סגר, מיעוט
יציאות מהבית, בידוד עצמי), ובפרט על רקע החורף המתקרב. 

ויטמין D הוא פרו-הורמון , מסיס בשומן המפעיל למעלה מ-200 גנים שונים בגוף האדם. מקורו העיקרי בגוף הוא ביצירתו בעור, תוך חשיפה לשמש ובחלקו הקטן, בצריכת מזונות העשירים או המועשרים בוויטמין. בגוף, הוויטמין עצמו חודר לגרעיני התאים השונים באמצעות קולטן לוויטמין D, נקשר ל-DNA (ישירות או באמצעות הפעלת מולקולות איתות המבצעות תפקידים דומים), ומבקר הפעלה והשתקה של גנים שונים. בין היתר, קשור הוויטמין לפעילותה של מערכת החיסון, והוא מסייע לבקרה של תגובות מערכת החיסון על חלקיה השונים.

בדוח מצטטים מחבריו מספר מחקרים שנערכו על הקשר בין ויטמין D לבין נגיף הקורונה, אולם מבהירים כי עדיין אין הוכחות מספקות שהוא אכן מונע תחלואה והם מבהירים כי דרושים מחקרים נוספים בנושא.