הודעת חברת מודרנה על אחוזי ההצלחה הגבוהים של החיסון שפיתחה עוררו תקווה רבה ברחבי העולם כולו, וגם בישראל - שהייתה בין הראשונות לחתום על הסכם אספקה. המדען הראשי של מודרנה, ד"ר טל זקס הסביר היום (שלישי) בשיחה בגלי צה"ל את כל הפרטים הידועים כעת אודות החיסון, והצהיר: "רואים את התחלת הסוף".

חיסון חברת מודרנה לקורונה (קרדיט: רויטרס)

"צריך לזכור שזה תוצאות ביניים ואנחנו רואים הישג מובהק ומרשים של יעילות כל כך גבוהה. מתוך 95 הנבדקים החיוביים רק חמישה קיבלו את החיסון שלנו, 90 קיבלו פלסבו ואף אחד מאלה שקיבלו את החיסון לא נכנסו לבית חולים לעומת 11 מקבוצת הפלסבו שקיבלה מחלה חמורה", המשיך.

הד"ר הסביר שבחברה לא ציפו לכמות כזאת של נדבקים, כיוון שהמחקר התחיל בסוף יולי בארצות הברית והצפי היה שהמקרים האלה יצטברו לאט וייקח זמן עד שאנשים ידבקו, אך בשבוע שבועיים האחרונים הגיעו כמויות גדולות של מקרים והם גילו בסוף שיש להם יותר ממה שהם צריכים, מה שלדבריו "רק העלה לנו את הביטחון באמינות התוצאות".

על תופעות הלוואי, הוסיף כי נראים תופעות הלוואי שציפו להם: "אחרי החיסון הראשון מרגישים קצת כאב באזור החיסון כמו בכל חיסון אחר, אבל אחרי החיסון השני יש יותר תופעות לוואי קלות ובינוניות כמו שפעת, אחד מתוך עשרה דיווחו על יומיים-שלושה של תסמינים יותר קשים שגרמו להם לאי נעימות משמעותית מבחינתם שגרמה להם לא לעשות את הדברים שהם עושים בדרך כלל ולא ללכת לעבודה. אני לא רוצה להמעיט בזה, אבל זה אי נוחות מוצדק לאור היעילות הגבוהה של הניסוי". 

חיסון מודרנה (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)
חיסון מודרנה (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)

זקס ציין כי החברה עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם משרד הבריאות הישראלי כבר חודשים שראו את הנתונים שלהם ועובדים עם הצוות של מודרנה באופן צמוד. "ישראל היא בקו הראשון של המדינות שחתמה על הסכם אספקה שצפויה להגיע מהמפעלים באירופה ואני צופה שהם יגיעו ב-2021, הייצור כבר התחיל. אנחנו בכיוון הנכון לפי התחזית שלנו לראות את החיסון שלנו מתקדם במהרה.

בהתייחס להודעה של חברת פייזר מלפני כשבוע, הסביר המדען הראשי כי "ההודעה של פייזר מצויינת לנו, אף חברה לא יכולה לספק מספיק חיסונים לבד והעובדה שהחיסון של פייזר יעיל גם כן, מוכיחה שהרעיון הכללי של ה-MRNA עובד בכיוון טוב. אם לא - אנשים היו מרימים גבה וחושבים שמשהו בזה לא טוב".

עם זאת, ציין את היתרונות שלהם לעומת החברה המתחרה: "השינוי שלנו הוא שאפשר לשמר את החיסון בטמפרטורה של מינוס 20 עד שישה חודשים, וכשהוא מגיע לבית המרקחת זה יכול להיות בטמפרטורה רגילה של מקרר עד שמונה מעלות במשך 30 ימים". 

לבסוף, הסביר זקס את ההסבר המדעי מאחורי החיסון: "MRNA זה מולקולה שמתורגמת בכל תא בגוף של כל יצור חי וכל תא חי. על מנת שהתא ידע איזה חלבון הוא צריך לסנתז הוא מקבל הוראות זמניות מה-DNA והן משוכפלות דרך ה-MRNA. אנחנו מייצרים את זה במפעל וברגע שזה נכנס לתא בגוף שלנו הוא מייצר קמצוץ של אותו תא חלבון שאנחנו מבקשים ממנו, החלבון הנכון.

הסיבה שזה מחסן זה שזה החלבון של הווירוס, החלבון של הקורונה. מערכת החיסון פתאום מסתכלת ואומרת את החלבון הזה לא ראיתי, זה חלבון זר, וזה מה שמעורר אותה. כשאנחנו באים חודש אחר כך ומביאים למערכת את החיסון שוב את החלבון הזר, זה מעודד אותה להילחם בו שוב".

כאשר נשאל מה הסיבה להצלחה המהירה, ענה: "אני חושב שמבחינה מדעית זה הישג מאוד מרשים, אני מאוד מאוד גאה בו, בהקשר של הקורונה - הסיבה שאנחנו מצליחים לעשות את זה כי אנשים עובדים ביחד, שיתופי הפעולה בתוך החברה ומחוצה לה, לא ראיתי דבר כזה בכל העולם בכל הקריירה שלי וזה בסיס ההצלחה.