שר הבריאות, ניצן הורוביץ, קיים היום (רביעי) תדריך לתקשורת לאור שבירת שיאי התחלואה בקורונה בישראל. "ישנה עלייה משמעותית בתחלואה ואנחנו צפויים לראות עלייה גם במספרי החולים הקשים", אמר בראשית דבריו, "במשרד הבריאות עובדים טובי המומחים, והשיקול היחיד שמוביל אותנו במשבר הוא בריאות הציבור, אינטרס ציבורי בלבד".

"בניגוד להתנהלות שהכרנו בשנה וחצי האחרונות, אף שיקול זר לא נכנס לפה", הדגיש, "הדבר הזה נגמר - לא יהיו שיקולים אישיים. אנחנו פועלים בשיקול דעת ולא יוצרים פאניקה, אבל אני מבקש מכל אחת ואחד מכם לא להיות שאננים". הוא הסביר כי "מצפים לנו חודשים ארוכים של מאבק בדלתא, וכדי שנוכל לשמור על עצמנו כדי שנוכל לשמור על בריאות המשק, ושלא יהיו הגבלות, נדרשת אחריות אישית של כלל הציבור".

הורוביץ המשיך ואמר: "חברים, זה לא משחק - אנו מבקשים להקפיד על ההנחיות, מי שיזלזל, יתעלם או לא יעטה מסיכה במקום סגור, לא פוגע בבריאות של משרד הבריאות - אלא בעצמו ובחבריו, ומסכן את שגרת החיים הקיימת עכשיו בישראל". לדבריו, המשוואה מאוד ברורה - אנחנו רוצים למנוע מגבלות קשות. "אנחנו מבינים שהקורונה לא תחלוף בקרוב, אחרי זן הדלתא ייתכן ויצוץ בעולם זן אחר ולכן האסטרטגיה שלנו, המדיניות שאני מביא היא מסתכלת קדימה, לא השבוע או החודש הקרוב אלא לתקופה ארוכה".

הוא הדגיש כי "כל הצעדים שאנחנו נוקטים בהם נעשים ברוח הזו בדיוק. אלה צעדים שיגנו עלינו לארוך זמן, ונוכל לחיות איתם - גם מבחינת הפרנסה וגם מבחינת זכויות האזרח". הורוביץ הוסיף כי "בשנה וחצי האחרונה נוכחנו לדעת על הטלת סגרים ומגבלות תנועה, שפגעו מאוד גם בבריאות הציבור. אצלנו אין הנחתות על המשק, הפעם משרד הבריאות הוא שיוזם את המפגשים עם האנשים השונים במשק - אתמול נפגשנו עם התרבות, ענף הכושר, אנחנו רוצים לשמוע יחד איך נוכל לצמצם את התחלואה עם מינימום פגיעה במשק. יחד עם רה"מ ושר תרבות נפגשנו עם נציגי ענף הכושר והתרבות, ובהמשך נדון עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי לראות איך כן נאפשר לעסקים לתרבות לפעול, ואיך לא לשלוח אנשים לאבטלה".

קורונה - אנשים עם מסכה בדיזינגוף סנטר בתל אביב (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה - אנשים עם מסכה בדיזינגוף סנטר בתל אביב (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)


"החיסונים הם האמצעי הטוב ביותר למאבק במגיפה - כדי שלא ניגרר להגבלות קשות", ציין, "נכון, זן הדלתא יעיל מול החיסון, אך החיסון יעיל מול מחלה קשה. רוצה להבהיר יש חיסונים לכולם, המצב הזה זו פריווילגיה שאין להרבה מדינות בעולם, הם לעתים ממתינות שנה ויותר בתור. אנחנו קוראים לכם להתחסן - אני קורא למי שעוד לא התחסן לצאת ולעשות זאת מיד".

שר הבריאות הדגיש כי "רוב החולים הקשים בשכבות הגיל הצעירות הגיעו למצב הזה מפני שלא התחסנו". הוא הוסיף כי "רק מסיכה שמכסה גם את הפה וגם את האף מונעת הדבקה במקומות סגורים, דבר פשוט ובסיסי שיעילותו גבוהה ביותר. הפגיעה שלו בחיי השגרה והעבודה היא כמעט אפסית". לדבריו, זה לחלוטין דבר שאפשר לחיות איתו וגם לבלות איתו.

בהמשך דבריו, התייחס הורוביץ לנושא הבידודים, והודיע כי תוגבר האכיפה בנושא. "לא יהיה שוטר בכל בית של אדם החיים בבידוד", הסביר, "אין משחקים - מי שבבידוד נשאר בבית נקודה. כל מי שמגיע לחתונה או מסיבה, מחויב להציג תעודת מתחסן, מחלים או בדיקת קורונה שלילית". הוא ציין כי אירועים מהסוג הזה הפכו למוקדי הדבקה בגל הקודם - ולא ניתן לזה לחזור על עצמו. אנחנו רוצים לאפשר קיום אירועים חופשי עם בדיקות בכניסה, כדי שכל אחד ידע שהוא נמצא במקום בטוח. בהמשך רוצים להחיל הנחיות דומות על אירועים רבי משתתפים, כדי לבלום את העלייה בתחלואה, מבלי להגביר את ההגבלות".

השר התייחס גם לנושא פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, ואמר: "אנחנו נערכים לפתוח אותה כסדרה - זו מטרתנו, איך? גם כאן - יותר בדיקות פחות הגבלות. נקים מערך בדיקות שיאפשר לכולם להיבדק על חשבון המדינה". הורוביץ הוסיף כי "מתחילת הקורונה מדברים על בדיקות מהירות, כשנכנסתי לא הבנתי איך הדבר לא קרה עדיין, ואכן בשבוע הבא תהיה פריסה של עמדות בדיקת מהירות, שיופעלו ע"י מד"א וחברות אחרות, ובמקביל ניתן יהיה לרכוש בבתי המרקחת ערכות לבדיקה עצמית".

תלמידים בבתי הספר עם מסכות (צילום: יוסי זליגר)
תלמידים בבתי הספר עם מסכות (צילום: יוסי זליגר)

הוא ציין עוד כי "החלו הדיונים בתקציב המדינה, כולל על תקציב משרד הבריאות. אני מבקש להזכיר בהזדמנות זו את המובן מאליו - אין מערכת בריאות לקורונה, ומערכת בריאות לכל השאר".

הוא הדגיש: "בתי החולים עמוסים כבר עכשיו עד אפס מקום בלי קשר לקורונה, הצוותים עובדים קשה ומסביב לשעון גם בלי הקורונה - ההזנחה בבריאות הנפש, הפער בנגישות לטיפול רפואי בין מרכז לפריפריה כל זה לא נוגע לקורונה, אלא מתרחש במקביל. אעמוד על כך שמערכת הבריאות הציבורית בישראל, שבנויה על עקרונות מדינת הרווחה תמשיך להתעצב לפי העקרונות האלה ותתוקצב כמו שצריך לטובת כל אחד ואחת במדינת ישראל באופן שוויוני".