במכון אדלר נערך הרב־שיח כ"לייב פייסבוק" לטובת אלפי הורים מודאגים שהשתתפו בו, בהנחיית המדריכות קרן אור־אורן ולירון רוסבי. להלן מקבץ שאלות ותשובות שעלו ברב־שיח.

מה לספר לילדים על הקורונה?
להראות לילדים שאנחנו סומכים עליהם, על ידי הצגה של הדברים בצורה שקולה. זה מקרין מסר של ביטחון לילדים, למרות הקושי והמורכבות של הדבר. ההורים צריכים לוודא עם הילדים מה הם יודעים על הקורונה ולתת להם הסבר מוחשי על הווירוס. רצוי שלא לדבר על המוות מהמחלה והדברים הפסימיים ולהדגיש שיש תהליך של מציאת תרופה כרגע.

איך שומרים על ההיגיינה של ילדה בת 3?
אומרים לה שיש שפעת שנקראת קורונה, שכדי שלא להידבק בה שומרים על ההיגיינה, משתמשים באלכוג'ל ועושים טקס של שטיפת ידיים. אפשר להשתמש בסבון קצף שהילדים אוהבים.

יש לי שלושה ילדים בגיל 6, 8 ו־10, והם מתגעגעים לחברים. מה לעשות?
יש טכנולוגיה ואפשר להשתמש בה, בין במחשב ובין בסמארטפון. לחשוב על מסיבת פיג'מות, על אירוע שרוצים לעשות ביחד, וזה ייתן להם עוד אוויר להמשך.

מה עושים עם בני נוער שרגילים להסתובב במסיבות הומי אדם?
אפשר וכדאי לדבר איתם על אחריות אישית. לדבר איתם על הערך החברתי של שמירה על כללים חברתיים ולרתום אותם להיות שגרירים לעניין.

מה עושים אם אחד מבני המשפחה חולה? (כמו סבא או סבתא)
להגיד לילדים שהסבא והסבתא נשאים של קורונה ושהם מבודדים כי יש לזה יכולת הדבקה; שהסבים מטופלים על ידי צוותי רפואה, כי אנחנו רוצים שהם יהיו בסדר. לשמור איתם על קשר, כל עוד הם יכולים וזמינים בטלפון.

באלו"ט, האגודה למען ילדים ובוגרים על הרצף האוטיסטי, הוכן מדריך מיוחד שנותן מענה לשאלות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, על ידי ליאת לנג־ברכה, מנהלת מקצועית ארצית של הגנים ומרכזי הטיפול באלו"ט, ורונית שוסל, מנהלת התחום הפסיכו־סוציאלי של הגנים ומרכזי הטיפול בעמותה.

מה לומר לילדים על הרצף האוטיסטי שנמצאים בבידוד?
ילדים ששואלים שאלות ישירות יש לענות להם תשובות ישירות ופשוטות. ילד שזוכה לתשובות פשוטות ולמידע ממבוגר יחווה תחושת ביטחון. רצוי להימנע מהוספת עובדות ואינפורמציה שאינה מרגיעה.

למה חשוב לשים לב עם הכניסה לבידוד?
לתכנן מראש עם מי הילד ישהה בבידוד, באילו אופנים ניתן לצאת לאוורור מחוץ לחדר המבודד (בהתאם להנחיות משרד הבריאות); לארגן את המרחב המבודד באופן מזמין כדי להשרות תחושת ביטחון. מומלץ שיהיו בו אפשרויות לפעילות בתחומי עניין שונים וחפצים שיכולים להעסיק את הילד בחדר.