בשורה קשה להורים לילדים: בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו תושבת החל מהיום (שישי) כל מערכת החינוך, החל מכיתה א' ועד לאוניברסיטאות והמכללות - למעט הגנים, מעונות היום ומוסדות הלימוד לחינוך המיוחד ולנוער בסיכון. מדובר בכ־2 מיליון תלמידים וסטודנטים. הסיבה: ניסיון לעצור את התפשטות נגיף הקורונה ברחבי הארץ. ההשבתה תימשך עד חופשת הפסח כך שמערכת החינוך לא תפעל למשך יותר מחודש.

בהודעתו אמר נתניהו: "היעד העליון שלנו הוא להאט ככל האפשר את קצב ההדבקה ולצמצם את מספר החולים, לטפל בחולים שחלו באופן שמערכת הבריאות לא תקרוס - ולהרוויח זמן יקר כדי לנסות למצוא חיסון לנגיף". נתניהו המליץ לאזרחי ישראל לשמור על מרחק של שני מטרים זה מזה. הוא המליץ להורים ש"נתקעו" עם ילדיהם בבתים לא להיעזר בסבים ובסבתות משם שבני 60 ומעלה מצויים בקבוצת הסיכון להידבק ולהיפגע יותר מכולם.

נתניהו קרא להקים ממשלת אחדות לשעת חירום זו ולשים בצד את הפוליטיקה כדי להתמודד עם איום הנגיף ולהציל את חייהם של רבבות - והבטיח: "לאחר שנעבור את המשבר נחזור לאותה נקודה שבה אנחנו היום".

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב הודיע כי מערכת החינוך תעבור ללמידה מרחוק. במוסדות שהוחרגו ייפתחו השערים עבור הילדים גם במצב הנוכחי.

ההודעה הדרמטית הגיעה בעקבות העלייה החדה במספרם של התלמידים ועובדי ההוראה שנכנסו לבידוד אתמול. מדובר ב־2,348 תלמידים ו־211 עובדי הוראה שלא שבו ללימודים מחופשת פורים. רק כ־85% מהתלמידים הגיעו אתמול לבתי הספר.

אתמול בבוקר הפיצה יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, מסרון לכל עובדי ההוראה ובו הציגה את הפנייה שהעבירה לנתניהו: "אני קוראת לראש הממשלה לגלות אחריות לאומית לבריאות הציבור, ובכללם תלמידי ישראל, מחנכי ישראל ובני משפחותיהם, כדי לעצור את ההתפשטות ואת הקורבנות הבאים. אני מבקשת ממך להורות על סגירת מוסדות החינוך - גני הילדים ובתי הספר".

שעות ספורות לאחר מכן התקיימה הערכת מצב במשרד החינוך, ובסיומה אמר שר החינוך הרב רפי פרץ: "אין צורך בביטול הלימודים בסיטואציה הנוכחית. אנחנו עם אצבע על הדופק בנושא הזה ונמשיך לעדכן". אלא שבשעות הערב המוקדמות כבר הגיעו דיווחים על השבתה רשמית.

להשבתת מערכת החינוך צפויות השלכות חריפות על המשק, שכבר נפגע קשות מהתפרצות הנגיף, מכיוון שהורים רבים ייאלצו להישאר בבתים עם ילדיהם במקום ללכת לעבודה. בעקבות ההשבתה צפויים מקומות עבודה רבים לאפשר לעובדיהם לעבוד מהבית.

הורים רבים בירכו אמש על ההחלטה להשבית את מוסדות הלימוד מחשש לסיכון בריאות ילדיהם, אולם רבים אחרים הביעו זעם על ההחלטה וטענו שמשרד החינוך משאיר אותם ללא אפשרות להתפרנס.

לאחר הודעת ראש הממשלה אמש כי חלק ממוסדות החינוך לא יושבתו, מסרה הסתדרות המורים: "לא נסכים לאפשר לעובדי ההוראה להישאר חשופים לסכנת ההידבקות. לא ניתן להפלות בין עובדי ההוראה שמלמדים בגנים לעובדי הוראה אחרים. אנו קוראים למדינה ללמוד ממדינות אחרות, אשר סגרו באופן מלא את מוסדות החינוך ובכך שמרו על בריאות עובדי ההוראה והילדים".