הבורסה לניירות ערך התנהגה בימי משבר הקורונה כמו רקדן טנגו – צעד קדימה ושניים לאחור. בשבועות האחרונים היא לא עלתה ברציפות יומיים. אתמול הסתיים יום המסחר בעליות שערים חדות. מדדי ת"א 35 ות"א 125 זינקו בכ־7%. המבחן האמיתי יהיה עם חידוש המסחר היום (רביעי) ותלוי בשאלה אם הבורסה תמשיך לעלות. ממש לפי העיקרון של בדיקות קורונה: אם בשתי בדיקות רצופות התוצאות שליליות הכל בסדר. אמון המשקיעים מתבטא גם בעובדה שהשקל התחזק אתמול מול הדולר בכ־2%. עליות שערים נרשמו גם בבורסות בחו"ל. 

העליות המטורפות בשוק המניות אינן מעידות על כך שמשהו חריג קרה כאן מבחינת כלכלית ביומיים האחרונים: הריבית אותה ריבית, בנק ישראל לא פרסם הודעה חריגה ואתמול גם לא פורסמו שום נתונים מקרו כלכליים יוצאי דופן. הטירוף בבורסה אתמול מוסבר לא במונחים מעולם הכלכלה, אלא כאי אמון בנוגע להתנהגות מקבלי ההחלטות בכל הנוגע למשבר הקורונה. הבורסה היא הברומטר הטוב ביותר למדידת אמון המשקיעים במה שמוכרים לנו. הברוקרים הפנימו שמסעות ההפחדה של משרד הבריאות ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו מלווים בשיקולים לא ענייניים. במקרה של נתניהו מדובר בשיקול פוליטי ובעתידו המשפטי. במקרה של משרד הבריאות מדובר ב"כיסוי ישבן" וברצון להיערך לוועדת החקירה – אם וכאשר זו תגיע.

סוחרי השוק הגיעו למסקנה שמשהו גרוע הרבה יותר לא יכול להתרחש. עד סוף החודש לא יהיו 10,000 נדבקים כפי שפרופ' גבי ברבש העריך רק לפני שבוע. נתניהו אומנם הזהיר שאלפים ימותו, אבל עד אתמול נפטרו שלושה בלבד. עבור משפחותיהם כל אחד מהם הוא עולם ומלואו אבל אלה אינם ממדים של מגיפה. להבדיל מהמסרים שמפזרים נתניהו ומשרד הבריאות, שחקני הבורסה כן מאמינים להודעות ההרגעה של בנק ישראל (גם לאלה מאתמול). לפיהן, אין סכנה ליציבות המערכת הפיננסית בכלל והמערכת הבנקאית בפרט.

ירידות שערים בבורסה לניירות ערך (צילום: אבשלום ששוני)
ירידות שערים בבורסה לניירות ערך (צילום: אבשלום ששוני)


כפי שפורסם כאן מספר פעמים, הנגיד אמיר ירון הודיע כי הממשלה חייבת להקצות 15 מיליארד שקל כדי להתמודד עם המשבר. אבל בפועל אין עם מי לדבר. הסיבה פשוטה: הממשלה מחרימה באופן חסר תקדים את הכנסת, שאמורה לפקח על פעילותה, ואינה מעוניינת להידבר איתה. תחזיות בנק ישראל בדבר שיעורי האבטלה, אובדן התוצר והנזק למשק בהיקף 50 מיליארד שקל אינן חדשות. המספרים פורסמו בהרחבה בימים האחרונים. לכן, גם אלה שחוזרים בהדרגה לתחום ההשקעות מעריכים שרמת הסיכון של הנגיף כבר מגולמת במחירי המניות.

הגרוע מכל עדיין לפנינו, אבל לפחות רמת הסיכון של המשקיעים ידועה. אז נכון שתוכניות הסיוע המובטחות של משרד האוצר עדיין לא יצאו לפועל, אבל המשקיעים כבר איבדו את הסבלנות והם רצים קדימה. ונכון שמספר המובטלים עמד נכון לאתמול על 634 אלף – אבל הגידול בקצב נמצא במגמת ירידה. לעליות השערים חייבים להצמיד גם כוכבית: אם נתניהו לא ימשיך במסע ההפחדות ולא יטיל סגר ועוצר על יציאת מהבתים, אין סיבה שהבורסה לא תמשיך במסעה צפונה גם היום.