חברות התעופה הישראליות מגבירות בימים האחרונים את מאמציהן להוציא טיסות חילוץ למקומות שונים בעולם, על מנת להחזיר ארצה כמה שיותר ישראלים. על פי הנתונים, כ־7,000 ישראלים עדיין נצורים בחו"ל וממתינים לחזרתם ארצה. מצב מורכב זה יוצר סיטואציות יוצאות דופן ואף תקדימיות. כך למשל הלילה בשעה 22:00 לפי שעון ישראל, צפויה להמריא מבוגוטה בירת קולומביה, טיסת הנוסעים הראשונה בהיסטוריה של אל־על מיעד זה. החברה הישראלית נענתה בחיוב לפניית הממשלה, והורתה להוציא טיסת חילוץ עבור הישראלים הרבים שמבקשים לחזור הביתה מקולומביה, שבה הוטל סגר כללי. 

טיסה היסטורית נוספת נרשמה אתמול מהעיר פרת' שבאוסטרליה: טיסת מיוחדת של אל־על שמחזירה ארצה 230 ישראלים, 80 מתוכם מניו זילנד. מדובר בפעם הראשונה שבה מתבצעת טיסה ישירה, של יותר מ־17 שעות, מאוסטרליה לישראל. בתוך כך, חברת ישראייר החזירה אתמול לפנות בוקר 260 נוסעים בשתי טיסות מנמלי התעופה ברומא ומילאנו, והיא צפויה לבצע עוד טיסת חילוץ נוספת של ישראלים מנמל התעופה ברומא.

"לפני שידענו שאנחנו חוזרים לארץ היה כאן מאוד מותח, כי לא היה ברור מה הולך לקרות. המצב באיטליה קשה וגם לחזור לארץ לא פשוט, אבל מרגיע לחזור למשפחות", סיפרה עדן, סטודנטית לרפואה שחזרה אתמול ארצה. "אני שמחה שנעשה את הבידוד במלון בישראל, כי זה יותר בטוח למשפחות שלנו".

חילוץ הישראלים מרומא בשל התפשטות נגיף הקורונה (צילום: ישראייר)
חילוץ הישראלים מרומא בשל התפשטות נגיף הקורונה (צילום: ישראייר)


זאת עוד, לאחרונה סוכם על שיתוף פעולה בין משרדי החוץ של ישראל וגרמניה בחילוץ אזרחים ממדינות בחו"ל. במסגרת שיתוף הפעולה משרד החוץ הגרמני הורה כי בכל מקום שגרמניה מוציאה מטוס לחלץ את אזרחיה ממדינה ברחבי העולם – אם יתאפשר, גם אזרחים ישראלים יוכלו לעלות על אותן טיסות. ישראל מצדה הבטיחה לסייע לאזרחים גרמנים באופן דומה. מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם נמצא בקשר עם סגן שר החוץ הגרמני, שגרירות ישראל בגרמניה והאגף לעניינים קונסולריים במשרד החוץ.