לחץ (סטרס) מתייחס לתחושת מצוקה כתוצאה מאירוע פסיכולוגי או פיזי. תחושת המתח יכולה להיות רגעית או מתמשכת. נכון לעכשיו, אנו מתמודדים עם סיטואציה חדשה ולא מוכרת וזו הסיבה לכך שאנשים רבים חווים מצוקה נפשית, חרדה ומתח. ככל שהמאורע הוא "פחות נשלט", כך הוא יוצר תחושת סטרס גדולה יותר ולכן מה שאתם חווים הוא תגובה טבעית למצב. תקחו אוויר ובואו נבין מה הקשר בין הדברים ומה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב.

הקשר שחשוב שתכירו: סטרס ומערכת החיסון
כשאנחנו חווים סטרס או מתח נפשי, מערכת העצבים הסימפטטית מופעלת. היא זו האחראית להפעלת תגובת "הילחם או ברח" ("Fight or flight'") שמטרתה להכין את הגוף להתמודדות עם האיום. מבחינה נפשית זה מתבטא בתחושת פחד, דאגה או חרדה ומבחינה פיזית- פגיעה בתפקוד מערכת העיכול ומערכת החיסון. ככל הנראה, סטרס מתמשך, הגורם לרמת הקוטיזול להיות גבוהה במשך זמן רב, קשורה ברגישות גבוהה יותר למחלות זיהומיות.

במצב של רגיעה, מערכת העצבים הפרסימפטטית היא הדומיננטית ואחראית להתחדשות של תאים, עיכול, בנייה והתחזקות. ("Rest and digest") חשוב להכיר את הקשר בין המערכות בגוף ואיך הן משפיעות על תפקוד המערכת החיסונית ובכך לחזק את יכולת הגוף בהגנה מפני מחוללי מחלה שונים ובפרט וירוס הקורונה.

יש מי ששומר עלינו
מערכת החיסון שלנו מתמודדת באופן קבוע ויומיומי עם וירוסים, חיידקים ושאר גורמים שעלולים להוות איום. זוהי מערכת מורכבת וחכמה, עם מנגנוני בקרה מתוחכמים, המערכת מזהה גורם מחולל מחלה, כמו וירוס או חיידק לדוגמה, תאי מערכת החיסון מתקשרים אחד עם השני בתיווך של חומרים שונים אשר המטרה היא לחסל את אותו פתוגן ולייצר נגדו זכרון חיסוני. 

למה וירוס הקורונה מאיים עלינו
בגלל שמדובר על וירוס RNA אשר נוטה לעבור מוטציות ולהשתנות (בדומה לוירוסי שפעת) ובמיוחד לאור העובדה שמדובר על וירוס זואולוטי, כלומר שעבר מוטציה בבעלי חיים ואז עבר לאדם, זה מאתגר יותר למערכת החיסון. החדשות הטובות הן שאצל רוב האנשים המחלה עוברת יחסית בקלות ולא מהווה סיכון ממשי.

לשמור על מערכת החיסון
לחזק את מערכת החיסון זו הדרך הכי טובה שלנו לסייע לגוף בהתמודדות עם נגיף הקורונה. כחלק בלתי נפרד, כדאי לשמור על רוגע עד כמה שאפשר,בכדי שמערכת החיסון שמגנה עלינו תעבוד בצורה האופטימלית. לחץ, לא רק שלא יעזור, אלא גם עלול להפריע לתפקוד התקין של מערכות ההגנה של הגוף.

סטרס מתמשך: מחליש את מערכת החיסון
סקירת מאמרים שהתפרסמה בשנים האחרונות מצביעה על קשר בין תחושת סטרס לבין תפקוד מערכת החיסון. תגובת סטרס ראשונית למצב של איום כלשהו מכינה את הגוף לקראת התמודדות עם המצב, סטרס אקוטי מגביר יצור של חומרים (ציטוקינים) פרו-דלקתיים. לעומת זאת, למצב של מתח מתמשך (מעל כמה ימים) יש השפעה שלילית על תפקוד המערכת החיסונית, במקרה שלנו - על יכולת ההגנה של הגוף בהתמודדות עם מחלת הקורונה 19-COVID. 

יש מה לעשות
מלבד חיזוק הגוף ומערכת החיסון בפרט, יש לנו השפעה על ידי ניהול מתחים. תזונה נכונה תספק לגוף את הרכיבים הדרושים לו כדי להתמודד עם המצב בצורה הטובה ביותר, צמחי מרפא, פעילות גופנית וטכניקות הרפייה חשובות ומהותיות לשמירה על תפקוד תקין של המערכת שמגנה עלינו. גם לשינה טובה יש השפעה מועילה. 

עכשיו זה הזמן לאכול בריא– מה יותר

  • ויטמיני B- משפרים את יכולת הגוף בהתמודדות עם מצבי סטרס, אותם תקבלו מהמזונות הבאים: דגנים מלאים, קטניות, שמרי בירה, אגוזים וחלמון ביצה.
  • ויטמין C- ידוע בחשיבותו לתפקוד מערכת החיסון ובפעילותו כנוגד חימצון. ויטמיני B ו-C הינם מסיסים במים ועל כן הם אינם נאגרים בגוף ויש לצרוך אותם מהמזון באופן יומיומי. הם נוטים להתבזבז בצורה מוגברת כאשר אנחנו במתח. אם אתם מעשנים, חשוב במיוחד לספק ויטמין C כי עישון גורם לחוסר בויטמין זה.
  • טריפטופן ול-תיאנין- חומצות אמינו אשר יחד עם ויטמיני B, מהוות חומר מוצא ליצור מוותכיםעיצביים התורמים לתחושת רוגע ושלווה, כמו גאבא, ולהעלאת מצב הרוח- סרוטונין ודופמין. את חומצות האמינו האלה תוכלו לקבל מתה ירוק, מאצ'ה, ספירולינה, שיבולת שועל, בננות.

עכשיו זה הזמן לאכול בריא– מה להפחית
זה הזמן לחזק את הגוף ולמלא מאגרים, לשמור על תפקוד תקין של המערכות. השתדלו לאכול כמה שפחות חטיפים וממתקים אשר מחלישים את יכולת ההגנה של הגוף. אלה המזונות שאנחנו בדרך כלל מחפשים כשאנחנו לחוצים, סוכר ופחמימות ריקות, קוראים לזה אכילה רגשית. חושב שתהיו מודעים לקשר בין המזון ולחוסן שלכם, תבחרו בצורה חכמה יותר מה להכניס לגוף, במיוחד בתקופה זו.

צמחים שתוכלו למצוא אפילו בסופר
את הצמחים הבאים תוכלו להשיג בקלות. יש להם השפעה מרגיעה למצבי מתח, חרדה וחוסר שקט. קמומיל, מליסה, וורבנה רפואית, לואיזה, פסיפלורה, טיליה ותה ירוק. צמחים אלה זמינים לכולם ויש להם השפעה מרגיעה עדינה גם כאשר צורכים אותם כחליטה.

כמו כן, תה ירוק- צמח בעל השפעה מרגיעה, מכיל את החומצה האמינית ל-תיאנין, שהזכרנו קודם ותורמת לתחושת הרוגע. חליטות של תה ירוק או מאצ'ה לתקופה הנוכחית מתאימות יותר משתייה קפה ועשויות לתרום להפחתת רמות המתח, יחד עם שמירה על עירנות.

למצבים של חרדה ופאניקה, יש תוספי תזונה מיוחדים או פורמולות צמחים בעלי השפעה מרגיעה למערכת העצבים כמו זעפרן, וולריאן, אשווגנדה וטולסי.

בואו נשאר רגועים, נמצא על מה לצחוק ויהיה טוב! גם זה יעבור. 
הרבה בריאות לכולם.