ההגבלות הקשות על יציאה מהבתים והאיסור הגורף להגיע לפארקים, לחופי הרחצה ולמקומות ציבוריים יוצרים "רעידת אדמה" גם בקרב בעלי החיים, המחייבים היערכות מיוחדת. "כמה עמותות דיווחו על נטישות כלבים רבות באזורים שונים בארץ", התריע מנהל השירותים הווטרינריים בגוש דן, ד"ר משה רפלוביץ.

"ההסתגרות בבתים יוצרת צפיפות גדולה בכל שעות היממה, וכנראה יש בעלים שמחליטים לנטוש את כלביהם כדי שיהיה להם יותר מרחב בבית הקטן, וחבל שזה קורה", מעריך ד"ר רפלוביץ, "תגברנו את הסיורים בחוצות הערים, מאחר שאנשים מצויים בתוך הבתים ופחות מדווחים על כלבים משוטטים.

הסיורים המתוגברים נועדו לאתר כל כלב משוטט. כלביות רבות מלאות והגיעו לקצה הקיבולת שלהן. יש גידול חד במספר הכלבים שנאספו מהרחובות, ובשבועות האחרונים אין כמעט אימוצים של כלבים. דווקא בתקופה הזאת, אנחנו מפצירים באנשים שיגיעו יותר לאמץ את הכלבים הבודדים, אפילו לתקופה מוגבלת".

כלב נטוש (צילום: תנו לחיות לחיות)
כלב נטוש (צילום: תנו לחיות לחיות)

תופעה נוספת שד"ר רפלוביץ מאבחן היא פריחה בקרב מי שעובד כ"דוג ווקר" - ויוצא לטיול עם כמה כלבים יחד תמורת תשלום. "בעלי כלבים השוהים בבידוד מוציאים את כלביהם לטיולים מחוץ לבית באמצעות דוג ווקר או שמעבירים אותם לפנסיונים לכלבים ולקרובי משפחה, עד תום הבידוד".

לדבריו, בעלים שאינם בהסגר יכולים להמשיך לצאת עם כלביהם במרחק של עד 100 מטרים מבתיהם. "זה חשוב מאוד לכלבים", הוא מדגיש. לפי התקנות, גם חנויות המוכרות מזון לבעלי חיים יכולות להמשיך לפעול, מה שמונע מחסור באוכל.

אבל הגבלת היציאה מהבית מעבר ל־100 המטרים יצרה בעיה למאכילי החתולים. "ברמת גן, בגבעתיים, בקריית אונו וברשויות נוספות הוחלט לחלק אוכל למאכילי חתולים כדי למנוע מחסור, מאחר שחלק מהמאכילים לא יכולים לצאת לאזורים מרוחקים יחסית מבתיהם", הוא מסביר.

ד"ר רפלוביץ מתריע עוד כי בשל האיסור על ביקורים בפארקים, התגברה לאחרונה תנועה של תנים המגיעים מאזור הירקון לרחובות סמוכים ברמת גן. "מכיוון שאין מבקרים בירקון, גם אין שאריות אוכל, והתנים שמחפשים מזון מגיעים יותר לאזורים מאוכלסים. אנחנו רואים את זה  באזוהרים הסמוכים לפארקים נוספים", הוא מסביר ומרגיע: "התנים לא מסוכנים לבני אדם. בדרך כלל תן שרואה בן אדם - בורח".


בתוך כך, תעלומה אופפת את הימצאם של עשרות עטלפים מתים בימים האחרונים בפארק הלאומי ברמת גן ובמקומות נוספים באזור המרכז. לדברי וטרינר ותיק, "הועלו כמה סברות, שאף אחת מהן בינתיים לא נראית סבירה. ישנם הסבורים שזה קרה בשל גל קור שהיה לפני כמה ימים, היו כאלה שקשרו את זה למגיפת הקורונה וגם הייתה סברה שזה אולי קשור לרשת G5 שהופעלה. אבל בינתיים זה בגדר נעלם ולא ברורה הסיבה". העטלפים לא נשלחו לבדיקה לאחר המוות, ובעיריית רמת גן ביקשו להבהיר שבעקבות הטענות התקיימו בימים האחרונים סיורים מוגברים באזור הפארק הלאומי ולא נמצאו עטלפים מתים נוספים.