בעוד מיליוני אזרחים סגורים בבתים במטרה למנוע את התפשטות וירוס הקורונה, במשרד העבודה והרווחה פועלים למצוא פתרון לאלו שאין להם בית. בישראל כ־1,900 דרי רחוב המוכרים לשירותי הרווחה, ובמשרד מעריכים כי עוד כ־400 אינם מוכרים. 

"מדובר באוכלוסייה פגיעה ביותר", אומרת מהא מטר, מנהלת תחום דרי רחוב במשרד העבודה והרווחה, "רבים מהם סובלים ממחלות רקע וממצב בריאותי ירוד ונמצאים בקבוצת סיכון לסיבוכים אם ייחשפו לווירוס". בד בבד, במשרד מודאגים גם מהסיכון לציבור דרי רחוב והציבור הכללי במקרים שבהם על דר רחוב להימצא בבידוד, אך אין לו את האפשרות לכך. 

השבוע פתח משרד הרווחה מסגרת ארצית חדשה לדרי רחוב, בבית החולים הסיעודי קריית שלמה שבמועצת חוף השרון, ובה 30 מיטות המיועדת לאוכלוסיות קצה. גם במקלט החירום לדרי הרחוב ברעננה הוקצה מרחב לצורך קליטת דרי הרחוב הנדרשים לבידוד, כאשר מדובר במענה ראשוני לקליטת מטופל חדש שקיים חשד כי נחשף לווירוס הקורונה. 

מתחם קרית שלמה של משרד העבודה והרווחה  (צילום: משרד העבודה והרווחה)
מתחם קרית שלמה של משרד העבודה והרווחה (צילום: משרד העבודה והרווחה)

עם זאת, לעובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות, האחראים על הטיפול בדרי רחוב, אין סמכות לכפות עליהם טיפול, ובמשרד מדגישים: "האכיפה היא באחריות מערכת אכיפת החוק, שעמה יש שיתוף פעולה וקשר שוטף".

לדברי מטר, האתגר האמיתי הוא  העובדה שלא כל דרי הרחוב ששים להתפנות כשהם מבינים שיהיה עליהם לשהות בבידוד. "הדאגה הראשונה שלנו היא כמובן לשמור על בריאותם של דרי הרחוב, לשכנעם להיכנס למסגרת, ולוודא שאם חלו, יקבלו טיפול ולא ידביקו אחרים, אבל אנחנו מקווים שהמצב שנוצר גם יהיה הזדמנות לתחילתו של הליך שיקומי משמעותי עבורם", הוסיפה.