משרד הבריאות עדכן הבוקר (חמישי) כי מספר חולי הקורונה בישראל עלה ל-6,211. מנתוני המשרד עולה כי ירושלים מובילה את רשימת הערים שבהן מספר החולים הוא הגבוה ביותר, עם 916 נדבקים, כאשר בני ברק נמצאת אחריה עם 900. מדובר בעלייה של 170 חולים חדשים בבני ברק מאז אתמול. למעשה, מהנתונים עולה כי אחד מכל שבעה חולים בישראל הוא תושב העיר. 

העיר השלישית ברשימה היא תל אביב, בה חלו 324 בני אדם, כאשר בהמשך נמצאות אשקלון, עם 151 חולים, פתח תקווה עם 127, ראשון לציון עם 121, נתניה עם 117, באר שבע עם 114, ובית שמש ואלעד עם 106 בכל אחת. 

"בבני ברק לא מרגישים חלק אינטגרלי מהמערכת הישראלית"

פרופ' מוטי רביד, מנהל המרכז הרפואי מעייני הישועה בבני ברק, התראיין היום בתכנית "הקבינט" ב-103FM, ואמר כי "הממשלה בשביל התושבים בבני ברק זה גוף חיצוני, זו לא הממשלה שלהם. במקרה הטוב צריך להישמע כי זה הממשלה, אבל הם לא מרגישים חלק אינטגרלי מהמערכת הישראלית, הם מדברים על 'אנחנו ואתם', זו התחושה".

"לגבי מעייני הישועה - בית החולים עובד, גם המיון הרגיל פועל והקמנו אוהל כזה משוכלל בכניסה לבית החולים עם 22 מיטות, שמיועדות לכל מי שנכנס ועובר סקירת רופא", אמר רביד בפתח דבריו. "אם הוא חשוד בקורונה, לוקחים בדיקה והוא שוהה באוהל עד שיש תשובה".

בתוך כמה זמן יש לך תשובות?
"ארבע שעות, כי אנחנו בודקים אצלנו. המעבדה שלנו בודקת, אז כבר יצאתי מהסיוט הזה שהיה עד לפני שבוע, של לקחת את הבדיקה ולא לדעת כמה זמן עד שתתקבל תשובה ואם תתקבל תשובה. חולים נתקעו יומיים-שלושה כשהם חשודים וזו צרה שפגעה בכול בתי החולים, כי חשוד צריך להיות לבד. אנשים מאומתים או כאלה שנדבקו אפשר לשים 3 בחדר, כי אין שום בעיה שהם ידביקו אחד את השני, הם לא יעשו נזק. אדם חשוד בקורונה אתה חייב לשים בחדר לבד, כי אתה לא יודע אם הוא בריא או חולה ולכן לא יכול להיות עם אנשים נוספים, לא בריא ולא חולה. זה גזל הרבה משאבים, היום המצב קצת יותר טוב מהבחינה הזאת. אנחנו עם קרוב ל-30 חולים ו-8 מושמים, על הגודל הקטן שלנו זה עומס לא פשוט". 

מה זה מעיד שיש מעט מונשמים?
"על כך שהאוכלוסייה בבני ברק צעירה ולכן למרות אחוז הנדבקים הגבוה, שיעור החולים במצב קשה הוא נמוך, זה המזל. אגב, יש חולים בבני ברק שהולכים לבתי חולים אחרים, אנחנו לא המקום היחיד שמקבל חולים מהאזור, גם שיב"א מקבל ואני חושב שגם אחרים, אבל כמובן אנחנו הכתובת הראשונה. כאשר אצלנו קשה, יש הרבה מאוד אנשי צוות בבידוד, יש לנו אנשי צוות שנדבקו. חלק קטן נדבקו כאן והשאר בהדבקה קהילתית".

אתה הרבה שנים מנהל את בית החולים שם, מה אתה למד?
"האוכלוסייה הזאת מצטיינת בשלוש תכונות , 1 – הם צעירים, 2 – צפופים מאוד, 3 – ההסברה הגיעה אליהם באיחור כיוון שחלקם לא צופים בטלוויזיה, חלקם צופים רק בערוצים הסלקטיביים שלהם, הממשלה בשבילם זה גוף חיצוני, זו לא הממשלה שלהם. במקרה הטוב צריך להישמע כי זה הממשלה, אבל הם לא מרגישים חלק אינטגרלי מהמערכת הישראלית, הם מדברים על 'אנחנו ואתם', זו התחושה".



סוג של התפכחות? של הבנה?
"כן, בהחלט כן.  לא בכולם, עדיין יש מוקדים שמצפצפים גם היום, אבל הולכים ופוחתים. מה שקרה טוב זה שהרבנים, כולם בלי יוצא מהכלל, הבינו את המסר, הפנימו את הסכנה ומדברים בכל מקום, לכל אחד, לצאן מרעיתו, ומעבירים את המסר גם לגבי הצורך בבידוד".

ייתכן וזה קצת מאוחר מדי?
"אין מאוחר, ברור שיותר טוב לו זה קרה לפני שבועיים-שלושה, אבל טוב שזה קורה כעת, כי בוודאי לא כל האוכלוסייה נדבקה, גם לא רוב האוכלוסייה. הניחוש של כל אחד מאיתנו טוב כמו של כולם אחר אבל שיעור ההדבקה כנראה פי 5 או 10 מאלה שאומתו, עדיין חלק קטן מהאוכלוסייה. הפוטנציאל להמשיך להדביק גדול מאוד ואם היום אתה מבודד חולים, מבצע שהחל אבל עושים אותו לאט מידי, בעצלתיים, יותר מדברים מאשר עושים, אילו היו מוציאים באמת את החולים למלונות ומדללים משמעותית את מספר החולים - אז ההדבקה הייתה יורדת".

למה זה איטי?
"למה עדיין לא בודקים כמו שצריך? למה לא מכניסים בדיקות סרולוגיות? יש אלף 'למה' והתשובה לכולן אחת – האיטיות לא רק של משרד הבריאות הוא עושה הרבה אבל הוא לא יכול לבד ולא עוזרים לו".

המנגנונים העירוניים מסוגלים להתמודד?
"לא, בוודאי שלא. הם לקחו אלוף במילואים נחמד כדי שיעזור להם, אבל הוא גנרל בלי חיילים, מה הוא יכול לעשות חוץ מתוכניות? לבני ברק עירייה לא עשירה במיוחד התמודדה די יפה, בשנים האחרונות חל שיפור גדול בבני ברק, גם מבחינת הארנונה, מבחינה תקציבית, מבחינת הסדר, הרבה מאוד דברים השתנו והרבה לא. הצפיפות בכבישים לא השתנתה אבל סך הכול העירייה עובדת".

מה יקרה בחג? משפחות גדולות, עניות, נתמכות, פסח, חמץ?
"הרבנים כולם הקלו מאוד בכול הנושא של הכשרות, עשו באמת את החיים קלים. אין צורך להגעיל כלים, מספיק לשים אותם בתנור לקצת. לא צריך לעשות ביעור חמץ כמו שהיו עושים, אלא רק את המטבח והמקרר. לא צריך לעשות ניקיונות גדולים, כתבו כולם כמו שבת רגילה".

בעצם נכנס היגיון?
"כן, אלה הבשורות הטובות, כי זה נותן תקווה. זה יהיה באיחור כן, וזה יעלה בעוד חולים ובעוד מתים, אין ספק. אבל, יש איזשהו אופק שהציבור הזה מתפכח, מבין את הסיכון ומתחיל לעבוד כמו שצריך. סך הכול, זה ציבור נאור ואינטליגנטי, אלה לא אנשים בורים".

כמה עוד אנשים אפשר להכניס לבית החולים שלך? כמה מקום פנוי יש?
"בבית החולים יש 317 מיטות אז יש מגבלות. שיב"א סגר ארבע מחלקות פנימיות והפך לקורונה, לי יש מחלקה פנימית אחת ויש גם חולים אחרים אז אני לא יכול לסגור. כל הזמן מדברים 'קורונה', יש במדינת ישראל 200 חולים קשים בקורונה, יש עוד 10,000 אלפים חולים קשים בכול בתי החולים ואני מפחד שיותר אנשים ימותו ממחלות רגילות בגלל שהם לא באים לבית החולים לטיפול".

קורונה – שאלות ותשובות