ראש הממשלה  הכריז אמש על החרפת האכיפה במגזר החרדי ובפרט בעיר בני ברק, וכמו כן גם על הגבלות תנועה נוספות במוקדי התפרצות נוספים, דוגמת השכונות בדרום תל אביב. ד"ר בועז לב, ראש צוות הטיפול במגפות של משרד הבריאות, התייחס  בתוכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM לקצב ההדבקה ולסוגיית המגזר החרדי, ואמר: "ההתפרצות שם יכולה להבעיר את המגפה כאש". בהמשך ענה על השאלה מתי יאפשרו לאנשים להתחיל לצאת, ואמר כי "הכול תלוי בעקומת ההדבקה. אנחנו עדיין לא נמצאים בירידה של המגפה הזאת. אני מקווה שבשבוע הקרוב נגיע לשם".

משעל: ינקטו משנה זהירות עם ליצמן והאדמו"ר מגור? יבדקו יותר? יעקבו אחריהם?
"אני מניח שהיחס אליהם יהיה כמו אל כל חולה אחר, צריךלשמור על קבוצת הסיכון, לבדוק חום, לראות מה מתפתח. ככל שהמצב מחמיר צריך לראות האם נדרש אשפוז או לא. אני מקווה שהכול יחלוף, רוב החולים במחלה הזו יחוו מחלה יחסית קלה, בקבוצת הסיכון היא עלולה להחמיר, אבל רובם גם מבריאים, ואת זה צריך לזכור".

משעל: אתם עוקבים אחרי מה שקורה עם ליצמן?
"אנחנו, כמו כל מי שעובד בקבוצה, דואגים לחבריה. אבל אני אישית לא ראיתי אותו תקופה ממושכת, אני בתחום אחר".

פלג: אתה ראש צוות הטיפול במגיפות במשרד הבריאות, עד כמה המצב חמור בבני ברק ובאלעד? העובדה שהצבא נכנס בכל הכוח לתמונה יכולה לגרום לנו לחשוב שהמדינה תוכל להתמודד עם ההתפרצויות החריפות שם. משעל: ממה שהבנתי עד כה, קצב העלייה בישראל הוא איטי, לכן השאלה משמעותית מאוד.
"השאלה היא מאוד משמעותית לגבי כולנו. אני חושב שההתפרצות שם יכולה להבעיר את המגפה כאש, כמין גץ, אבל יש כאלה גצים במספר מקומות. השאלה היא אם נוכל להתמודד? התשובה היא בוודאי, אנחנו לא מרימים ידיים ואומרים: 'שיישרף כל העניין הזה'. אנחנו נלחם בכל צורה שהיא, גם לבריאותם וגם לבריאותנו, אין בכלל ספק שהכניסה של צה"ל והאכיפה היא חיונית".

משעל: כשאתה אומר אכיפה, אתה מתכוון לכך שעכשיו יוציאו את החולים מבני ברק? הבנתי שזו המטרה אבל שבפועל זה לא עובד.
"המטרה היא, בכלל כמדיניות בתחלואה הזאת, לקחת את החולים ולבודד אותם כדי שלא ידביקו את סביבתם. בפרט באזורים עם צפיפות אוכלוסין, שם הבעיה יותר גדולה ויש מבוגרים רבים. הצפיפות של האוכלוסין בהחלט מהווה סוג של סיכון ולכן אני מאוד מקווה שיפנימו את העובדה שזה צעד חיוני לשמירת הבריאות שלהם".

פלג: את האירוע מנהלים אנשים מאוד רציניים. בכל זאת אני שואל אותך, איך קרה מצב שאנשים נוחתים בארץ ממוקדי התפרצות ידועים ונשלחים לבתיהם? האם יש כאן רשלנות?
"האם זה תקין? התשובה היא לא, זה לא תקין. אני לא יודע באופן ספציפי למה זה לא קרה ולמה הם לא נשלחו, לא תודרכו ולא הובאו למקומות בהם הם צריכים להיות. זה לא תקין, אין לי מה לומר, פשוט לא תקין. אנחנו לא יושבים בשדה התעופה כדי לאכוף את הדברים האלה, צריך לברר ולראות למה זה לא קרה. זה דרך אגב קרה בעבר, אבל זה לא טוב, זה פשוט לא טוב. ככל שאנחנו יכולים אנחנו צריכים להדק ולהקפיד דווקא בעניין הזה של אנשים שבאים ממקומות התפרצות. אנחנו יודעים שסגירת הגבולות בהתחלה הייתה צעד שחסך מאיתנו הרבה מאוד תחלואה, אין סיבה עכשיו לפתוח את החרצובות האלה ולאפשר את הפריצה הזאת".

משעל: לפי הדיווחים שלכם קצב העלייה יורד, מתי יתחילו לשחרר אזרחים מהבתים? להוריד את המגבלות?
"זה מאוד תלוי בהתנהגות של עקומת המגפה, ככל שנרד מתחת להדבקה של 1-1. המגפה התחילה בהדבקה מערכית של אחד לשלושה".

משעל: כמה זה היום?
"אנחנו לא שם, אנחנו יותר קרובים ממה שהיינו בעבר, אבל לא שם עדיין. ההעברה היא מערכית, גם 1.5-1.3 זה עדיין הרבה, אנחנו צריכים לרדת מתחת, אחרת המגפה ממשיכה להתפשט ולא להצטמצם".

משעל: מתי יתחילו לאזן לכיוון הכלכלי?
"האיזונים האלה צריכים להיעשות, אני מסכים. הדאגה הראשונה שלנו היא הבריאות, המשק קורס ויש לזה מחירים מאוד כבדים. גם חולים אחרים לא מגיעים לבתי החולים כי הם מפחדים מהקורונה, זאת סוגיה שגם צריכים לפתור".

משעל: אפשר לשחרר אזורים לא נגועים, יש מקומות שקצב העלייה ממש 1-1, למה אי אפשר שם ?
"אנחנו בהחלט ננקוט במדיניות כזאת כאשר נדע שאנחנו נמצאים על קרקע בטוחה. מהבחינה הזאת זו תהיה מדיניות ממלכתית גם לגבי בתי הספר ומקומות לקניית מזון, ברגע שנהיה בקרקע יציבה. אנחנו לא שם".

משעל: אני רק מנסה לתרגם למעשים את הנתונים שלכם.
"זה לא שאנחנו מרוצים, אנחנו נהיה מרוצים כשנראה שהמגפה בדעיכה, אנחנו לא שם. זה נוח להישען על האמירות האלה".

משעל: של המנכ"ל שלך.
"אנחנו עדיין לא נמצאים בירידה של המגפה, אני מקווה מאוד שאנחנו בשבוע הקרוב נגיע לשם. מקווה שגם נוכל להשתלט על כל המוקדים האלה ולראות אותם יורדים. אני מקווה שזה יהיה בקרוב, אבל לומר לך מתי זה יקרה? זה יקרה כשנבדוק את המספרים ונראה שאנחנו שם".