משבר הקורונה שיתק את המדינה כולה, והביא לסגירת מקומות עבודה, בתי ספר, גני ילדים, מתנ"סים, מסעדות ובתי קפה בעיר שהייה ידועה כ"עיר ללא הפסקה". רון חולדאי, ראש העיר של תל אביב שוחח היום (חמישי) עם גדעון אוקו ב-103FM, והתייחס למשבר והשפעתו על ישראל ועל עירו. בנוסף, סיפר על הצעדים שהוא נוקט, כדי לסייע לתושבים: "יש לנו מערכת שלמה שדואגת לספק את המצרכים הבסיסיים למי שידו אינה משגת, הכוונה היא למזון. אנחנו צריכים לתת שירות תרופות ומצרכים, עד הבית, לאנשים שלא מסוגלים להשיג בעצמם".

קודם כל, מה שלומך ברמה האישית?
"אני בריא, אני מרגיש מצוין, אני עובד, אני בר מזל כי אני עסוק, בניגוד לאחרים שמבודדים אבל משועממים. אני עובד כל הזמן.

מהעירייה?
"לא, עבדתי מהבית רוב הימים, יומיים בלבד הייתי במשרד ולא כל היום, רק מספר שעות. גם כשאני עובד מהמשרד אני עובד לבדי, יש שני עוזרים מאחורי הדלת ששומרים על בידוד, ועובד בעיקר בשיחות ועידה וטלפונים".

איך אתה מסתדר עם הגעגוע לנכדים?
"נורא מתגעגע. יש לי נכדים שחזרו מהודו לבידוד אז בכלל אני מת לחבק. תשמע, זה קשה".

כזה דבר עוד לא היה לנו.
"לא, אבל היו לנו דברים הרבה יותר גרועים מזה".

כן? זה מרגיש להרבה אנשים שזה המשבר הכי חריף שהמדינה ידעה.
"דאגו ללבות את זה כאילו זה המשבר הכי חמור שהיה לנו, זו פשוט אשליה ודבר כל כך לא נכון. עם ישראל חווה את השואה, שליש מאיתנו הלכו ונעלמו מהעולם, אחוז מתושביו במלחמת העצמאות נהרגו והלכו לעולמם, במלחמת יום הכיפורים היה עבורי לפחות סיכוי הרבה יותר גבוה להיפגע ולהיהרג, ואני לא מדבר על זה שזה יצר עוד אלף ואחד דברים. המשבר בשנת 2003 כשהיו הפיגועים, והמסעדות היו סגורות, ובתי המלון היו סגורים, ואנשים היו באבטלה נוראית להרבה מאוד זמן. כל הזמן מנסים להעצים את המשבר הזה, כל הזמן כאילו זה המשבר הכי גדול וזה לא נכון".

תושבים רבים בתל אביב חוששים מאוד מדרום העיר, גם בגלל הבריאות אבל גם בגלל החשש שהפשיעה תעלה, איך אתם נערכים לזה?
"יש הבדל וצריך לחלק את הדברים.  הדבר הראשון, יש פה משבר שגרם להמוני בני אדם לאבד את מקור פרנסתם, זה לא רק העובדים הזרים, זה גם ישראלים שירדו מתחת לקו שהם מסוגלים לתחזק את עצמם. שם אנחנו נכנסים ויש לנו מערכת שלמה שדואגת לספק את המצרכים הבסיסיים למי שידו אינה משגת, הכוונה היא למזון. הדבר השני, בגלל משבר הקורונה אנחנו צריכים לתת שירות תרופות ומצרכים, עד הבית, לאנשים שלא מסוגלים להשיג בעצמם. כל השירות עובד כרגע באמצעות מתנדבים ועובדי עירייה ואנחנו מגיעים לכולם. תחשוב שאם היה לנו מטבח וחדר אוכל שהכיל אלף אנשים כל צהריים לכל מיני אנשים שידם לא השיגה, היום אנחנו לא יכולים לקיים חדר אוכל וצריכים להגיע עם האוכל עד לפתח הבית".

ואתה מצליח? אין בתל אביב אנשים שזקוקים לעזרה שלא איתרתם אותם?
"זאת בדיוק הנקודה בה אנחנו עוסקים ולשמחתי אנחנו נמצאים במציאות מאוד יעילה. אני מאוד מקווה שאין לי בעיר הזאת מישהו שאני לא יודע עליו ולא הגעתי אליו. עשינו כל מה שאפשר בכדי להגיע מצד אחד לכל אלה ומצד שני למשפחות שעד אתמול החזיקו את עצמן. אמא שהיא מפרנסת יחידה, שהפכה למובטלת - אני צריך קודם כל לדאוג שיהיה לה אוכל להאכיל את ילדיה, את זה אני עושה, זה הדברים שנקראים חירום. מצד שני, יש לי תפקיד אחר וזה לתחזק את כל השירותים הבסיסים שקיימים בעיר".

המשבר הכלכלי של העסקים בתל אביב מורגש בצורה קיצונית, מה יהיה ביום שאחרי? איך תראה תל אביב? או ישראל?
"למה שאני אהיה הנביא ואראה שוטה? אני לא חושב שאני יכול לדעת מה יהיה, אני יכול לדעת רק דברים מסוימים. אני יוכל לדעת שאני בשנה הקרובה לא אוכל לספק את השירותים שנתתי בעבר. סגרתי את כל המתנ"סים, את בתי הספר. עד שאנשים יחזרו למסעדות, אני לא יודע מתי זה יקרה. אנשים יפחדו להתגודד ולהיות ביחד, אז מסעדות לא תתחלנה לפעול לפני עוד הרבה זמן וצריך להבין את זה, גם אם יתחילו לשחרר. אני רק רוצה, ככל האפשר, שישחררו כדי שהכלכלה הבסיסית תתחיל מחדש לעבוד, כולל התעשיות, כולל הייצוא. צריך לשקם את הכלכלה, אבל עדיין נהיה במשבר כלכלי גדול, עדיין על רשת הרווחה שלנו יפלו הרבה מאוד אנשים וזה לא פשוט. אתה חושב שבעוד חודשיים- שלושה כל המובטלים ימצאו עבודה מחדש?"

ברור שלא, האחריות היא של הממשלה, איך אתה כראש עיריית תל אביב יפו עוזר בינתיים?
"אני הולך יחד עם הממשלה כרגע והם יקבלו שלושה חודשים פטור מארנונה. לעירייה אין חיסכון, העירייה נותנת שירותים מהארנונה. עם כל הארנונה ניתנים השירותים, גם אני מקבל פחות ארנונה, מסיבות של פשיטות רגל וכו', ואני צריך לספק את השירותים. לעירייה אין רזרבות, רק למדינה יש לתת. מצד אחד יש לה חסכונות ומצד שני היא יכולה להדפיס כסף".

תרצה להתייחס לאירועים אתמול ביפו?
"אני רואה את זה בחומרה רבה, אבל גם כאירוע מקומי. יפו בסך הכול מקיימת את כל ההנחיות וההוראות. היה פה אירוע מצער ומקומם והוא בטיפול המשטרה ביעילות עד לרגע זה. אני חושב שכבר הבוקר חזרנו לשגרה".

מה דעתך על ניהול משבר הקורונה עד כה?
"תראה, אמרתי ואני אחזור על זה. מהיום שהחל המשבר הזה אני לא מביע דעה ולא מבקר, להפך, עיריית תל אביב בראשותי וכל מי שנמצא בשרשרת, אמרתי - 'אנחנו חיילים של המהפכה, אנחנו נהיה ממושמעים. במשבר, המשמעת היא מפתח ערובה להצלחה'. גם אם יש לי דעה כזאת או אחרת, זה לא משנה. חשוב שיהיה קו אחיד שכולם יפעלו על פיו, רק כך אפשר לנהל דבר כזה".

מה דעתך על המהלך של עמיר פרץ ושמולי ממפלגת העבודה שאתה מזוהה איתה?
"על העניין המוסרי של מה שהם עושים, זה הם יצטרכו לענות עם עצמם. אותו דבר כמו שגנץ צריך לתת לעצמו דיווח. על העניין המעשי - אין לזה משמעות היום מאחר וגנץ נכנס, הרי אין מפלגת העבודה, אין. זה לא שיש היום מפלגה שיש לה ערכים שמבטאים את הערכים של מה שקוראים 'מפלגת העבודה', היא יוק. כך צריך להבין את זה ולכן אין משמעות אם הם כן יכנסו או לא יכנסו. לפחות היו צריכים להישאר באופוזיציה, אחרי כל מה שאמרו, אבל כנראה שהכיסא מזמין. כאילו הם יעזרו במשהו כדי לטפל בקורונה או להשפיע על משהו, אין".