ברקע דיון השרים הטלפוני סביב גיבוש נהלי הסגר סביב בני ברק, ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן התראיין אצל פרופ׳ אריה אלדד ורוני בר און ב-103FM, וסיפר על העתירה שתכננה העירייה להגיש לבג״ץ, כמו גם על החששות של תושביו ממוקד ההתפרצות המקומי בעיר החרדית הסמוכה.

אתה מאיים לפנות לבג"ץ בדרישה להטיל סגר על בני ברק, הסבר, נמק, פרט.

"יש לנו חיים משותפים. בניגוד לכל הישראלים והערים בישראל שמביטים עכשיו באמת בהרבה עצב וכאב על מה שקורה בתוך העיר בני ברק, לנו יש חיים משותפים יום יום עם בני ברק, גם בלי הקורונה. ובגלל זה, מה שקרה בעשרת הימים האחרונים, בגלל ששם התפרצה המגפה בצורה לא פרופורציונלית לשום מקום אחר בארץ, ואחת התופעות הכי חמורות בעולם, התחילה זליגה של ההידבקות גם אלינו״.

עוד הוסיף ראש העיר: ״בגלל שיש לנו מעגלים משותפים, רמת גנים שעובדים בבני ברק, בני ברקים שעובדים אצלנו ברמת גן, כולל בעירייה, באים לעשות קניות אצלנו, אנחנו עושים קניות אצלם, נוסעים ביחד באותם קווים של אוטובוסים, שעדיין ממשיכים לנסוע, מבלים באותן גינות, כל הדברים האלה עדיין מתקיימים, זה אמנם בעוצמות הולכות ופוחתות, זה היה הרבה יותר לפני כמה ימים, גם המשמעת שלהם השתנתה דרמטית, ההפנמה של ההוראות של משרד הבריאות והממשלה. אבל אנחנו רואים המספרים שלנו שהיו כל הזמן, ובאופן טבעי ככה גם צריכים להיות, כמו תל אביב, כמו גבעתיים, כמו קריית אונו, כמו כל הערים סביבנו שזה אותה סוג של אוכלוסייה, אותה התנהלות, אותו אורח חיים, פתאום אנחנו מזנקים בצורה מטורפת, מגיעים לקצב הדבקה כפול מתל אביב, של בערך 70% יותר, 1.7 מעל כל הממוצע של ערי גוש דן שעוטפות אותנו, ואז נשאלת השאלה 'מאיפה השונות הזאת? למה אנחנו משלמים כל יום בעודף חולים על הערים השכנות שלנו?', ובדקנו את כל האפשרויות המתקבלות על הדעת״.



שאמה סיים את תשובתו: ״רצינו להאמין שזה אולי בגלל שיבא, בית החולים הכי גדול בישראל שנמצא בחזית המאבק נגד הקורונה, שאחוז גדול מרופאיו ורופאותיו עם תושבי ותושבות העיר רמת גן, אבל הסתבר שיש שם 0 הדבקה בפלח הזה של האוכלוסייה, ואז נשארה כל ההטיה לבני ברק. פנינו לממשלה ב-2 מכתבים, אמרנו להם 'תעשו משהו, תנו התייחסות, תבדקו, אפשר להגיע לדברים בהסכמה', לא צריך דרך אגב לסגור את כל בני ברק, מספיק לעשות בקרה, אבל באמת הרמטית".

יש עכשיו הסדר של בדיקות בכניסות לעיר, זה לא מספק בעיניך?
"זה עוד לא קיים. בבריאות הציבור אני לא סומך על אף אחד, רק על עצמי. שלחתי את הפיקוח גם הבוקר, וצילמו את כל הצמתים הרלוונטיים, אז בצד השני, שלא נוגע בכלל לרמת גן, כן יש ניידת ובעוד מקום, אבל יש המון נקודות כאלה, ויש נקודות מרכזיות כאלה, אפילו משהו סמלי עוד לא נעשה. אני מבין שהממשלה הולכת להתכנס היום אחר הצהריים בהתכנסות טלפונית ולאשר את תקנות החירום. אני גם יודע שמצה"ל פנו אלינו וביקשו שניתן להם מקומות להיערכות של חטיבת מילואים שהולכת להתגייס לטובת העניין וגם אופרציה של לוגיסטיקה. אז כן יש לפחות תכנון או מחשבה, וגם האמירה אתמול של ראש הממשלה, שהיא מצוינת, שהוא עמד מול כל עם ישראל ובפעם הראשונה מישהו הודה שיש בעיה חמורה, לא רק במספרים, שמצריכה התייחסות נקודתית".

אתה יכול להבין את 'ההליכה על הביצים פה'?
"אני אגיד לך בדיוק למה, אני מרגיש את זה על בשרי, לא צריך להיות גאון גדול. ברגע שאתה רק מצייץ את זה, יש אנשים שבמקום לדבר לעניין, ויש להם את זה לפעמים גם בתגובה אוטומטית, לא משנה מה אתה אומר - 'אתה שונא ישראל, אתה אנטישמי, אתה נאצי', חלילה מלהזכיר את המילה הזו, אבל אין ברירה, זה מה שאומרים, 'אתה רוצה להכניס אותם לגטו, אתה שונא דת, אתה רודף דת, אתה רודף אותם בגלל שהם חרדים, אתה חוזר על עלילות דם שעשו נגד היהודים'״.

קורונה בבני ברק (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
קורונה בבני ברק (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)


עוד הוסיף שאמה: ״זה מצחיק, הרי אנחנו באמת לא מאשימים, להיפך, אנחנו רק רוצים לעזור. ההחמרות בהגבלות התנועה שאנחנו מבקשים, גם אם זה הרמטי לגמרי, זה קודם כל לטובת תושבי ותושבות בני ברק, זה מה שמקומם וכל כך כואב. הרי אם אותה הנהגה חסרת אחריות שקיבלה את ההחלטות לפני 3 שבועות להמשיך עם תלמודי התורה, עם הישיבות, עם כל החגיגות, להמשיך עם התפילות בלי הפסקה בפורמטים מאוד רחבים וצפופים - זה מה שהביא אותנו עד הלום. זה לא שמישהו הפיץ שם פיגוע ביולוגי דווקא במרכז בני ברק. זה לא שהחרדים יותר רגישים לנגיף".

גם נאמר דבר מאוד חשוב, שסך הכול הציבור החרדי הוא הציבור הכי ממושמע, רק שהוא ממושמע למנהיגיו, והם נעדרו, והמובילים שבהם גם נעדרים מבני ברק, הם פשוט עברו מקום.
"מבחינתם זו החלטה באמת קשה להפסיק את כל העולם התורני, את עולם הדת, אבל בגלל זה יש ממשלה שיכלה לקחת אחריות ולכפות".

אני לא יכול אפילו לקבל את זה, מה זה להפסיק את עולם הדת? הם לא דתיים, אמונה חיה בליבו של אדם, באמונתו. שבו בבתיכם ובמרפסות ותגידו תפילה גדולה.
"אנחנו מכבדים כל אחד באמונתו עד שזה מסכן את בריאות הציבור".

אני רוצה לכבד את הילדים שלי ואת אחיי שגרים בבני ברק.
"הם אחים גם שלנו, ובאמת כל מה שאפשר לעזור, אני גם הצעתי את זה אישית לראש העיר שם, חברי אברהם רובינשטיין, ואנחנו עושים הרבה פעולות כדי לנסות לסייע, כי הם באמת במצוקה קשה. אבל אי אפשר להפקיר את רמת גן בגלל שאנחנו ערים משולבות. אנחנו באמת ערים משולבות, יש לנו רחובות משותפים, לא רחוב אחד, יש לנו מוסדות משותפים שפעלו עד לא מזמן, מקומות מסחר משותפים. אז הממשלה גררה רגליים כי אנחנו מבינים את הרגישות".

אני לא.
"לא שהיא מוצדקת".

לא בא לי להבין אותם, בא לי שהם יגנו עליי, בא לי שהם יגידו 'יש פה בעיה'.
"ולכן, האחריות שלי, למרות שאני לא שר בריאות וראש ממשלה, רק ראש עירייה, הכנו את הבג"ץ עד אתמול ב-22:00. ראש הממשלה עמד בשעה 21:00 ונתן הסברים, אמרנו 'ניתן הזדמנות', אנחנו לא ששים אלי קרב, בוא נראה מה קורה ב-24 השעות הקרובות בשטח. העתירה מוכנה, היא גם פורסמה לציבור, היא חתומה, רק צריך להגיש אותה לבית המשפט העליון בירושלים. אני מקווה לשינויים, ואם לא, יש לנו שופטים בירושלים".