רוני עמרני, בת 23 מאשדוד, נולדה עם שיתוק מוחין המתבטא במגבלה פיזית בארבע גפיה. היא מתניידת על כיסא גלגלים ממונע ועל קביים. כיום רוני היא סטודנטית בשנה אחרונה לתואר ראשון בעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר אילן, ובמסגרת לימודיה משתלמת בהכשרה מעשית בשיקום של אנשים עם מוגבלויות קוגנטיביות ועיכוב התפתחותי שכלי. מאז פרוץ משבר הקורונה וההחלטה להשבית את הלימודים, כמו יתר הסטודנטים רוני עברה ללמוד בצורה מקוונת מהבית, ולמרות הקשיים וההסגר היא מצליחה למצוא גם למצוא יתרונות במצב הנוכחי.

"אני לא נדרשת להתמודד כל בוקר עם תהליך ההתארגנות והיציאה מהבית, שלוקח הרבה יותר זמן מלאדם ממוצע בשל המגבלה הפיזית, אבל כמובן שקשה גם לי לא לפגוש חברות ולא לצאת להופעות ולמסעדות", היא מספרת ומוסיפה: "באופן אירוני, מרגיש פתאום שכולנו באותה הסירה וחווים את אותה 'המגבלה'. משהו קורה בתחושות הפנימיות של אדם כאשר החיים שלו נעצרים והוא לא יכול לחיות עוד כפי שהיה רגיל. אלה דברים שאנשים עם מוגבלויות מתמודדים איתם ביומיום עם ובלי קשר לקורונה. אולי בטווח הרחוק זה דווקא יהפוך את החברה שלנו לסובלנית ומכילה יותר אנשים עם מגבלות, כעת כשכולנו לומדים על בשרנו מהי המשמעות של לחיות בהיעדר משהו בסיסי כל כך, כמו יכולת תנועה, ולהיות מוגבל בשל כך".

עמותת איל"ן (איגוד ישראלי לילדים נפגעים) פתחה השבוע קו חם לתמיכה באנשים עם מוגבלויות פיזיות, במטרה לתת מענה מיידי עבור בוגרים וילדים כאחד להתייעצויות, תמיכה נפשית, זכויות ומידע חיוני. בימים הקרובים ייפתח גם צ'ט באתר העמותה עם עובדים סוציאליים שהוכשרו למתן מידע וסיוע. בנוסף, העמותה פרסמה אוגדן זכויות מעודכן ונרחב ראשון מסוגו בארץ לכלל אוכלוסיית ילדים ובוגרים עם מגבלות פיזיות, אשר עוסק בנושאים הקשורים בקורונה. "אני בטוחה שהמון משפחות ומשתקמים יוכלו להיעזר בקו החם של איל"ן, בין אם זה לאוזן קשבת ותמיכה נפשית, וגם כדי להבין מה הזכויות שלהם נוכח התקופה המורכבת הזו. הכי חשוב בתקופה הזו - למרות שאנחנו הרבה לבד, לא להרגיש בודד, וזה משהו שאיל"ן תמיד התמידה בו, גם בשגרה", אומרת עמרני.

הקו החם של איל"ן, 1800-505055, פעיל בימים א'־ה' בשעות 8:00־20:00, ובימי ו' בשעות 8:00־12:00. את הקו מאיישים עובדים סוציאליים מהעמותה, אשר מעניקים מענה מיידי, ובמידת הצורך, אם נדרש סיוע נוסף - מלווים ומפנים לגורמים רלוונטיים להמשך טיפול.