מאז פרוץ מגיפת הקורונה בישראל מוצאים עצמם אנשי עמותת נט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי) מתמודדים עם סיוע לטראומה לאומית מסוג שכמותו לא חוו.לפני כשבועיים הודיעה נט"ל כי היא פותחת את קו הסיוע לציבור הרחב כדי לסייע לסובלים מחרדה עקב השלכות המגיפה. מאז הגיעו למוקד כ־6,000 שיחות וממוצע, השיחות החדשות שמתקבלות במוקד עומד על כ־300 ביום.

בנט"ל מציינים כי נראה שקיים קשר בין החמרת ההנחיות לדיווחים על לחץ וחרדה, שכן עם החמרת הסגר הוכפל מספר הפניות לקו הסיוע. שיא נוסף נרשם יממה לאחר הדיווח על המת הראשון בישראל מהמגיפה והדיווחים על מקרי ההדבקה והפטירה בבתי האבות.

40% מהפונים הם מעל גיל 70, כאשר השיחות עוסקות בעיקר בבדידות ובחוסר האונים שלהם. 35% פונים בגילי 45־60 שדיווחו כי הם חרדים לשלום משפחתם או הוריהם. 25% מהפונים היו מתחת לגיל 45, לרוב הורים שחוששים לילדיהם הצעירים. מרבית הפניות (62%) הגיעו מנשים.
עוד עולה מהנתונים כי בימים האחרונים יש יותר דיווחים ומחאות על המצב הכלכלי והעלייה במספר המובטלים. בקו הסיוע של נט"ל מרגישים את הלחץ היטב ומדווחים שבסוף השבוע האחרון חלה עלייה של 20% בפניות, עובדה שמצביעה על חרדה קיומית־כלכלית. הפונים מבקשים עזרה וקבלת מענה לגבי סיוע בארוחות ותרופות והם חרדים לגורלם.

דליה יוסף, מנהלת קו הסיוע של נט"ל, אמרה ל"מעריב": "הבנו שיש פה חירום לאומי ושציר להתגייס באופן מיידי. מה יותר נכון אם לא לתת תמיכה טלפונית כשכולם מבודדים בבתים? אנו נותנים מענה למאות פניות ביום. המעבר משגרה לחירום היה מיידי. היינו ערוכים להפעיל את הקו מהבתים ואנחנו עושים זאת מתוך תחושת סולידריות וערבות הדדית במצב הזה".

היא מוסיפה בנימה אישית: "תוך כדי העבודה אני דואגת לבריאותו של אבי בן ה־88, שנמצא בדיור מוגן, ומבינה שאת חג הפסח לא נוכל לחגוג איתו ועם משפחתי המורחבת כמו בכל שנה. הימים שלפני החג עלולים להביא בנסיבות הקיימות תחושה של חוסר אונים, כשהחג הכי משפחתי הופך למשהו אחר. נמשיך לתת מענה לאורך החג ולהוות אוזן קשבת".