כתב הפלילים המוכר, בוקי נאה, וקצין המשטרה בדימוס אפרים ארליך, התראיינו היום (שלישי) בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לזווית מעניינת מבחינת השפעת התפשטות הנגיף הקטלני על עולם הפשע, וכן על מעשי השוד שעשויים להיות מתוכננים בעת הסגר שהוטל במהלך חג הפסח. "יש משבר בעולם הפשע - סמים לא מגיעים כי אין טיסות. אין כסף, אין ממי לגנוב, המצב הזה לא טוב לפשיעה. אנשים בבתים ואי אפשר לפרוץ אליהם".

דווח כי במודיעין עילית חרדים קיצוניים הפגנה נגד המגבלות כדי להמשיך אורח חיים של תורה. ואז הגיעו תושבים מקומיים ופיזרו אותם באלימות לפני המשטרה.

אפרים: "המשטרה צריכה לעצור את מי שהרביצו למפגינים החרדים הקיצוניים. עם כל הכבוד, שתבוא המשטרה ותיתן שפריץ, אם אין מספיק מים שיביאו כיבוי אש ויעיפו אותם לכל הרוחות די כבר עם כל ההתלהמויות האלה". 

בוקי: "הפשעים הכי גדולים בעולם קרו בסופי שבוע ארוכים כאלה, כמו זה שייגרם בגלל הסגר. חדרי כספות ננטשים ואנשים הולכים הביתה בדקות אלה, עושים הכנות אחרונות. בישראל, אני מניח שדרושים שניים או שלושה צוותים שיספקו לנו אחרי החג את שוד הכספות הגדול.

יש לאנשים עכשיו ארבעה ימים להיכנס לחדר כספות, לנטרל לפרוץ. בלונדון, לפני כארבע שנים, ערב חג הפסחא עשו את זה חבורת זקנים. כך הם דפקו את שוד הכספות הכי מקצועי בעולם. אז איך תפסו אותם? הם ישבו אחר כך בבר כדי לשתות ולדבר על איך מחלקים כסף.

המלצרית שמעה אותם רבים והבינה וקישרה את זה לדיווח על השוד ברדיו. פה, בתי הקפה סגורים, זה לא יכול לקרות. לא יתפסו אותם דרך בתי קפה. למרות שיהיו במשטרות מיליון משטרה וצבא, אנשי המקצוע שמתכננים את הפשעים הגדולים לחג הפסח יש השנה ארבעה ימים".

כולם בבתים עצמם.
אפרים: "משטרת ישראל, כבשגרה, נערכת לדבר שנקרא חגי תשרי וחגי ניסן. לכל החגים הארוכים האלה יש היערכות על סדר היום הציבורי והפלילי. בדרך כלל,  עבריינים לוקחים אינפורמציה על משפחה שטסה לחול או לבתי מלון שיש זולה טובה בכסף כסף או משהו ואז מתכננים לדפוק מכה. עכשיו כולם בבתים זאת אומרת שיכול להיות חס וחלילה אם מטורף יחליט להיכנס זה רק מישהו שהולך ולוקח על עצמו לבצע שוד כי זה יהיה שוד. 

איך ליל הסדר יהיה מועד לפורענות אם כולם בבתים?
אפרים: גם כשהייתי מפקד יחידה מרכזית באגף תנועה נהיגה בשכרות, היינו פועלים אחרי ליל הסדר לתפוס אנשים שיכורים, אנשים היו נוהגים שיכורים, זה היה פחד גדול".

בוקי: "בערב חג הזה לא יפרצו לדירות, הפריצות הרגילות. ולו בגלל הסיבה שכולם בבית ולפי הפרסומים יש על כל בית בישראל ארבעה שוטרים ברחוב וחיילים. מי שילך - יתפסו ויעצרו אותו. לא רק שלא יצליח לגנוב הוא ייקנס ב-500 שקל".

הקורונה טובה במדד הפלילים.
בוקי: יש משבר חזק מאוד בגלל הקורונה, משבר מאוד קשה כי אין טיסות ולא מגיע לישראל סמים בכמויות שהגיעו .יש בעיה נוראית של להשיג סמים בישראל והרבה מאוד נרקומנים שאני מכיר מנסים להיות כלואים בבתים, אין להם כסף, אין ממי לגנוב, אין ממי לקנות סמים. המצב הזה לא טוב בשביל הפשיעה, כי אנשים בבתים ואי אפשר לפרוץ אליהם. אין כסף, אנשים פחות הולכים ברחוב ואי אפשר לקחת להם כסף".

כמה זמן ייקח לשקם את עולם הפשע אחרי הקורונה?
אפרים : "אנחנו הולכים לכאוס, לדעתי. אני מקווה שאני טועה ומדבר שטויות. אני בדרום תל אביב באזור תחנה מרכזית, אני גר פה, תיקח את כל החבר'ה האפריקאים שנמצאים פה, האנשים שעושים את כל העבודות הכי הקשות בחברה הישראלית - אין להם עבודה, כי הם פוטרו, אין להם מה לאכול, יש להם משפחות, מי יביא להם פת לחם? וודאי שתהיה התפוצצות, אלא אם יחליטו לתת להם אוכל. רובם לא פושעים יש אחוז מסוים. לאנשים לא יהיה מה לאכול. הם יצטרכו לבזוז ולגנוב לא כדי להתעשר, אלא כדי לחיות. מהדבר הזה אני מפחד נורא".

בוקי: "ואם אני משווה את זה, אני מתעסק גם עם המאפייה הסיציליאנית. בעיר פלרמו יש כל יום מעשי שוד וביזה של סופרמרקטים. באים 100 אנשים רעבים, אין להם אוכל ולכן הם בוזזים סופרמרקטים. באמצע הלילה שוברים חלון וכולם בפנים, וזה יהיה לנו גם כאן עם האוכלוסיות האלה".