סנ"צ זיו שגיב, ראש מפלג חקירות במשטרה, שוחח בתכנית ״איפה הכסף״ ב-103FM, על היערכות המשטרה לקראת הסגר המלא במהלך ערב חג הפסח וליל הסדר, והסביר מה מותר ומה אסור ועל האכיפה המתוכננת.

מה קורה היום מ-19:00?
"החל מהערב בשעה שבע הפנים של מדינת ישראל ישתנו, ונעמוד בפני מציאות חדשה. בהודעה של משרד ראש הממשלה, האוצר והבריאות, נקבע כי היום משעה 19:00 ועד יום שישי בשעה 6:00 יתקיים איסור יציאה מכל יישוב שבו גר אדם. זאת אומרת אם אם אני גר ברחובות, אז אני לא אוכל לצאת מהעיר החל מהיום בשעה 19:00 ועד יום שישי בשעה 6:00, אלא לצורך הצטיידות במזון, תרופות ומוצרים חיוניים". 

מותר לנוע בתוך העיר לסופר ובחזרה?
"בטווח של ה-100 מטר או להצטייד מזון. ההחלטה של משרד ראש הממשלה כוללת פרטים נוספים - החל מהיום ב-20:00 ועד יום ראשון, 12 באפריל, ב-8:00,  תופסק לחלוטין התחבורה הציבורית והטיסות הבין-לאומיות. אפשר יהיה לנסוע בהסעות עובדים חיוניות ובמוניות".

שזה נקרא עוצר בעצם?
"אם עד היום השתמשנו במושג סגר, אנחנו לאט לאט מתקרבים למושג עוצר. בעצם הוכרז סגר כללי על מדינת ישראל. המשטרה הקימה מפקדות משימתיות, עורכת הערכות מצב איטיות, המשטרה מתוגברת על ידי חיילים, כפי שאת יודעת".

כמה שוטרים גויסו לצורך העניין הזה?
"המשטרה עברה לעבוד במערך מיוחד, מתוגבר. כל השוטרים שאינם חיוניים, בעבודת השגרה המשרדית, מעבדות מז"פ - כולם יוצאים לרחובות. אנחנו נתגבר בצורה מאוד משמעותית החל ממחר (ד') בשעות הצהריים את השוטרים. כך שלמעשה מכניסת החג אין שום סיבה לאף אחד להימצא ברחוב".

כבר אתמול, אנחנו יודעים שלמשל איילון וגם כביש מספר 2, תל אביב-חיפה, היו עמוסים. שוטרים בעצמם סיפרו שהם ראו אנשים שמנסים לחמוק, וזה לא תקין. עכשיו ראינו תמונות של אנשים שמנסים לנסוע, והכבישים טיפה עמוסים. מה אתם עושים עכשיו כדי למנוע את כל הבלגן הזה?
"משטרה יכולה לעבוד בחברה שמכבדת את החוק. מי שיכבד את החוק ויישמע להוראות, ויפעל על פי התנאים והתקנות - אז הכול בסדר. אבל מי שלא יגלה אחריות ציבורית, ומי שלא יבין שללא התנהגות אזרחית אחראית, אנחנו עלולים להימצא אחרי פסח באותו מצב שהיינו אחרי פורים..."

איך תתבצע האכיפה? תעמדו באיילון ותסגרו, תעמדו בכניסות לשער הגיא? תעמדו בכניסה לחיפה? איך זה יעבוד הדבר הזה?
"אתמול בדרך לירושלים, המשטרה פרסה מחסום ובדקה רכב-רכב. כל נהג נעצר לבדיקה ונשאל לאן דרכו. אנחנו חילקנו למעלה מ-15 אלף קנסות שהסכום נע בין 500 ל-5,000 שקלים. הוצאנו למעלה מ-100 צווי סגירה לבתי עסק. האכיפה לא מתפשרת ונחושה". 

יש גם אופציה למעצר למי שמסרב?
"מעצר הוא כלי חקירתי. מי שלא יישמע להוראות השוטרים ואנחנו ננחה אותו לחזור חזרה הביתה, יגיע למחסום - יסתובב. דבר ראשון נבקש שיחזור הביתה. יש לנו את היכולת הטכנולוגית גם לדעת אם בן אדם נעצר במחסום אחד וינסה לחמוק דרך מחסום אחר וייעצר, אז הפעם זה יסתיים בקנס". 

כלומר יהיו מעקבים?
"אני חושב שהכותרת 'מעקבים' לא נכונה, מכיוון שאנחנו אוכפים את החוק ויש לנו את הכלים לעשות את זה. דוגמאות הזויות למצב שאנחנו נמצאים בו - באזור כנרת מופעל פאב. נכנסו שוטרים לפאב ורואים אנשים משחקים סנוקר, מעשנים נרגילות ושותים אלכוהול - זה לא מתאים לערב חג פסח".

אתם גם מסתובבים ליד רשתות שיווק ואתם בודקים אם אנשים עומדים במרחק סביר ושומרים על מרחק, ומה קורה בתוך הסופרים בפנים, או שזה כבר פיקוח מקומי עירוני?
"יש חלוקת עבודה מסודרת בין הרשות המקומית, שעוסקת בתחום רישוי העסקים ומילוי התקנות. אני רוצה לתת לך דוגמה למה שהיה היום ברמת בית שמש - בעל משאית שהגיע במטרה למכור ביצים, מוצר נחשק בימים אלה, גרם להתקהלות של עשרות אנשים. בעל המשאית קיבל 5,000 שקל דו"ח, וכל אחד מהאנשים שהתקהל קיבל 500 שקל. השאלה אם שווה בשביל לקנות ביצים לקבל קנס?".

לא שווה, אבל אתה מכיר את הישראלים שלנו. יכול להיות שהתקנות האלה יוארכו אחרי 12 באפריל? כלומר תראו תוך כדי תנועה איך אנחנו מתקדמים הלאה?
"אנחנו ממלאים אחרי הנחיות הדרג המדיני. כפי שאמרתי קודם נערכות הערכות מצב מדי יום, ואפילו יותר מאשר פעם ביום. כרגע אני יכול להניח שככל שהאזרחים יישמעו להוראות - אז אנחנו נצמצם את סיכויי ההדבקה. אני לא התייחסתי לחובת חבישת מסכה - יש צו של משרד הבריאות שקובע שהחל מיום ראשון ב-7:00 ישנה חובה של חבישת מסכה".

מחוץ לתחום המגורים.
"נכון".