האם המסעדות, הברים ובתי הקפה ייפתחו בקרוב? על פי שורת ההקלות עליהם הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו בתחילת השבוע, הזמן לזה עדיין לא הגיע, אולם בענף המסעדנות דורשים מהמדינה לאפשר להם לפתוח את הדלתות כבר עכשיו. במסיבת עיתונאים שנערכה היום (רביעי), הציג ראש עיריית תל אביב רון חולדאי מתווה שבו תאפשר העירייה חזרה לשגרה ולפתוח את בתי האוכל תוך שמירה על כללי הריחוק וההיגיינה.

על פי המתווה, שאמור להיות משוכפל גם ברמת גן, עיריית תל אביב מאפשרת את הגדלת שטחי הצבת השולחנות והכיסאות בשטחים הציבוריים ב-30% וזאת על מנת לעמוד בכללי שמירת המרחק. גם בתוך בית האוכל נשמר מרחק של 1.5 בין הכיסאות.

לילך ספיר, בעלת בר "הפיקוק" במרכז תל אביב, שבו נערכה מסיבת העיתונאים, אמרה כי הכללים החדשים הכוללים את ריווח השולחנות גם יכללו הנחיה שבכל שולחן ניתן יהיה להושיב עד ארבעה אנשים מאותה משפחה גרעינית. "אם באים הורים עם שני ילדים הם יוכלו בשולחן אחד", אמרה. בנוסף היא הבהירה שכל לקוח יצטרך להשתמש באלכוג'ל בכניסה ובקבוק נוסך יוצב על כל שולחן. בנוסף הוחלט להציב תפריטים חד-פעמיים שייזרקו לפח לאחר השימוש. "יש לנו יכולת לפקח על ככלי ההיגיינה ושמירת המרחק ועדיף שאנשים יבואו ויישבו אצלנו מאשר שייקחו בטייק אוואי ויישבו בספסלים ברחוב ללא שמירת מרחק וללא פיקוח", אמרה. 

ספיר אמרה כי יש לה בעיה עם התנהלות הממשלה. "עברנו חודשיים קשים מאוד. את ההתחלה ב-16 במרץ הבנו, אבל לא הבנו את התנהלות הממשלה לאחר מכן. לא קיבלנו עד היום כסף, יש הרבה נאומים והבטחות, אבל למעט 20% מהעצמאיים הקטנים, אך אחד לא קיבל שקל". היא התריעה שכ-50 אלף מתוך 70 אלף המועסקים בענף המסעדנות הם צעירים שהוצאו לחל"ת ובשל גילם הצעיר תקופת החל"ת עומדת להסתיים והם יישארו ללא פרנסה. "הבריאות של הלקוחות חשובה לנו ואנחנו רוצים לאפשר חזרה לשגרה במתווה החדש", אמרה. 

רון חולדאי מרים כוסית לחזרה לשגרה (צילום: אבשלום שושני)
רון חולדאי מרים כוסית לחזרה לשגרה (צילום: אבשלום שושני)

מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, שי ברמן, אמר ש"אנחנו מקפידים על שמירת בריאות הציבור כדי שהלקוחות ירגישו בטוחים. במקביל אנחנו חייבים לפעול על פי מודל עסקי. כדי שמסעדה תוכל לפעול היא חייבת לפחות 70% תפוסה. עיריית ת"א איפשרה לנו להשתמש גם בשטחים ציבוריים. דבר שיאפשר לנו לעמוד בהנחיית הריחוק ולהגיע לתפוסה הנדרשת להפעלת העסק". לטענתו, "עמדנו בכל הקריטריונים ואנו חשים שבגדו בנו. איקאה, הקניונים והמספרות פתוחים ואנחנו לא. התחושה היא שזה נגוע בשיקולים זרים ואנחנו חשים מרומים".

חולדאי אמר כי "אנחנו מצויים בתקופה מאוד מיוחדת. עשרות אלפים בתל אביב המועסקים בענף המסעדנות נמצאים בחל"ת ובסכנת פיטורים. אפשר לפתוח והמדינה צריכה לאשר זאת תוך שמירת הכללים של ריחוק חברתי והיגיינה". הוא הוסיף כי "צריך לשוב לשגרה מהר יותר בברים, בחופים ובחינוך. צריכים לתת לאנשים לחזור לעבוד ולשוב על פי הכללים החדשים למסעדות". בסיום האירוע הוא הרים כוסית וויסקי על מנת לסמל את הרצון שהעיר ללא הפסקה תשוב לשגרה.