במשרד הכלכלה, בראשות השר אלי כהן, יציגו ביום רביעי הקרוב מתווה חדש המציע לפתוח את המסעדות ובתי הקפה מה-20 במאי, תחת מספר הגבלות, הכוללות, בין היתר, מרחק של שני מטרים בין השולחנות. 

ה"תו הסגול למסעדות ובתי הקפה" שניסחו במשרד הכלכלה מציע כי בטרם הכניסה למקום העבודה המעסיק או מי מטעמו, ישאל את הנכנסים את השאלות הבאות: האם אתה משתעל? האם חום גופך מעל 38 מעלות צלזיוס ומעלה או האם היה לך חום כאמור בשבוע האחרון? האם היית במגע קרוב עם חולה קורונה בשבועיים האחרונים?

כמו כן, על פי המתווה לא תותר כניסה למקום למי שלא השיב בשלילה על כל אחת מהשאלות, למעט אדם שהשיב שהוא משתעל בשל מצב כרוני כגון אסתמה או אלרגיה אחרת.

בנוסף, מוצע לבצע מדידת חום, ככל שהדבר מתאפשר, באמצעי שאינו פולשני לנכנסים למקום, ולמנוע כניסת אדם עם חום גוף של 38 מעלות צלזיוס ומעלה וכן להקפיד על שמירת מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם, ובמקרה והדבר מתאפשר - לדאוג לאמצעים אחרים למניעת הדבקה (למשל מחיצות בין עובדים). 

השר אלי כהן (צילום: אלוני מור)
השר אלי כהן (צילום: אלוני מור)

במשרד הכלכלה סבורים כי יש להנחות את העובדים על שמירה קפדנית של כללי היגיינה ובכלל זה שטיפת ידיים. במשמרות יש לשבץ, ככל האפשר, את אותה קבוצת עובדים יחד באותה משמרת. עוד מציעים כי כלל העובדים במקום העבודה יעטו מסכה בהתאם להנחיות חבישת מסיכה, וכי על העובדים להחליף את הבגדים איתם הגיעו מהבית בבגדי עבודה נקיים, או ללבוש חלוק נקי.

בסעיפים נוספים מוצע: 
- לבצע מדידת חום באמצעי שאינו פולשני לנכנסים למקום, ככל הניתן. ולמנוע כניסת אדם עם חום גוף של 38 מעלות צלזיוס ומעלה.
- בכניסה למקום יש להקפיד על שמירת מרחק של שני מטרים בין קבוצות של אנשים שאוכלים יחד. לשם כך, יש לסמן מקומות לעמידה בתורים ובאזור הקופות. 
- הלקוחות יעטו מסכה בהתאם להנחיות חבישת מסיכה בכניסה וביציאה מהמקום ובזמן ההמתנה.
- העבודה במטבח תתבצע כאשר העובדים עוטים מסכה.
- שטיפת כלים תיעשה ככל הניתן במדיח כלים בחום של 70 מעלות. בשטיפה ידנית הכלים יושרו קודם כל בחומר חיטוי ולאחר מכן תתבצע שטיפה במים חמים וסבון.
- פחי האשפה במטבח לא יעלו על 75% תכולה.

עיריית ת"א הציגה מתווה לחזרה מיידית לפעילות של חופי הים

בתוך כך הציגה עיריית תל אביב-יפו לנציגי משרדי הבריאות והפנים את הצעתה למתווה לחזרה מיידית לפעילות של חופי הים המוכרזים בעיר תחת הכותרת – "ים כחול- תו סגול".

המתווה, שהוצג בחוף פרישמן, יקנה לבאי החופים סביבה בטוחה מהסכנה להידבקות בנגיף הקורונה, על פי כללי הנחיות משרד הבריאות: הקפדה על מרחק של שני מטרים בין השוהים בחוף, הקפדה יתרה על היגיינה ופעולות הסברה נרחבות בחוף.

חוף פרישמן בתל אביב נערך לחזרה לשגרה (צילום: אבשלום ששוני)
חוף פרישמן בתל אביב נערך לחזרה לשגרה (צילום: אבשלום ששוני)

כפי שאפשר היה להיווכח בסוף השבוע, הציבור הישראלי מבקש לבלות על שפת הים ולנוכח מזג האוויר הקיצי הצפוי בסוף השבוע הקרוב העירייה קוראת לממשלה לאמץ באופן מיידי את המודל המוצע.

המתווה הוצג על ידי המשנה למנכ"ל העירייה רובי זלוף, נציגי אגפי החופים והפיקוח העירוניים, נציגי החברה העירונית "אתרים", זכייני המסעדות המפעילות בחופים ונציגי משרדי הבריאות והפנים, וכולל את ההיבטים הבאים:

ישיבת מתרחצים בחוף המוכרז: בקבוצות של עד שישה אנשים תוך הקפדה על מרחק של שני מטרים מטרים בין הקבוצות. באחריות המשתמשים במתקני החוף לחטאם עם מטליות על בסיס אלכוהול בין שימוש לשימוש, ולא לשבת באופן ישיר על המתקנים אלא בהנחת מגבת על הכסאות והמיטות.  

שירותים: חציצה בפסים זוהרים בין היוצאים לנכנסים, הצבת שומר בכניסה לשירותים שיערוך בקרה לכמות השוהים בו זמנית וימדוד חום לנכנסים, הגבלת מספר השוהים בשירותים, התקנת אלכוג'ל ופחי אשפה ללא מגע יד, שמירה על מרחק בתור לשירותים.

מקלחות חוץ: החלשת זרם המים למניעת התזה והתפשטות של אדי מים, הקפדה על הושבת אנשים ברדיוס הגבוה משמונה מטרים מהמקלחות.

מלתחות וחדרי הלבשה- במידה ויוחלט על מתן אפשרות לשימוש במלתחות וחדרי הלבשה, יוגבל מספר המשתמשים בו זמנית, ויותקנו מתקני אלכוג'ל ללא מגע יד.

אכילה בשטח שולחנות וכסאות: הגדלת שטח הפריסה של השולחנות והכיסאות בהתאם למגבלות החוף על מנת לאפשר פעילות תוך שמירה על ריחוק חברתי בהתאם למתווה המסעדות בעיר, או לקיחת הזמנה באופן מקוון במידת האפשר, הגשת מזון על ידי עובד עם מסכה וכפפות.

קיוסק: סימון של שני תורים נפרדים ומרחקים של שני מטרים בין אדם לאדם, מיגון מזכוכית גבוהה או פרספקס באזור ההגשה.

תחנות העבודה (תחנות הצלה, משרדים, מרפאות, בתי מלאכה וכו'): ניקוי וחיטוי כל האזורים בתחנות העבודה כולל אביזרים וציוד שבשימוש נרחב לעיתים קרובות, פעילות בהתאם לכללי התו הסגול.

שטח החוף (מרחב ציבורי): הצבת שילוט הסברה בו כללי התנהגות במרחב הציבורי, פעילות ספורט ימי בהתאם לאישור משרד הבריאות ומסמך רשות הספורט, הקפדה על ריחוק חברתי מתחת לסככות צל, הצבת מתקן אלכוג'ל לחיטוי בסמוך למכונות תשלום.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו אמר, כי "אחרי שבועות ארוכים של הסגר, עם ישראל זקוק לקצת אוויר. חופי הים מציעים אפשרות בילוי לכלל הציבור, באוויר הפתוח, ולא פחות חשוב מכך לעת הזו – במחיר שווה לכל כיס. כפי שראינו בסוף השבוע האחרון, הציבור מצביע ברגליו. המתווה שהצגנו הבוקר מהווה מודל שניתן ליישום מחר בבוקר והוא עונה על כל הדרישות של משרד הבריאות

דרעי הורה לח"כים לא להגיע למירון

מוקדם יותר הודיע יו״ר ש"ס, השר אריה דרעי, כי הוא לא יגיע למירון לחגיגות ל״ג בעומר ויישאר בביתו. השר הורה גם לכל חברי הכנסת של ש"ס לא להגיע למירון לרגל החג.

אריה דרעי (צילום: מרק ישראל סלם)
אריה דרעי (צילום: מרק ישראל סלם)

השר אמר כי "יש הנחיות ברורות של משרד הבריאות בקשר לל״ג בעומר ואנחנו כנבחרי ציבור חייבים לקיימן. למרות שהחגיגות במירון חשובות לנו מאד, חשוב יותר להישמע להנחיות משרד הבריאות ולעשות הכל כדי למנוע את התפשטות הנגיף".