משרד הבריאות עדכן הערב (שבת) כי 14 חולי קורונה חדשים אובחנו משעות הבוקר. מדובר בירידה משמעותית לאחר העלייה שנרשמה בימים האחרונים. מספר החולים הפעילים עומד על 1,917. מספר הקורבנות נותר על 284. 14,811 בני אדם החלימו מהנגיף. 36 בני אדםם נמצאים במצב קשה, מתוכם 34 מונשמים.

נתוני משרד הבריאות 30.5 בערב (צילום: משרד הבריאות)
נתוני משרד הבריאות 30.5 בערב (צילום: משרד הבריאות)

מד"א הודיעו במהלך הלילה כי לבקשת משרד הבריאות, יופעלו שוב מתחמי "היבדק וסע" קבועים בערים הגדולות ברחבי הארץ. לבקשת קופות החולים כללית ומאוחדת, במד"א יקימו מתחם "היבדק וסע" נייד סמוך לאיצטדיון טדי בירושלים. המתחם יפתח לפעילות בשעה 09:00 בבוקר וייסגר בשעה 17:00. במתחם יוכלו להיבדק בו רק מי שזומנו ע"י קופות החולים ויצטיידו בתעודה מזהה.

כמו כן במהלך היום, מגן דוד אדום יקים מחדש את מתחם "היבדק וסע" הקבוע בגני יהושע בתל אביב ובהמשך בחיפה בירושלים ובבאר שבע. מנכ"ל מד"א, אלי בין הסביר: "כארגון ההצלה הלאומי, וכמי שעומד בחזית המאבק למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מד"א ערוך ומוכן להתגייס לכל משימה לבקשת משרד הבריאות וקופות החולים וזאת כפי שעשה תמיד. עשינו זאת בהצלחה וביעילות מיריבת מתחילת התפרצות נגיף הקורונה בישראל לפני כשלושה חודשים וכך יהיה גם הפעם".

הערב הודיעה עיריית ירושלים כי זוהו 122 נדבקים מתיכון הגימנסיה בעיר, 104 תלמידים 15 אנשי צוות ושלושה הורים. מנהל הגימנסיה, דני ליבוביץ', אמר בשיחה לדב גיל-הר בכאן 11: "המצב שקורה עכשיו הוא אחד התרחישים שחששנו ממנו. במציאות של בתי ספר אין אפשרות ריאלית לשמור על מרחק של שני מטרים ובתנאים האלה ניסינו לעשות כמיטב יכולתנו״. עוד הוסיף ליבוביץ׳ כי נעשה על ידי צוות בית הספר כל מאמץ אפשרי לעמוד בהנחיות.

במקביל, משרד החינוך הודיע כי על רקע העלייה בשיעורי התחלואה של נגיף הקורונה במערכת החינוך, השר יואב גלנט מקיים שורה של התייעצויות בנושא, במטרה ללמוד את הנתונים ובהתאם לזאת לגבש את תמונת המצב. לצד זאת, נמסר כי השר והמשרד יקיימו דיונים גם עם גורמי המקצוע בשלטון המקומי.

שרי הממשלה החליטו שלא לסגור את בתי הספר מחשש להתפרצות גל קורונה שני, אלא רק את אלו שהתגלתה בהם תחלואה - כך דווח ב"כאן".

"משרד החינוך סיים לערוך ניטור מקיף אודות שיעור התחלואה הקיים בכלל מערכת החינוך. מהניטור עולה, כי עד עתה בכלל המערכת יש 137 חולים מאומתים, עובדי הוראה ותלמידים. מתוך מספר כולל זה 103 הם עובדי הוראה ותלמידים חולים מבית הספר הגימנסיה בירושלים. נתון זה מחדד כי כ- 75% מהחולים במערכת הם מבית הספר עצמו, הגימנסיה בירושלים. יתר החולים מפוזרים בכלל הארץ, כשבכל מקום הם מצויים בשיעורים בודדים וקטנים מאד", נמסר בהודעת משרד החינוך.

"לנוכח הניטור ותמונת המצב הברורה הוחלט, כי מערכת החינוך תמשיך לפעול כבשגרה, תוך התייחסות ממוקדת למוסדות חינוך בהם יימצאו שיעורי תחלואה גבוהים. המשרד בראשות השר גלנט ימשיך לערוך ניטור שוטף אחר המתרחש במערכת ולקבל תמונת מצב עדכנית לשם המשך קבלת החלטות", נכתב בהמשך ההודעה.

נתוני התחלואה במשרד החינוך 30.5 (צילום: משרד החינוך)
נתוני התחלואה במשרד החינוך 30.5 (צילום: משרד החינוך)

בתוך כך, משרד הבריאות הודיע כי מספר החולים המאומתים בישראל עד כה מתקרב ל-17 אלף, מתוכם 1,927 מוגדרים "חולים פעילים". כמו כן, 39 במצב קשה, בהם 37 מונשמים. מספר נפטרים עומד על 284 והמחלימים על 14,776, כאשר אתמול בוצעו למעלה מ-5,300 בדיקות לגילוי קורונה בישראל.

מסיכום הנתונים בשלב זה עולה כי אותרו נדבקים בנגיף הקורונה ב-34 מוסדות חינוך בישראל, כאשר 17 בתי ספר וגנים סגורים בעקבות עליית התחלואה. עוד נמסר כי 485 תלמידים ועובדי הוראה נכנסו לבידוד בסך הכל.

קורונה: הלימודים בבתי הספר בישראל מתחדשים בהדרגה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה: הלימודים בבתי הספר בישראל מתחדשים בהדרגה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: מרק ישראל סלם)

בתוך כך, מסתמן כי חטיבות הביניים והתיכונים ייסגרו בשל העלייה בתחלואה - כך דווח ב״אולפן שישי״ בערוץ 12. בנוסף דווח כי מחר הממשלה תקבל החלטה רשמית בעניין.

בנוסף, משרד התחבורה מסר כי מחר תידון דחייה נוספת של חזרת הרכבות לפעילות. כזכור, פתיחת הרכבת נדחתה כבר כמה פעמים במהלך השבועות האחרונים, זאת לאחר שהייתה אמורה להיפתח ביום שני. כעת מועד הפתיחה המחודשת נקבע ל-8 ביוני, כאשר כאמור, ידונו בדחייה נוספת.

ועדת הקורונה של הכנסת בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון, יו״ר סיעת כולנו בליכוד, תבקש לקיים כבר ביום שני הקרוב דיון דחוף בעלייה בתחלואה. בהודעה מטעמה של ח״כ שאשא ביטון צוין כי לדיון יוזמנו נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים ממערכת הבריאות ומערכת החינוך וכן גורמי המקצוע. 

בנוסף, אמרה ח"כ שאשא ביטון כי הוועדה תקיים פיקוח פרלמנטרי הדוק סביב קבלת ההחלטות בנושא, על מנת לוודא כי תובטח התנהלות מיטבית שתאפשר מצד אחד את תפקוד המשק ומצד שני בלימה של העלייה החוזרת בתחלואה.

"שינוי בכלל הבדיקות החיוביות"

מוקדם יותר הערב, קיימו ראשי משרד הבריאות קיימו תדרוך, על רקע העלייה במספר הנדבקים בקורונה. בתדרוך השתתפו מנכ"ל המשרד היוצא משה בר סימן טוב, ראש שירותי בריאות הציבור פרופסור סיגל סדצקי והמשנה למנכ"ל פרופסור איתמר גרוטו. נתוני משרד הבריאות העדכניים שפורסמו העלו כי אותרו לפחות 101 נדבקים חדשים בנגיף, במהלך היממה האחרונה.

"אנחנו רואים שינוי בכלל הבדיקות החיוביות״ פתח מנכ״ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב את דבריו והוסיף כי ״אם היינו בחצי אחוז, אנחנו עלינו לאחוז וחצי. לצערנו, הסיבה שאנחנו רואים את המציאות הזו היא כי אין שמירה על הכללים. לצערנו, אין דרך למנוע תחלואה אם אין שמירה על הכללים".

"אנחנו רואים עוד שנתח משמעותי ומובהק הוא בבתי הספר״ הבהיר בר סימן טוב, ״יש את הגימנסיה בירושלים ויש מוקדים באזורים שונים. לצערנו, המחלה עדיין כאן, אמרנו את זה לאורך כל הדרך. לא החום והלחות הישראלים גרמו לזה שהיא תיעלם. לכן, הצעדים שאנחנו נדרשים להקפיד עליהם עדיין בתוקף. אווירת ההתרופפות לא במקומה. היינו בדאגה ועברנו לאופוריה ושאננות. קיבלנו כעת צפירת אזהרה. אם לא נקפיד על הכללים המציאות תחייב אותנו לנקוט בצעדים קשים יותר".

בכירי משרד הבריאות. צילום: ללא קרדיט
בכירי משרד הבריאות. צילום: ללא קרדיט

המנכ״ל היוצא המשיך וציין כי "רק היום עד השעה הזו יש כ-70 חולים חדשים. אתמול היו 78 או 79. הדרך מכאן לעלייה לסדר גודל של 350 חולים ביום היא קצרה, ומשם הדרך ל-750 חולים ביום קצרה עוד יותר. ראינו מקומות שבהם זה קורה כמו סינגפור".

בר סימן טוב חתם את דבריו באומרו כי "עדיין לא התקבלה סופית בנוגע לבתי הספר. נחכה לראות את הנתונים של היום ונקבע דיון עם השרים וראש הממשלה מחר. גל שני הוא לא גזירת גורל. יש אמצעים להתגונן ממנו. לא צריך לחשוב שבוודאות יהיה גל שני. זה תלוי בהתנהגות שלנו. אנחנו נערכים לכך בכל האמצעים". בנוסף, המליץ בר סימן טוב ״להימנע מפגישות עם סבא וסבתא״ ואמר כי יש לתקשר איתם באמצעות הזום.

במקביל, בית החולים סורוקה בבאר שבע מסר כי 31 אנשי צוות הוצאו לבידוד עקב חשיפה לרופא בחטיבה הכירורגית, שנמצא חיובי לקורונה, ככל הנראה ממקור חיצוני לבית החולים. עוד נמסר כי ״בית החולים ומשרד הבריאות מבצעים כמקובל בדיקה אפידמיולוגית של אנשים שבאו עימו במגע. הנחיות מתאימות יימסרו בהתאם לתוצאות הבדיקה״.

מבית החולים הלל יפה בחדרה נמסר כי 41 אנשי צוות הוצאו לבידוד עקב חשיפה לאחות שנמצאה חיובית לקורונה ככל הנראה ממקור חיצוני לבית החולים. האחות, שלא עבדה בשבוע החולף, החלה לפתח תסמינים, נבדקה ונמצאה חיובית. בבדיקה שנעשתה בקרב העובדים שהוצאו לבידוד, נמצאה אחות נוספת חיובית לקורונה.

עיריית אור יהודה עדכנה כי שלושה תושבים בני אותה משפחה נדבקו בקורונה. מדובר באם ושניים מילדיה, האחד לומד בבית הספר "אהוד מנור" שבעיר והשני לומד בגן עירוני. בהתאם להנחיות, עשרות תלמידים וצוותים חינוכיים מבית הספר ומהגן נשלחו לבידוד.

ממשרד הבריאות נמסר בעדכון הנתונים אמש כי: "אנו עוקבים אחר המספרים ומוקדי התחלואה השונים ומקיימים הערכות מצב כדי לשקול את הצעדים הנדרשים לצורך התמודדות עם העליה בתחלואה. המשרד שב וקורא לציבור לא להיכנס לשאננות ולהקפיד הקפדה יתרה על ההנחיות. הלך הרוח שהקורונה מאחורינו - אינו נכון".

דגימות קורונה לתלמידי ומורי גימנסיה רחביה (צילום: לאומית שירותי בריאות)
דגימות קורונה לתלמידי ומורי גימנסיה רחביה (צילום: לאומית שירותי בריאות)

דגימות קורונה לתלמידי ומורי גימנסיה רחביה (צילום: לאומית שירותי בריאות)
דגימות קורונה לתלמידי ומורי גימנסיה רחביה (צילום: לאומית שירותי בריאות)

מקופת חולים לאומית נמסר: "דגמנו סך הכל 55 תלמידים ובני משפחה. העמדה נסגרה. הבדיקות מועברות בשלב זה למעבדה המרכזית של לאומית שם יפוענחו. תשובות יימסרו הלילה או לכל המאוחר מחר בבוקר".

במקרה אחר - שתי אחיות מבת ים, ילדה הנמצאת בגן ותלמידת תיכון, אובחנו חולות קורונה. בשל כך, 35 ילדים וארבעה אנשי צוות מהגן נכנסו לבידוד, וכך גם 38 תלמידים ועשרה עובדי הוראה בתיכון. עוד פורסם כי חולת קורונה הגיעה לטיפול באשפוז יום במחלקה ההמוטולוגית בבית החולים סורוקה בבאר שבע, מטופלים במחלקה נדרשו להיכנס לבידוד. האישה, שמתגוררת באחד היישובים בנגב, הגיעה למחלקה לאחר שנבדקה ונמצאה שלילית לקורונה.