מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' גבי ברבש, התראיין היום (חמישי) ב-103FM אצל אריה אלדד ורוני בר און, וסיפר על החשש מגל שני של נגיף הקורונה, ברקע הפתיחה המחודשת של המסעדות, אולמות האירועים, חופי הרחצה וביטול קפסולות הלימוד בבתי הספר.

קפצנו מהר מדי לחזרה לשגרה?
התחושה שלי שכן, ובשני היבטים: קודם כל בעניין פתיחת הקפסולות בחינוך, ואני מאוד מוטרד מזה מאוד. ההיבט השני הוא היבט של פתיחת התקהלויות באולמות אירועים ופאבים, ואנחנו יודעים ממקומות אחרים שהם יכולים להיות הרי אסון. 

עדיין אין לנו אינדיקציה, אבל בבתי הספר יש לנו אינדיקציה
גם בבתי הספר יש לנו אינדיקציה, ידענו שיהיו הדבקות. מה שמפתיע אותנו הוא שההדבקות התרחשו במקומות שלכאורה היו שקטים. 

כן. תל אביב, גוש דן. אנחנו שומעים על 3 מורות בבית ספר, ועל גננת בגן ילדים. השאלה האם זה גל שני או הפרפורים של הגל הראשון?
זה לא גל שני, וזה גם לא הפרפורים של הגל הראשון. אנחנו יודעים שהווירוס הזה לא עזב אותנו, וכנראה שגם השבועיים שאנחנו מדברים עליהם לא מדויקים, ייתכן שחלק מהחולים מדביקים למשך יותר זמן. התוצאה היא שיש מקומות רבים במדינת ישראל בהם הוירוס הזה עדיין חי, נושם, ובועט, וברגע שאתה נותן לו הזדמנות הוא יוצא החוצה. 

אנחנו שומעים שהיום היה הכי גרוע מבחינה גלובלית - למעלה מ־100 אלף הדבקות ביממה על פי הדיווחים של ארגון הבריאות העולמי. 
כל עוד שאין טיסות לארץ אני לא מסתכל כל כך מה קורה במקומות אחרים בעולם. אני חושב שהכוח של ממשלת ישראל, בלי להיכנס לסיבות לזה, לעמוד מול הציבור וללחוץ איפה שצריך ללחוץ נלחש

זה הכל התחיל מאיקאה נכון?
אני חושב שיש דוגמאות יותר טובות מאיקאה, וזה הים. ההנחיה לא ללכת לים או לא לטייל בפארקים בזוגות היא הנחייה לא סבירה. כשהציבור ראה את זה הוא איבד את האמון בהנחיות של הממשלה. הציבור צריך לראות שההנחיות הן רציונאליות, ברגע שזה לא קורה זה פוגע באמון שלו. אין שום הוכחות ששחייה בים היא בעייתית, והיה ויכוח דומה עם מושל קליפורניה שניסה לאסור הליכה לחופים, והוא נסוג מפני שהוכיחו לו שזה לא רציונאלי.

יש מדינות באירופה שכבר חזרו לשגרה לפני שבועיים, והתלמידים חזרו לבתי הספר. מה אנחנו יודעים עליהן?
עד לרגע זה אני לא יודע על אף התפרצות בבתי ספר במדינות הללו. אנחנו יודעים על התפרצויות בפאבים, התפרצויות כתוצאה מייבוא, התפרצויות שהגיעו ממהגרי עבודה, וזו נקודה שצריך לשים אליה לב אצלנו. 

ויש איזשהו קשר בין אורך המכנסיים להדבקה? אני שומע שמתעסקים בזה באינטנסיביות עכשיו.
שמעתי אתמול את הידיעות על המורה הזו, ויש קשר בין אורך המכנסיים לגודל השכל. סליחה שאני אומר את זה, אבל זו פשוט בושה איך שהיא מתרצת את מה שהיא עשתה. 

נוכח מה שראית בשבוע הזה המילה הקשה הזו אקספוננצילי חוזרת לסדר היום?
לא. אני לא חושב ככה. כל עוד אנחנו נמצאים עם יד על הדופק, ומבצעים את הבדיקות בזמן זה לא יהיה אקספוננצילי. יכול להיות שעוד יום או יומיים נראה מה קורה בגני הילדים ובתי הספר, ומישהו יחליט לחזור לקפסולות, אני לא יודע. 

עוד שאלה אחת כי אתה איתנו: היית גם מנכ"ל משרד הבריאות, ומנהל המרכז הרפואי איכלוב בתל אביב, ומומחה למנהל בתי חולים. תן לנו איזה וויו קטן על מלחמת העולם השלישית הזו בין זאביק רוטשטיין לבין משרד הבריאות סביב הבדיקות שמבצעים בהדסה
קודם כל בין מלחמה לזאביק רוטשטיין אי אפשר להפריד. הוא אומר שהוא אל אוהב לחיות ככה, אבל ככה הוא חי את החיים שלו. לעניין: יש היום מצב של 15 דגימות ליום, ומנצלים רק 4,000. מי מפריע לו, אני אשאל שאלה אחרת: למה מותר לעשות ניתוח פלסטי בתשלום, ואסור לו להציע למפעלים בדיקות קורונה? מה אכפת להם? מאיפה זה בא? רוטשטיין תמיד מאתגר את המערכת, וזה מה שהוא עשה גם פה.